När ska man släppa på nätterna?

ino_124

Trådstartare
Nu har det ju varit jätte bra väder en tid och man kände att hästarna skulle visst kunna gå ute på nätterna men ingen som går i min hage har sagt något.

Nu har det ju börjat blir sämre väder igen och nu vill de släppa ut på nätterna typ på en gång. Jag tycker att man ska se till att de första nätterna de går ute är det hyfsat väder och nu ska det blir 11 grader och regn på söndag vilket innebär 5 grader och regn på natten. Så jag tycket att vi ska vänta några dagar till.

Visst man kan ta in dom då om det är dåligt väder men det känns som att det blir lugnare för hästarna att låta de stå ute. De klarar ju 5 grader och regn eftersom de äter ordentligt och så men när det var 10 grader och regn förut så stod min häst och tok skakade så det känns ju som att hon borde göra det då med.

Till saken hör också att min häst har varit skadad och är fortfarande skadad och jag vill då inte att de ska springa runt och vara oroliga på natten. Nej usch...

Så hur ska jag göra?? Håller ni med eller är jag ute och cyklar??

Sv: När ska man släppa på nätterna?

Jag släppte mina i slutet på april. Har bara tagit in dem ett par gånger när det varit regn flera dagar i streck. Fullblodet hade täcke på nätterna i början men sedan har han klarat sig utmärkt. Finns det bara gott om bete så bör normalhästen inte ha några som helst problem.
Jag bor i södermanland så det är ungefär samma väder som i v-ås........

Jag släppte mina i början av maj. Bor visserligen i Skåne så vi fick kanske värmen lite tidigare, men nu är det väl ungefär lika varmt i hela landet?

Är det bara bra med bete och någonstans i hagen där det är vindstilla klarar de sig. Mina, ett halvblod och en arab, har klarat sig jättebra ute och stretar bra emot om man leder dem mot stallet nu :p

Jag slängde ut mina maj -06 och ingen har dött än. Det finns täcken och mat i form av hö/bete. Räcker inte betet så är det ju bara att stödutfodra på nätterna. Och jar bor lååångt norrut.

Jag släppte i slutet på maj och för våra hästar har det inte varit några problem.... (vi har en riktig fryslort i hagen men han klarar sig bra)

Jag har haft mina ute dygnet runt sedan mars/april. Fölet föddes ute 31/5 och har sovit inne i stallet 1 natt p.g.a. ihållande regn. Enda skälet till att ta in är om det åter blir ihållande regn så att det inte finns någon torr liggplats på betet som i övrigt innehåller täta granar (som bildar både vägg och tak), lövskog, klipphäll och äng. Har en Welsh Cob, plus fölet som är en paintkorsning och självklart går mamman med (ASVH utan härstamning).

Jag har haft mina Hästar ute sedan i Början av april.
Visserligen är det Nordsvensk, korsning och en Shettis,och de är ju rätt tåliga Hästar.
Men om det regnar och man ser på Hästarna att dem fryser så tar vi in dem.

Min fick gå ute första natten nu från lördag till söndag. De andra på betet har gått ute på natten sen de släpptes på bete för ett bra tag sen. Det verkar inte vara några problem, min klarar det galant, liten ponnyskrut iofs och rätt så tålig :) (östergötland)

Mina släpptes 25/5. Dom har varit inne en natt, när SMHI varnade för kraftig åska på natten. Annars ute hela tiden.

En häst jag tar hand om släpptes på bete för ca en månad sen. Han går ute när det regnar och så men när det kanske åskar eller är värkligen dåligt väder så får han vara inne.

Jag släppte mina i början av maj. Bor visserligen i Skåne så vi fick kanske värmen lite tidigare, men nu är det väl ungefär lika varmt i hela landet?

Är det bara bra med bete och någonstans i hagen där det är vindstilla klarar de sig. Mina, ett halvblod och en arab, har klarat sig jättebra ute och stretar bra emot om man leder dem mot stallet nu :p
Det snöade någonstans uppåtlandet idag.. (Såg det på nyheterna.. )

I mitt stall så har hästarna gått ute dygnet runt sedan den 1 maj i år, och då har dom sovit inne EN natt sedan dess då regnet vräkte ner i ett helt dygn. Det är 3 vbl och 1 hbl, en av vbl är lite frysen så han har haft täcke i början, men i övrigt så har dom varit nakna. Men vi har ju en riktigt bra hage med många stora och täta granar som ger skydd mot regn och blåst. Vi har fått stödutfodra lite men det kan det vara värt för det syns att hästarna trivs med att få vara ute så mycket som möjligt, och då bor jag ju i södra norrland :bump:. Våra hästar vill hellre komma in dom dagar då det är jättevarmt.

Jag släppte dygnet runt i början på juni. Nu när det varit sånt ruskigt väder har de dock fått komma in på nätterna (22-06) så de får en chans att torka ordentligt.

Det var ju synd att ni inte släppte när det var lite varmare men det är ju inget att göra åt nu :)

Här där jag bor har de lovat regn, blåst och 10-12 grader dvs perfekt "frys"-väder för min pålle. Men jag tar inte in honom för det utan lägger på ett riktigt ultratunnt regntäcke så han håller sig torr.

Hästar tåler mer än vad man tror men man får ju också anpassa sig efter vilken häst man har så om du tror det behövs, i alla fall den första tiden, så lägg på ett riktigt tunnt täcke. :)

Till saken hör också att min häst har varit skadad och är fortfarande skadad och jag vill då inte att de ska springa runt och vara oroliga på natten. Nej usch...

Varför skulle hästarna springa runt och vara oroliga på nätterna? Dom är normalt inte mörkrädda, vad jag vet.

Släppte ut mina på natten tidigt i våras, före betet. Nu kommer dom bara in när det är riktigt varmt ute :), det tycker dom är skönt

Min släpps på dygnet-runt bete ikväll, solen skiner men det är inte så jättevarmt. Har dock släppt hästar på bete i spöregn - och de har inte farit illa.

Det kommer nog gå bra för din häst i vilket fall:)

Jag och min kompis släppte ut våra hästar helt i maj. Då fick dom gå in sent dom första nätterna men bara för att vänja magarna.
Tycker du det är kallt och blött släng på ett täcke.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar