När slaggjord obligatorisk??!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Eem
  • Startdatum Startdatum
E

Eem

Idag hände ju ännu en olycka på solvalla där red chili pirat sparkade sin skötare ur sulkyn på värmningen. Hon blev träffad i huvudet. Jag har inte sett att denna häst haft slaggjord och tränaren sa att hästen aldrig sparkat förut. Men det är inte en godkänd ursäkt längre tycker jag. Hästar talar väl inte om i förväg att dom tänker börja sparka. Dom bara gör det, och då ligger kusken där på backen med kanske en spark i huvudet.
Slaggjorden sitter knappast ivägen och är en sån billig livförsäkring som iaf räddat mig en gång när min häst "som aldrig sparkat förut"" fick en knäpp på rakbanan och började slå som en tok. Tack vare den där remmen klarade jag mig med blåmärken på benen. Hade inte velat haft ett i huvudet...

Bland det första man får höra när man börjar hålla på med hästar är "gå inte bakom hästen, den kan sparka"... Är det nå bättre då att SITTA bakom en hästrumpa utan nåt som helst skydd utifall hästen skulle sparka.

Nä SLAGGJORD på TÄVLINGSBANA borde vara obligatoriskt.

MVH Emma

Sv: När slaggjord obligatorisk??!

Umåkers ponnytravare har krav på slaggjord på ponnyerna för att man ska få delta i deras provlopp. En bra idé tycker jag.
Mina barn kör alltid med slaggjord. Händer en olycka ändå har jag iaf gjort vad jag kan för att förhindra den.

tyvärr så är det alledes för många som sätter en slaggjord fel eller spänner den förlöst så när hästen väl börjar slå så hjälper den inte iallafall.

Men vist det är ju ingen dum ide...

Det var en tjej igår på Östanåkras tävlingar som blev avsparkad ur sulkyn och fick åka ambuans, vet inte det var armen hon blev skadad i så hon fick en fraktur eller spricka. Men man får sig verkligen en tankeställare att använda slaggjord. Fler borde göra det.

jag är ju "miljöskadad" med mina konvalecenter som "alltid" har slaggjord...men i tävling har jag aldrig men har börjat fundera på det nu....jag tror det skall finnas nån slags båge man kan spänna på vagnarna/sulkys som gör att hästen inte kan komma upp och slå..det kanske vore en bra ide? för som jea78 säger så är det ganska många som inte kan sätta på en gjord på rätt sätt och då gör den som ingen nytta iallafall.....kan ju t om vara farligt.nylongjordarna är dessutom mycket bättre än dom i läder som brakar vid ringarna.

Någon av proffstränarna (minns ej vilken) brukade köra med en cyckelslang spänd mellan skacklarna en bit bakom rumpan på unghästarna så att de inte skulle kunna komma upp och slå.

Hjulskydd ska ju bli obligatoriskt fr.o.m nästa år, så att ha slagrem borde ju vara ännu mer aktuellt, sådana olyckor händer ju betydligt oftare

hjulskydd har väl varit obligtoriska i herrans många år.....inte på ponnysidan, men på storhäst

martha skrev:
nylongjordarna är dessutom mycket bättre än dom i läder som brakar vid ringarna.
Inte min lädergjord, den går inte av, men det gäller att köpa en av rätt sort :angel: Jag har provat min till det den ska användas :smirk: (har haft många inkörningar som testat den, plus ett par äldre). Men det gäller att ha rätt sydda ringar och en tillräcklig bredd på gjorden. Har en kompis som har en rätt dum häst, hon köpte en av samma märke, och den håller finfint än så länge. Men jag har varit med om just det (med sämre gjordar), att dom går sönder vid ringarna, inte roligt då, speciellt inte om man är ute med en unghäst eller en överfrisk konvalecent, visst är nylon annars ett bra material.

En vän till mig åkte i backen en tisdag på Åby för snart 2 år sedan.

Hästen slog sönder hela ansiktet på honom...men tack vare en mkt skicklig plastik-kirurg på Sahlgrenska så lyckades man göra om näs/kind/käk-ben med hjälp av hans egna revben..

Tog lång tid innan han körde lopp på Åby igen..
Han hade nog varit tacksam för en "Nydesignad" sulky där hästen inte kommer åt att träffa..

Jag själv hade inte en tanke på slaggjord innan..men jag råkade aldrig ut för något heller..det gör man ju oftast inte innan någonting händer :crazy:

CarolaG skrev:
Någon av proffstränarna (minns ej vilken) brukade köra med en cyckelslang spänd mellan skacklarna en bit bakom rumpan på unghästarna så att de inte skulle kunna komma upp och slå.

Det använder jag också, och slaggjord, när jag kör in unghästar.
Jag använder helst sulkett till unghästarna istället för sulky.
Det känns iallafall lite säkrare

*lånar knapp*

Och det hände i fredags på Åby igen. En lärling blev sparkad i ansiktet när h*n skulle ut till värmningen med en idiot till häst. Den hade hårt bunden svans med bindningen gick sönder och hästen kom upp. Det tog nog inte såå illa men hon blödde ordentligt. Dock var det inte värre än att h*n var på travet i lördags.

När ska tränarna ta sitt ansvar och inte ta ut farliga hästar? I de allra flesta fallen kommer inte olyckorna som en överraskning.

I fallet Tryggs vän var det också en häst som inte hade på en travbana att göra. Jag har för mig att han hade blivit ådömd kval 8 gånger för oregelighet! Kan vara någon fler eller färre. Ska inte tränaren då inse att hästen inte är lämpad för travtävling?

Så har det hänt igen.... Premielopp på valla idag - Torbjörn Jansson blev sparkad & förd m ambulans t sjukhus...

Även om inte slaggjorden är 100%-ig så är det iaf en jävligt billig livförsäkring - skulle aldrig köra utan!

Stackars Jansson också - han har verkligen inte haft turen på sin sida nu på slutet...

http://www.travnet.se/www/public/we...1&dayID=3&banID=01&infoID=18971&infoTyp=nyhet

Senast ändrad av en moderator:

vi köper våra slagjordar från wången dom är lite bredare upptill och sedan smalnar dom av....grymma tycker jag men dyra men sen är dom ju handgjorda oxå då kostar det lite mer, men det kan det vara värt när hästen är på det humöret

Det är bara löjligt att säga att en häst inte kan ha slagjord. Om man lär hästen från början att ha slagjord så behöver man inte krångla sen. Vissa kuskar kallar slagjorden för fegisjord men jag tycker verkligen inte att den är det. Visst det är upp till honom om han hellre ligger på sjukhuset och får göra plastikoperationer den dagen då en häst sparkar honom i ansiktet än om han använt jord. Man borde FRAMFÖR allt inskaffa obilgatorisk slagjord för ponny. De föräldrarna som låter ett barn sitta bakom en ponny utan slagjord kan ju knappast tänka sig för. Jag skulle aldrig som förälder förlåta mig sj om mitt barn (har inga barn nu men när jag får) blev sparkad i ansiktet då man kan förhindra det!!!

Dizan skrev:
Så har det hänt igen.... Premielopp på valla idag - Torbjörn Jansson blev sparkad & förd m ambulans t sjukhus...

Även om inte slaggjorden är 100%-ig så är det iaf en jävligt billig livförsäkring - skulle aldrig köra utan!

Stackars Jansson också - han har verkligen inte haft turen på sin sida nu på slutet...

http://www.travnet.se/www/public/we...1&dayID=3&banID=01&infoID=18971&infoTyp=nyhet

Han hade slag-gjord... men träffade endå illa :smirk:

Men det är väl det som är vitsen, nu träffade det knät, istället för huvudet eller bröstkorgen, som ju är lite sämre, så nog gick det väl bra ändå, men tanke på vad som kan hända.

Jag tycker också att det borde vara obligatoriskt med slagrem. Jag kör inte själv utan slagrem. Visst det kanske är så att den bara tål en eller två kickar, men då har man fåt en extra sekund att ta sig ur vagnen, eller lyckas ta tag i hästen så den slutar.
Tycker att det varit otäckt med alla olyckor som varit på sistonde...

Hellre ett trasigt knä pga en sparkande häst än att bli av med synen, kanske få skallskador som gör att man inte blir sig själv igen eller att man får leva med "snygga" ärr i hela ansiktet pga att man inte hade slagrem.

Fram med slagremmarna, NU!

//Lillan

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 184
Senast: liiinnea
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 674
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Hästhantering Hej! Kort och gott, min häst kan gå och ställa sig och backa långsamt mot föremål/människor. Vi pratar myrsteg, samtidigt som han har...
2
Svar
20
· Visningar
3 045
Senast: Nalasmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka