E
Eem
Idag hände ju ännu en olycka på solvalla där red chili pirat sparkade sin skötare ur sulkyn på värmningen. Hon blev träffad i huvudet. Jag har inte sett att denna häst haft slaggjord och tränaren sa att hästen aldrig sparkat förut. Men det är inte en godkänd ursäkt längre tycker jag. Hästar talar väl inte om i förväg att dom tänker börja sparka. Dom bara gör det, och då ligger kusken där på backen med kanske en spark i huvudet.
Slaggjorden sitter knappast ivägen och är en sån billig livförsäkring som iaf räddat mig en gång när min häst "som aldrig sparkat förut"" fick en knäpp på rakbanan och började slå som en tok. Tack vare den där remmen klarade jag mig med blåmärken på benen. Hade inte velat haft ett i huvudet...
Bland det första man får höra när man börjar hålla på med hästar är "gå inte bakom hästen, den kan sparka"... Är det nå bättre då att SITTA bakom en hästrumpa utan nåt som helst skydd utifall hästen skulle sparka.
Nä SLAGGJORD på TÄVLINGSBANA borde vara obligatoriskt.
MVH Emma
Slaggjorden sitter knappast ivägen och är en sån billig livförsäkring som iaf räddat mig en gång när min häst "som aldrig sparkat förut"" fick en knäpp på rakbanan och började slå som en tok. Tack vare den där remmen klarade jag mig med blåmärken på benen. Hade inte velat haft ett i huvudet...
Bland det första man får höra när man börjar hålla på med hästar är "gå inte bakom hästen, den kan sparka"... Är det nå bättre då att SITTA bakom en hästrumpa utan nåt som helst skydd utifall hästen skulle sparka.
Nä SLAGGJORD på TÄVLINGSBANA borde vara obligatoriskt.
MVH Emma