När sluta...

ghost

Trådstartare
Ni som kör in med slaggjord, när slutar ni att slänga på den av automatik vid typ promenadkörning när man vet att de inte kommer att gå på sig? Förutsatt att hästen inte är slag-benägen alltså.

Sv: När sluta...

Man kan aldrig veta.. så vi har alltid slaggjord.. på alla hästar.. för det är vad de just är.. hästar.. och hästar kan man aldrig lita på till hundra procent..

Brukar slänga bort den efter mellan 3-5 gången de är i vagn..
Beroende på hur jag uppfattat hästen innan då.

Brukar gå automatiskt det där :). När hästen uppfört sig väl ett tag så tänker man inte längre på att den är unghäst och rätt som det är så glömmer man sätta på slaggjorden...

Nja, hela tvåårssäsongen sitter den kvar iallafall i de flesta fall. Käken har jag plockat bort på den ena av mina för ganska länge sen, men den andra får ha den kvar..Högst individuellt, ett tu tre så slår dom. kanske om dom blir rädda, kanske om dom får springa "för fort" ...kanske om dom sprätter snökockor o stänkskyddet...bättre den sitter där, det tar inte många sekunder att sätta fast den

Jag tycker lite så att under travpassen sitter slaggjorden absolut inte i vägen men när man sitter och långskrittar så får man inte det där riktigt avslappnade steget med bra höftarbete förrän den kan tas bort.

Snö, vad är det???? :eek: Jag får nog vänta till nästa vinter i så fall. Men det kanske funkar med pinnar som fastnar i hjulen och leker smatterband också? :idea:

Tillägg: Jag är ju ett hopplöst exemplar som alltid kört in utan käk och introducerar käken nån gång när de blir stabila. Treåringen har väl haft käk max 8-10 ggr.

Senast ändrad:

jag har alltid slaggjord.. fastän mina aldrig har slagit åt mig eller så i vagn men det kan ju hända ändå

Snökokor? Vad? Det är ju liksom bara att strunta i att köra de där 3 dagarna varje år när det är snö ju :D//Lindah-från Skåne :D

Det är ju liksom bara att strunta i att köra de där 3 dagarna varje år när det är snö ju :D//Lindah-från Skåne :D

Hahahaha, vilken bra :idea:, den där ska jag också köra med...
-Hörru gubben, jag tror vi struntar i att köra de dagar vi har snö :angel: :rofl:

Typ. 5 månader om året då... ;)

/Seittan från Norrbotten

Har aldrig anvant slaggjord. Inte vid inkorning, inte senare. Daremot kors alla in med kak och det sitter pa ganska lange (april - maj tidigast) en del har den hela livet. De allra flesta gar med tungband i borjan. Tog dock av det efter ca en manad i genomsnitt - aker pa igen nar de fipplar vid snabbjobben.

En hast som slar far pa sig svansgaffel eller bunden svans. Har tex en tre ars hingst som slar varje dag - utan undantag! Han har haft svansen bunden varje dag sedan han kordes in i princip. Stor inte sa lange han inte slar. Gor allt i den - joggar, djupbana, lopp - inga problem.

Har ar man av asikten att slaggjorden bara uppmuntrar till slag da den gar emot rorelsen och rent logiskt kanns det ju riktigt. Tror det ar en typiskt skandinavisk grej - har knappt sett en enda har nere (ca 300 tvaaringar pa omradet)

MVH Kajsa - pa andra sidan jordklotet

hmm.. intressant.. hur är de fungerar svansgaffel eller bunden svans då? har en svansgaffel liggandes nånstans men har inte använt den..

Jag har haft en som slagit över skakeln trots svansgaffel trots att hon bara råkade skicka till en gång på grund av att hon gick på sig. :crazy:

Men det är inte funktion utan tidpunkt jag funderar över.

jag tycker bara det känns larvigt att fortsätta att ha slaggjord hela livet på en stencool häst även om olyckan givetvis kan vara framme någon gång.

Det känns som att det är läge att sluta använda den vid skrittprommisarna hemma nu och sen avveckla på banan framöver när hon fått lite mera styrka i kroppen och kan gnägga och trava samtidigt... ;)

Slaggjord är en jäkligt billig livförsäkring. Dottern satte fast den, eftersom den endå sitter på selen, på 5 åringen som aldrig gjort någon ansats till att kicka. Tur var väl det, för när hon körde upp på slingan i skogen så brakade det till. Det var en gubbe med motorsåg som fällde ett träd och det brakade ju givetvis rätt rejält. Hästen i fråga BRUKAR inte reagera så starkt, men när det brakade till 25 meter från henne så blev hon rent sagt skiträdd och kickade av bara den..... F-n vet hur det gått utan slaggjorden.....

Hmmm, min snälle som jag kör utan bomull. käk slog som f*n igår.....:eek: 100 meter bara råslog...idag var han snäll igen...Man vet aldrig vad dom tänker dom små liven och jag är väl mest rädd att dom ska slå över skalmarna

Vår gamle kallis som är 10 nu,går ff med slaggjord i lopp men utan hemma.
Han var inte snäll att köra in,öppnade alltid med att slå i 500 m sen gjorde han uppehåll lika länge innan han började om igen.

Nu tror jag ju inte att han skulle slå i sulky direkt men eftersom det är en kortvagn så sitter den där.

Svansgaffel anvands val mest pa hastar (las marrar) som blir griniga och slar. Ofta foregas ju detta som bekant av en hel del vift pa svansen. Svansgaffeln haller helt enkelt fast svansen sa den inte kan vifta (lite gar ju fortfarande men inte grinigt sto slang om ni vet vad jag menar) Av nagon anledning verkar det som om surkarringar som inte kan vifta pa svansen ocksa visar mindre tendenser till att sla. Sa eg ar det ju inget hinder pa att sla i sig utan mer att ta bort tendenserna.

Nar jag binder svansen satter jag ett rep med lopogla precis under svansroten. Detta tejpas fast och flatas sedan HART for att tejpas igen i slutet. Repet laggs runt tvarslan pa joggern eller axeln pa biken och tillbaka med en kabinhake.
Slar hasten rycker det i svansen = gor ont, eller snarare ar obehagligt. Ganska vanligt, sarskilt i lopp pa hastar som blir upphetsade eller i vart fall - tycker det ar sa jakla kul att han bara maste bralla.
Nagot man maste tanka pa dock ar att hasten inte kan skydda sig mot flugorna sa ett flugtacke ar ratt skont om den ska sta lange (tex mellan varmningarna i paddocken)
Gaffeln tog jag helt enkelt loss nar vi vantade (har bara selat ut en hast med sadan nagonsin)

Varför vill du ta bort slaggjorden?

Det är som med bilbältet... Jag har kört bil i massvis med år - har aldrig behövt bilbältet hittills, men man vet ju aldrig vilken dag det kan behövas!

Finns det "säkerhets detaljer" tycker jag man ska använda dom;
slaggjord, hjälm, säkerhetsväst...

Varför vill du ta bort slaggjorden?

Det är som med bilbältet... Jag har kört bil i massvis med år - har aldrig behövt bilbältet hittills, men man vet ju aldrig vilken dag det kan behövas!

Finns det "säkerhets detaljer" tycker jag man ska använda dom;
slaggjord, hjälm, säkerhetsväst...

Det är JAG som vill ta bort slaggjorden, på grund av det som jag skrev högre upp i tråden. Under skritt-jobben får man inte någon bra skritt med slaggjord pga att den hämmar rörelsen om den är korrekt anspänd.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 997
Senast: Görel
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka