När släpper ni med andra vuxna hästar

Tora

Trådstartare
Lite bakgrund:
Jag har ju ett sto med föl. Den lilla är nu 5 veckor gammal. Tanken var att hon skulle gå med ett annat sto och fölis men på grund av diverse omständigheter blev det inte så. Jag har letat efter nån annat sto med föl men ej hittat något såpass sent på sesongen. Vill ju inte heller skicka iväg henne långt bort.
Nu till själva saken: Nu verkar det som om en av tjejerna i stallet kan tänka sig att låta hennes 5 åriga valack gå i hop med flickorna. Hur pass gammla skall det vara innan de kan gå ihop med andra vuxna hästar. Kan tänka mig att det inte är så mycket problem med fölisen utan mer med mamman som är väldigt vaktig när det kommer andra hästar i närheten eller när fölisen visar intresse för andra hästar när vi tex går förbi boxarna.
Jag vill ju att hon skall vänja sig vid andra hästar och ha någon att leka med. 5-åringen är ganska lekfull och jag tror att han skulle kunna fungera som en lekfarbror. Den lilla stegrar sig och busar med mamma men mamma är ju så tråkig hon bryr sig inte ett dugg utan hon äter bara. Dessutom så måste den lilla lära sig lite "hästspråk" alla hästar har ju inte sånt tålamod som mamma.

Hur hade ni gjort och vad?

Tack på förhand

Tora

Sv: När släpper ni med andra vuxna hästar

Vart i halland bor du?

Sv: När släpper ni med andra vuxna hästar

Jag hade släppt ihop dom, du märker ju om det inte fungerar. Jag släppte min lille och hans mor med de andra när han var 1 1/2 vecka, inga problem alls. För min buse gjorde det underverk att få gå med andra hästar, han var på väg att få lite ligist-tendenser och såg mig som en lekkompis.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 717
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 187
Senast: liiinnea
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 310
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka