När ska min 2 åring tll tandläkaren?

I

ishbel

:crazy: Har en 2 årig ponnykille som jag undrar när man ska ta bort den där tanden som är ivägen för bettet, vargtand, eller vad heter det? Är det innan 5 års ålder, eller? Har helt glömt bort det Tacksam för svar!

Sv: När ska min 2 åring tll tandläkaren?

Min vet tog bort vargtänderna direkt på min 2-åring, han menade att det inte finns någon anledning att vänta när man vet att hästen ska jobba med bett i munnen senare i livet.

Det kan även vara så att det är lättare (enklare ingrepp) att ta dem tidigt, då de "växer fast" mer ju äldre hästen blir.

Alla hästar borde tittas i munnen av någon kunnig hästtandläkare innan man börjar utbilda dem. Om du rider ett tag på en häst med vargtänder kan du förstöra den för all framtid. Har sett flera exempel på vargtandshästar som fått dåliga munnar även efter att tanden avlägsnats.

Min morbror som har travhästar brukar ta bort dom före han har bett i munen och det tycker jag alla borde göra då man kan få en förstörd mun på hästen.

Kram

Men vargtänder behöver inte alltid besvära hästen har jag hört?!
Vad betalade ni för att ta bort "era" tänder?

Vet inte vad det kostar då min morbror käner han som gör det så dom känster och genkänster.

Kram

På travhästar är det så gott som alltid nödvändigt att ta bort dem då käkbettet ligger an i precis det läget där tanden sitter, och verkar mot den.

När man rider är det inte säkert att man inverkar så direkt på tanden som käkbettet gör.

Jag vet inte vad jag betalade för själva tandborttagningen, vi gjorde både besikting för köp, vaccinering mm samtidigt. Men jag har väl kvittot någonstans...

Själv passar jag på att kolla dessa när de ändå visas som treåringar. vet inte vad du har för ras på din häst - men om den ska visas kollar de tänderna riktigt noga under det. Oftast är det inga trassel alls - men om det är det får man "gratis!" koll (det ingår i alla fall i testet) att allt står rätt till.

ishbel skrev:
:crazy: Har en 2 årig ponnykille som jag undrar när man ska ta bort den där tanden som är ivägen för bettet, vargtand, eller vad heter det? Är det innan 5 års ålder, eller? Har helt glömt bort det Tacksam för svar!

Vargtanden ska tas bort så fort den kommit upp . kommer upp olika på olika hästar . på min visade sig den inte fören 4års ålder. men sen så ska man ju till tandläkaren mycket oftare med unghästar än med "äldre" 2ggr om året minst.:banana:

kariinl skrev:
Men vargtänder behöver inte alltid besvära hästen har jag hört?!
Vad betalade ni för att ta bort "era" tänder?

Neej , Inte i alla fall man behöver dra dom . Men alla hästar visar inte att dom har ont heller. säkrast att ta dom så man inte får en förstörd mun på sin häst :) Sen kan man ju passa på att dra den samtidigt som man raspar tänderna på sin unghäst som ska ske 2ggr per år då kindtänderna växer snabbt-

Beror på om du behöver bedöva. den sprutan kostar 250:-
Och att dra vargtanden kostade 750:-
( Där jag gjorde det )

swe skrev:
Alla hästar borde tittas i munnen av någon kunnig hästtandläkare innan man börjar utbilda dem. Om du rider ett tag på en häst med vargtänder kan du förstöra den för all framtid. Har sett flera exempel på vargtandshästar som fått dåliga munnar även efter att tanden avlägsnats.

Det där är inte helt rätt. beror på vilka symptom hästen visade med vargtanden.
En vargtand som gör ont skapar en vana för hästen som den kommer fortsätta med en lång tid efter tanden tagits bort. men den vanan går att träna bort och direkt när vargtanden är borta märker man en STOR skillnad. ( om hästen haft ont ) Samma sak med vilken smärta som helst. MEN om man vet att hästen har ont och har vargtand och inte tar bort den ... flera år senare tar ut den det är DÅ du får en förstörd mun.

Liknande trådar

Övr. Barn Min kusin har en son som nyligen fyllt 5 år. Hans pappa är från Turkiet och min kusin är svensk. Han är väldig jobbig. Hans syster...
2
Svar
35
· Visningar
5 434
Senast: Badger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 552
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 345
Senast: Castellini
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 085
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025