när skall man börja lägga täcke på hästen

vinkelina

Trådstartare
redan nu har hon ofodrat regntäcke vid dåligt väder, men det är kanske mer för min skull så att jag slipper en blöt häst

men hon lägger så otroligt med vinterpäls, har redan börja fälla en massa sommarpäls.

skulle därför vilja testa med att lägga täcke på henne i år, så att hon nu inte behöver flytta till nordpolen för att inte få för varmt

och vad skall man i så fall börja med för täcke

Sv: när skall man börja lägga täcke på hästen

Täcke påverkar inte pälssättningen i någon stor omfattning - det är huvudsakligen dagsljuset tillsammans med genetiska faktorer som styr om, när och hur mycket vinterpäls det skall bli!

Har man en häst som man tycker får för mycket päls, så tycker jag att man skall klippa den! Det är mycket snällare mot hästen att klippa än att lägga täcke på den för att försöka få den att sätta mindre päls. Täcke skall enligt min mening bara användas på hästar som behöver det, dvs de som fryser av att det är kallt eller blött ute!

ja har ofodrat regntäcke min på min häst nu vid dåligt väder, för han tränas soppas mycke, och brukar inte sätta mycke päls :)

I så fall är det väl bättre att klippa hästen när den satt vinterpäls, än att börja täcka den för tidigt.

Det beror på häst, väder och vind.

Vintertäcke/fleece lägger jag aldrig på innan temperaturen passerar nollan. Då brukar det bli dags att uppgradera från regntäcket (som dittills bara använts vid behov) till kanske regn+fleece eller liknande. Det gäller mitt vbl som står på lösdrift året runt i mellansverige.

Ofodrat regntäcke vid ihållande regn och blåst än så länge. Har även haft täcket några nätter för säkerhets skull. Men vill helst att hon ska slippa täcke så länge som möjligt. Evigt velande den här tiden...:D

min erfarehet är dock den att de hästar som har haft täcke på sig oxå är de som har mindre päls

min erfarehet är dock den att de hästar som har haft täcke på sig oxå är de som har mindre päls

Frågan är väl dock vad som är hönan och vad som är ägget.

Min häst sätter mindre päls om jag stallar upp nattetid tidigt på hösten (aug), än om jag stallar upp sent (okt).

Visst, täcke kan ha en marginell betydelse för hur mycket päls hästen sätter, men viktigast är ändå dagsljuset och hästens genetiska förutsättningar för mycket/lite päls (en islandshäst sätter ju liksom mycket mera päls än en arab, oavsett täcke...). Det är också så att om hästen hela tiden går med täcke så påverkas i någon mån hårens förmåga att "resa sig" när hästen fryser lite, dvs hårremen SER plattare och blankare ut.

Och sedan är det ju självklart så att hästar som BEHÖVER täcke för att de fryser kanske redan från början är sådana som sätter mindre mängd päls?

Det jag egentligen tyckte var viktigt att få fram är att jag inte tycker att användande av täcke skall användas som metod för att få hästen att sätta mindre päls, utan vill man ha mindre päls, så får man klippa sin häst. Behöver den sedan (klippt eller oklippt) täcke för att inte frysa, så använder man täcke av den anledningen.

ok, skulle inte riktigt vilja dra igång projekt klippa min häst, för att hon inte skall bli genomsvettig borde hon helklippas. som att klippa en isbjörn

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 385
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 082
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
Utrustning Hur tjockt täcke skulle ni säga är likvärdigt med er hästs päls och vad är det för häst? Mitt varmblod har lite längre men tunnare...
Svar
13
· Visningar
1 726
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd