När skulle du skritta igång en häst som blivit sydd?

b_ridutbildning

Trådstartare
Sitter och funderar på min ena häst. Hos blev sydd i måndags med sex stygn nästan mitt fram på skenan. et har läkt superfint och hon har ätit klart sina mediciner. Nu börjar hon dock bli väldigt otålig inne i sin box och vill ute till de andra hästarna. skulle du skritta/leda igång hästen eller skulle du släppa ut den i hagen? Distriktsvet tyckte boxvila i 10-14 dagar men jag är tveksam till det. Hur stor är risken att hon river upp det? Hade tänkt släppa ut/skritta med lindat ben i så fall.

Sv: När skulle du skritta igång en häst som blivit sydd?

Inte innan stygnen är tagna har det varit här. De har kuknnat promenra lugnt i snöre med stygn, men absolut inte ut i stor hage.

Dvs boxvila just de 10 - 14 dagar stygnen ska sitta. Beroende på skada har vissa fått promenera om de hållit sig lugna, andra inte.

Risken är stor.

Vår pålle rev upp sitt inne i boxen (kliade av sig lindan) så hon har fått stått extra länge på box = inte så kul.
Att släppa så hästen kan hoppa och springa är ju inte så klokt innan såret är helt läkt (alltså så mkt att det inte riskerar att bli värre).
Däremot kan man väl gå promenader, men det beror väl också på hur skadan ser ut.

Nej jag skulle hålla den på box, 10-14 dagar är ingen lång tid och jag hade velat försäkra mig om att det inte ska kunna gå upp, vilket är lättare om den är ute och får tokspel p.g.a. överskottsenergi än om den är i sin box.
Jag hade velat ha väck stygnen och sedan återcheckning av vet. för att höra vad denne tyckte innan jag gjorde något.

Absolut inte innan stygnen är tagna iaf dvs minst 10-14 dagar o har vet sagt 14 dagar så hade iaf jag ha hållit mig till det

bättre att de får vila en dag för mycket än en dag för lite säger jag =)

Svarar alla. Tack för era svar. Bra att ni betonat boxvilan. Jag ska göra som ni säger dvs låta henne vara inne. Idag fick hon beta ute i grimskaft ett tag. Hon är sugen på gräs och uppför sig då bra. Stygnen ska tas på onsdag.

Liknande trådar

Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 467
Senast: Soffan74
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
Hästvård för 14 dagar sedan hittade jag min häst på 3 ben i hagen. Hon hade ett stort fult sår och var jätte halt.. Veterinär tillkallades och...
Svar
8
· Visningar
3 120
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka