När tar ni beslutet?

tessiem

Trådstartare
Min gammelhäst har nu 21år gammal börjat kännas lite ofräsch och det har fått mig att fundera i banorna att det här kan vara hans sista sommar, samtidigt blir jag riktigt velig, han är ju världens härligaste häst som fortfarande är pigg och framåt.

När tar ni beslutet?

Bakgrund: Triangelmärkt häst som förra sommaren fick ont i ryggen (för tung medryttare bla) och behandlades för det, har dock inte satt ryggmuskler ordentligt igen. Skadan han är triangelmärkt för har börjat besvära honom lite (gammal senskada, tror jag, vet dock inte säkert) genom att han har svårare att sätta under sig. Har fallit ur under vintern, trots hög foderstat, kollat tänder & inga större problem där. Känns snubbligare än tidigare.

Jag har alltid sagt att jag vill ta beslutet innan han börjar få ont. Nu känns det som att det är en tidsfråga innan det sker..ändå så velar jag..jag vill ju så gärna ha kvar honom!

Hur tänker ni?

Sv: När tar ni beslutet?

kolla upp honom om det är något fel som går att behandla. Är det gamla skadan som gått upp så ta bort honom? Men det kan ju vara något du kan hjälpa honom med. Låt han inte gå och ha ont i onödan.

Om du inte vet vad han är triangelmärkt för hur vet du då att det är den gamla skadan som besvärar?

Bara du kan avgöra när det är dags att låta honom somna. Men jag skulle göra det innan skadan/skadorna orsakar hästen smärta.

Frågan är vad det är värt att kolla upp på en gammal hopphäst? Han kommer säkerligen ha böjprovsreaktion eller pålagringar, han har haft reservation på benen sedan triangelmärkningen.
Givetvis låter jag honom inte ha ont i onödan, det är därför jag startade tråden.

Att jag vet att det är den gamla skadan som spökar är att han alltid haft svårare att sätta under sig det benet (det är en synlig skada såtillvida att han har rejält med ärrvävnad på det benet) men det tidigare bara märkts när man begärt högre grad av samling såsom galoppombyten i vartannat.

kolla upp honom om det är något fel som går att behandla. Är det gamla skadan som gått upp så ta bort honom? Men det kan ju vara något du kan hjälpa honom med. Låt han inte gå och ha ont i onödan.

Om du inte vet vad han är triangelmärkt för hur vet du då att det är den gamla skadan som besvärar?

Så har jag också alltid tänkt.. men varför är det så jävla svårt då.. Usch, hade trott att jag skulle känna mig nöjd med att hästen haft ett bra liv, han har haft jättebra de åren jag haft honom & blivit en harmonisk häst.

Jag tror att det är svårare på grund av hans historia, han tillhörde min mamma i fyra år men sedan dog hon i cancer & jag lovade då att ta över honom då han är rätt speciell i hanteringen. Nu har jag haft honom i fyra år.

Men du har rätt. Beslutet ligger hos mig & jag vet egentligen att tiden är kommen. Vet inte vad jag ville med tråden. Få bekräftelse på att det är okej kanske..

Bara du kan avgöra när det är dags att låta honom somna. Men jag skulle göra det innan skadan/skadorna orsakar hästen smärta.

När jag lät min tjej somna in i fjol så hade tankarna funnits där ganska länge, jag tror jag förberedde mig eftersom att jag visste att hon kunde ju inte leva för alltid. Sedan bestämde jag mig bara, hon hängde inte med de andra hästarna när de sprang, blev snubblig, "trött" i ögonen, pälsen och hon orkade helt enkelt inte vara häst längre. Samma dag ringde jag vet. som kom inom ett par dagar. Papper för nedgrävning och hålet var redan ordnat.

Förstår att det är svårt :(

Det är okey Tessien .
Känner du att det är dags innan han blivit ordentligt dålig ,så är det ett klokt och djurvänligt beslut .
Det är inte alla djurägare som klarar det .

Mia

Jag håller med.

Jag ser hellre att hästen får somna in innan den blir riktigt sjuk eller får mycket ont.
Ts, Du känner din häst, du kommer säkert att veta när det är dags.

Beslutet ligger hos mig & jag vet egentligen att tiden är kommen. Vet inte vad jag ville med tråden. Få bekräftelse på att det är okej kanske..

Självklart är det ok.... Framför allt när man som hästägare känner innerst inne att det börjar bli dags.

Jag resonerar lite som så att heller lite för tidigt än för sent... Hästar är duktiga på att dölja smärta. När vi väl ser att de börjar få ont.. då har de i regel haft det en tid... Vi kan ha anat att något är tokigt ... det gör man i allmänhet om man känner individen väl... men vi har kanske inte riktigt lyckats sätta fingret på vad det är....

Sen får man inte stirra sig blind på åren... 21 år... det kan vara oerhört gammalt för en viss individ.... och ungt på en annan individ...

Jag måste säga att om din avsikt var att ta bort honom innan han fick ont så har nog den tiden redan passerats. Att han inte kan bära upp sig och hålla hullet tyder ju på att han inte mår bra och då troligen har lite ont också. Behöver inte längre än till sig själv och hur jag känner mig kroppen efter en del av mina skador. Jag har ont och är långt ifrån alltid på topp. Men jag kan säga ifrån och få smärtlindrande, hade jag varit en häst hade jag troligen redan fått kila iväg till de gröna ängarna.

Så att ta bort honom nu är nog inget som du behöver tveka över om det är så du känner.

Fast 20 är inte så farligt gammalt. Ta ut veterinär och ta reda på vad som är fel på hästen just nu. Det är man skyldig innan man snackar avlivning.

Fast 20 är inte så farligt gammalt. Ta ut veterinär och ta reda på vad som är fel på hästen just nu. Det är man skyldig innan man snackar avlivning.

Är man ?

Eller är du den djurägaren som helst låter ditt djur självdö för att du har svårt att ta beslut ?

Då är man ingen djurvän utan går till egen jäkla självömkan !!!

Mia

Det enda man är skyldig är att se till att hästen inte lider i onödan. Sen om detta görs genom behandling eller genom avlivning är ägarens beslut att ta.

Läste du om min häst bakgrundsinfo?
Han är alltså en fd hopphäst som blivit triangelmärkt på grund av skada.
Som iof inte haft problem tidigare men där vi varit medvetna om att skadan kommer att kunna påverka hans liv (tyvärr vet jag inte mer exakt vad det är för senskada, det är inte jag som köpt hästen utan jag övertog honom, har "hört" att det är en senskada & han har ett rejält ärr som löper ovanför hoven bak till karleden)
Han har tappat muskler pga ryggont, tappat hull samt börjat kännas "snubblig" han är behandlad av equiterapeut.

VILKA veterinärundersökningar tänker du att jag är skyldig att göra?

Han är inte försäkrad (hade ändå reservation på ALLA ben innan pga skadan) & jag kanske är ett egoistiskt svin men OM jag lägger ut 10-20.000 på undersökningar av hästen så kommer jag inte ha råd med ny häst så småningom.

Sen tycker jag väl iof inte att jag är "skyldig" att göra något men vore intressant att se vilka undersökningar du tänker borde göras.

Är man ?

Eller är du den djurägaren som helst låter ditt djur självdö för att du har svårt att ta beslut ?

Mia

Mia, du är så klok <3

TS, du vet nog svaret redan. Hästen lider inte i hästhimlen tillsammans med alla andra hästar. Det kanske är "töntigt" att tänka så som jag gör, men jag brukar tänka att när hästen inte finns på jorden längre så finns den faktiskt i Trapalanda, det gör att allt känns mycket bättre. Hästen får där äta dom godaste morötterna, leka hela dagarna utan att ha ont, stå och klia sin bästa vän osv. Lycka till med vilket beslut du än tar men du vet nog bäst om din häst!

Det är ok. I mina ögon är det mer än ok, om man inte är beredd att behandla (om det går) - då är det det rätta beslutet att ta. Det är svårt. Det är klart det är det, när man ska avgöra om/när ens vän ska sluta andas. Det ska nog vara svårt, och det är också ok. Och det är ok att sörja.
Det enda du är skyldig att göra, är att se till att din häst inte lider. Om det innebär en veterinärbehandling eller att låta hästen somna in, det är ditt beslut att ta.

"Kärlek är inte bara att hålla fast vid någon. Det är också att släppa taget, när det är dags."

Är man ?

Mia

Om jag skriver att man bör låta en veterinär göra bedömningen så är du onödigt oförskämd:devil: i vad du skriver.. En veterinär lär inte rekomendera plågeri el självdöd. :devil:

Men vill man inte rådfråga veterinär så är det ju upp till en själv om man vill avliva hästen direkt ändå. Den rätten har man ju som djurägare.

Du skrev att hästen fortfarande är pigg och framåt?!?!?! Om han är det så hade jag bett veterinär göra bedömingen.

Men är han inte det, som du nu skrev, och du inte vill lägga mer pengar eller tror det är lönt så har du ju som ägare ansvar och valet att avliva.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 743
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar