När ska man klippa hästen?

Blomskan

Trådstartare
Jag har aldrig tidigare behövt klippa någon häst och undrar nu lite vilka riktlinjer man ska följa.

När kan man klippa hästen som tidigast?
När kan man klippa den som senast?
Med tanke på pälssättning alltså.
Hur många gånger brukar ni klippa på en säsong?

Vad ska man tänka på och hur brukar ni göra?

Sv: När ska man klippa hästen?

när hästen sätter vinterpäls brukar jag klippa, försöker hålla det till 2 ggr per vinter men du kan ju klippa hur mycket som helst. Dock behöve rmn ju inte helklippa, jag helklippte första gången sen täckesklippte jag till jul.

Man lämnar väl alltid ett område som en vojlock just under sadeln eller kan man / ska man klippa även där?

Har inte tänkt att klippa själv nu först utan ska leta reda på någon som kan. Så jag får se hur man gör.
Men det skadar ju inte att skaffa sig lite information. :)

Nu svarar jag på hur jag brukar klippa mina.

När kan man klippa hästen som tidigast?
Klipper i oktober första gången, dvs när vinterpälsen kommit.

När kan man klippa den som senast?
Klipper sista gången någon gång mellan mars-juni. Beroende på häst och päls.

Hur många gånger brukar ni klippa på en säsong?
Kan bli allt från 1 gång i månaden till 2 ggr/vinter.

Vad ska man tänka på och hur brukar ni göra?
Att inte stressa. Låta hästen vila om det drar ut på tiden (ovana klippare).
Jag brukar inte göra så stor sak av det hela. Det är som att sko hästen. Ett måste;)
Lämnar alltid ett område fritt vid sadeln.

29683515.jpg

kl

Jag hoppar på tråden, för jag hittar inte den som jag skrev i förra året. :angel:

Hur mycket kan man klippa utan att behöva täcka?
Förra året klippte jag bara undertill på halsen och ner till frambenen.
I år tänkte jag eventuellt klippa lite mer. Någon variant av spårklippning tror jag kan bli ganska lagom. Men jag gillar egentligen inte att klippa honom på magen. Så jag ska försöka hitta någon variant som man inte klipper så mycket på magen, men ändå klipper i armhålorna.
Kan man kanske bara sluta klippa efter armhålorna? Och sen klippa ett spår vid bakbenen? Eller blir det obekvämt för hästen då? Jag bryr mig inte om det estetiska, bara det är funktionellt. :p

Jag vill att han ska kunna gå utan täcke så mycket som möjligt, men självklart täckas han om det behövs. Jag har köpt ett fleecefodrat regntäcke och behövs det tjockare så får jag köpa fler täcken helt enkelt. Ville bara skriva ut det så slipper man kommentera på det ;)

När man ska klippa, ja när hästen har ett behov och dvs när den svettas för mycket i arbetet att det blir jobbigt för hästen samt uppstår en mycket lång och ohygienisk torktid.

Hur ofta? Hänger ju samman med behovet, själv behöver jag klippa två gånger per år på mycket tjockpälsade islänningar. Den första klippningen sker i oktober ungefär och den sista i december. Jag klipper i princip INTE efter februari månads utgång vilket kan störa pälsens fällning sättning väldigt mycket samt risken för infektioner i hårsäckar som kan uppstå då. Sedan klipper jag efter behovet, klipper numera aldrig ryggen bar ej heller magen helt.

Senast ändrad:

Nu i veckan ska jag klippa min häst. Han har börjat få tjock päls och blir jättetrött av att jobba!

Klipper 3-4 ggr per säsong (höst - tidig vår), pälsen växer som ogräs, särskilt höst/tidig vinter. I somras klippte jag ett spår under magen när det var så varmt som 35 grader. Han blev mkt svalare då.

Jag klipper så här fast hela halsen och inte alls på huvudet:
4%20[320x200].jpg

Och täckar endast vid dåligt väder med nederbörd eller stark blåst. Samt när hästen är svettig förstås.

Senast ändrad av en moderator:

Såhär brukar jag klippa.
sluthlsning.jpg

Jag drar alltså en linje från nacken just bakom öronen ner till mitt under magen ca 10-15 cm från där sadelgjorden ligger. Och går längs med muskeln ovanför frambenet.
Man kan säkert klippa ett spår vid bakbenen med, ifall det behövs.

Brukar klippa i oktober, senast i november och sen beroende på temperaturer och hur mycket han rids klippa ytterligare en gång i januari.

Rids varannan dag, varav 1-2 ggr/månad i ridhus under vintern, i övrigt ute, dressyr/uteritt 50/50.

Går på lösdrift otäckad om det inte regnar/snöslaskar. Täcks även efter ridning om han är fuktig/svettig. Jag har ett fleecefodrat regntäcke som andas, har inte behövt något tjockare hittills.

Jag klippte min häst så här förra året (klickbar bild):

Mycket nöjd med det, men min pojke behövde täcke (han är en frusen rackare även utan att bli klippt...). Det går säkert att ha en lite tåligare häst otäckad med den klippningen.

Till TS så brukar jag börja klippa min häst när jag irriterar mig på vinterpälsen :angel:
Klippte honom sent i våras (mitten av mars ca), och visst, ränderna höll i sig rätt länge, men han fäller också sent och sen i somamrpälsen syntes inget som helst. Jag har klippt honom ca 2 gånger/år, man märker när det blir dags... :crazy:

+ Luna 10

Tack för bilderna! De såg jättebra ut. Något sånt tror jag hade passat min hårboll.

Jag har en liten islänning som redan har tjockare päls än vad halvbloden i stallet har mitt i vintern.

Han har dessutom tjock man som skyddar det mesta av halsen, så jag tror inte den är så utsatt även om man klipper halva halsen.

Boj, har du någon bild på hur du klipper dina? Eller klipper du ungefär som bilderna ovan?

Ungefär fast, fast lite djupare ner mot magen för att slippa fajtas med en massa hår när sadelgjorden spänns.

Ungefär fast, fast lite djupare ner mot magen för att slippa fajtas med en massa hår när sadelgjorden spänns.

Ok, ja det kan ju vara bra att försöka märka ut hur långt bak sadelgjorden går så att man fortsätter en bit bakom.

SÅhär klippte jag shettisen förra året. Inga som helst problem gå otäckad.

Tänkte köra en liknande i år, men dra upp lite på halsen/bogen (han kommer ju tränas i vinter, dvs svettas mer/lättare)

Och jesus, hade förträngt/glömt hur FET han var... :crazy:

4ejan201035.jpg

Jag klipper också så. Har dock en förbannat frusen häst så hon går med allt från ofodrat regntäckke till 400g täcke med hals, beroende på väder. Att ha henne helklippt är helt omöjligt då våra hästar går ute ca 12 timmar om dygnet. Så det är väldigt olika beroende på hur hästen är och hur mycket de går ute.

Klipper när vinterpälsen har kommit, brukar bli i oktober, och vanligtvis blir det en klippning till i Januari (Förra vintern behövdes det dock inte)

Har helklippt min-(eller rättare sagt min snälla tränare:angel: )
Helklippt för mig= Nedre delen av huvudet klippt (linje där sidostycket på träns sitter)- Liten ruta på ryggen där sadeln ligger. Doch får han ha päls kvar på hela benen

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 472
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka