När skiljer ni era islands-föl från stoet?

J

jezzibell

Ursäkta om jag lägger en aveltråd här... men jag vill veta hur islandshäst-uppfödare gör.

Mitt föl är 6½ månad och jag hade tänkt låta henne gå med stoet året ut, dvs. till 9 månaders ålder.
Nu känner jag dock att stoet äter för mycket av det som fölet behöver, och stoet är överviktig. (Igångsatt idag).

Så, därför undrar jag. Ska jag skilja dom åt redan nu, så att jag vet att fölet får i sig ordentligt och stoet lite mindre?

Eller ska jag låta dom gå ihop till årsskiftet?

Som sagt: hur gamla är ERA föl när ni skiljer dom från mamman?
Tack//Jezz

Sv: När skiljer ni era islands-föl från stoet?

Nu har jag bara haft ett isisföl, men jag planerade redan innan hon föddes att hingstföl = 6 mån och stoföl vilket hon fick 9 mån. Nu har jag alltid haft fri tillgång på foder så fölet har alltid fått i sig det hon behövde. Stoet var heller inget sto som "fläskade" på sig.

Alternativet är ju annars att låta fölet gå med mamma och motionera mamma mer. Är det däremot ett hingstföl skulle nog jag sära på dem nu.

Stuteriet jag jobbar på skiljer dom fölet från modern vid 6 månader ålder.
Kan bli längre men absolut INTE tidigare.
Är det hingst för skulle jag också sära på dom redan nu!

Vi brukar vänta tills fölen är nio månader, oavsett kön, om inte stoet magrar ur för mycket.

Har du möjlighet låt fölet gå kvar lite till, om möjligt försöka att separera genom att dela boxen vid måltider. Du ger fölet en större chans genom det förfarandet.

Tack.
Varför kom jag inte på den smarta idèn själv?;)
//Jezz

Vårt ena föl åt så mycket att stoet föll ur så från det att hon var 6 månader så fick de sova i varsin box på nätterna. =)

Vårt ena föl åt så mycket att stoet föll ur så från det att hon var 6 månader så fick de sova i varsin box på nätterna. =)

Jag kan tycka att en avskiljning vid 6 månader kan vara ok om nöden kräver det, går det dock att ordna på annat sätt så är det bättre.

Svårt å säga när.. man får gå på individ.

Jag har haft 2 föl ena fick gå tills han var 6 månader båda två vara rejält trötta på varandra och bråkade mest så då fick dom säras.

Samma sak med jorunns föl dom var trötta på varandra och sket i stort sett i varandra redan
Så de sa inte ens ett pip när de skildes=)

Men som regel tycker jag att hingstföl särar man på mellan 5-6 månader just för att inte riskera inavel.

Stoföl kan ju gå ihop tills stoet själv säger ifrån om man vill de men runt en 7 månader tycker jag är lagom för stoföl.
Sen slänga ut dom på unghästflock

Jag har tänkt ta hem Yrpa i feb-mars då är Gála 7-8 månader. Det känns som om att det är rätt lagom. Yrpa föll ju ur rätt direkt och jag vill få hem henne och komma igång med henne igen.

Jag kan tycka att en avskiljning vid 6 månader kan vara ok om nöden kräver det, går det dock att ordna på annat sätt så är det bättre.

Man bör komma ihåg att föl är allt annat än färdiga i magen vid 6 månader, därför är det önskvärt att de får gå med di så länge det är möjligt. Måste man skilja sto och föl vid 6 månader, kan det vara bra att ge fölet ett foder som heter foal creeps pellets och som innehåller bl a stomjölk. Deras mage har ingen möjlighet att bryta ner kraftfoder tillräckligt för att kroppen ska kunna ta upp det, går det på grovfoder så krävs exceptionella värden för att nå målet för vad som krävs av individen.

Jo precis, jag håller med om att det inte är optimalt,men som sagt. De skiljdes bara på nätterna så att fölet fick möjlighet till di dagtid.

Har aldrig behövt tänka så mycket på det här då mina ston oftast stöter bort sina föl när de känner att det är rätt tid. Nån enstaka gång har jag fått ta bort hingstföl lite tidigare 8 månader då de har blivit för hingstiga. Men annars har stona stöt bort dem runt 10 månader. Risken med att skilja av ett föl tidigt (5-8 mån) är att de kan få kolik eftersom att de inte har lärt sig att dricka tillräkligt, detta kan sean leda till tarmvred om man inte upptäcker det i tid eller att de har en svårlöslig förstoppning på grund av att de inte fått i sig tillräkligt med vätska.

Men som regel tycker jag att hingstföl särar man på mellan 5-6 månader just för att inte riskera inavel.

Risken för inavel är nog inte så stor då hingstfölen inte får ner sina kulor förrän vid 1-1½ års ålder.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 482
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 313
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka