När ska man ge Godiset?

K

Kakan95

Undrar om man verkligen ska ge pollen godis/Morötter/Äpplen eller annat gott efter ridturen i Paddocken/Ridhuset ur händerna? Vissa blir ju så otroligt navsiga av sej. Eller om det är smartast att lägga i krubban efteråt?
Jag vet inte? Vad tycker ni? :bump:

Sv: När ska man ge Godiset?

Lägg i krubban!

Gäller det ridskolehäst så är det ännu viktigare att de inte handmatas, anser jag. De lär sig fort att de kan skrämma ovana ryttare, och då är de inga trevliga hästar längre.

Visst borde man kunna ge hästen godis ur handen utan att den blir odräglig, men få människor har den kontakten med sina hästar att det funkar i verkligheten.

Jag har t.ex. inte gett min 5-åring godis ur handen mer än några enstaka gånger på de 3 år jag haft henne, och det är jätteskönt att ha en häst som inte tigger. Hon uppskattar istället smekningar och berömmande ord på ett mycket bra sätt, och så är alla nöjda och glada. :laugh:

Mina hästar får mat i krubban när det är dags för det. Inget godis what so ever...Belöning får dom på annat sätt.

Aah, jag brukar också ge någon gång i bland. Det är faktiskt väldigt sällan det händer men om det händer så blir det Äpplen. ;)

Håller inte riktigt med de där om "tiggning". Mitt halvb ger jag godis lite då och då och han har aldrig blivigt "tiggig" eller om jag har gett honom efter jag har ridigt så blir han aldrig "bökig" nästa gång när han inte får. När han ser att man kommer och går i gången och han vet att han ska få en godis bit har han aldrig skrapat eller dyl dock så tar han gärna fram öronen så långt han kan och böjer lite fint på halsen ;)

Men som jag skrev:

Visst borde man kunna ge hästen godis ur handen utan att den blir odräglig, men få människor har den kontakten med sina hästar att det funkar i verkligheten.

Min förra häst tiggde också "fint", men likförbaskat så var det ett oönskat beteende i många situationer.

Hejsan.

När jag fick hem min val för fem månader sedan var han ganska bitig/nafsig på allt och alla. Bestämde mej då för att aldrig ge från handen. Jag köpte en "godis skål" som han får gobitar ifrån. Nu är han inte hälften så nafsig/bitig som han va. Beror naturligtvis inte enbart på godis skålen men kanske har den hjälpt till.
Lyckan e naturligtvis stor när godis skålen kommer fram:d

Håller inte riktigt med de där om "tiggning". Mitt halvb ger jag godis lite då och då och han har aldrig blivigt "tiggig" eller om jag har gett honom efter jag har ridigt så blir han aldrig "bökig" nästa gång när han inte får. När han ser att man kommer och går i gången och han vet att han ska få en godis bit har han aldrig skrapat eller dyl dock så tar han gärna fram öronen så långt han kan och böjer lite fint på halsen ;)

Det är väldigt individuellt från häst till häst.
Mitt äldre sto är precis som din häst, jag har handmatat henne under de åtta år jag ägt henne och hon varken tigger eller nafsar - ser bara extra vacker ut när det kan vara godis på G.
Häst nummer två, valack, sju år när vi köpte honom och extremt bufflig och tiggig det första året, det tog ett år att få honom att sluta tigga.
Häst nummer tre, sto som var tre år när hon kom, hade handmatats och mutats under minst ett år. Hon har varit hos oss i snart tre år nu och aldrig fått minsta lilla godbit ur handen men tigger fortfarande. Kan vara extremt odräglig ibland.
Häst nummer fyra, var femton när han kom till oss förra sommaren. Är som det äldre stoet, tigger aldrig men kan konsten att se vacker ut.

Undrar om man verkligen ska ge pollen godis/Morötter/Äpplen eller annat gott efter ridturen i Paddocken/Ridhuset ur händerna? Vissa blir ju så otroligt navsiga av sej. Eller om det är smartast att lägga i krubban efteråt?
Jag vet inte? Vad tycker ni? :bump:

Jag lägger godsakerna i krubban om det inte är som beröm i träning. T.ex. vid löshoppning. För att hästen skall se det som belöning så måste det komma direkt när hästen gjort rätt. Efter ridturen fungerar inte som led i träning. Att ge godsaker i tid och otid leder lätt till häst som ofta letar, men det går givetvis att fostra hästen till att inte göra så med.

Hälsning Maja

min häst får "duktig havre" när han är klar. lägger en näve havre i krubban. då blir han glad =)

Tycker det beror mycket på hästen själv, vissa klarar av att få godis utan att tigga medans andra hästar blir som galna när det fått godis på hjärnan.. hade problem med min för länge sen när han fick godis (viserligen gav stallägaren honom godis typ jämt, t.ex. när hon skulle säga godnatt så gick hon in till alla hästarna och gav dem lite godis) då vart han riktigt odräglig och tiggde å började bitas lite smått så då sa jag ifrån och hon fick ge i krubban om han skulle få något jag gav inte heller något. Men nu går det jätte bra å ge honom en bit då och då och det uppskattas :)

Jag ger inte hästarna godis i handen. De kan få äpplen, morötter och knäckebröd i sina krubbor men det räcker.
Vi hade en shettis hemma som ofta blev matad med godis i hagen när det var mycket barn i trakten (hon hade så fiiiin färg och var ju såååå sööööt och fölig :grin: ) och hon gick från att nafsa efter godis till att hota och jaga de som blev lite småskraja.
INTE ett önskvärt beteende.

Jag ger mina hästar godis efter varje gång jag kratsat hovarna och efter ridtur/träningspass när jag tagit av träns och satt på grimma. Aldrig annars (i alla fall ytterst sällan)

Men det är mina hästar som hanteras mest av mig. På en ridskola gav alla godis i tid och otid och det slutade med att en unge blev riktigt illa biten och höll på att bli av med ett finger.

Beror som sagt på hästen. Min blir lite jobbig om man matar honom i tid och otid. Letar godis i fickor och blir väldigt på, han nafsar dock inte speciellt mycket. Skrapar i golvet gör han också i såna fall.

Gammelgubben tigger fint, genom att sträcka fram huvudet och lägga det på sned, han är lärd av sin matte. Säger man puss och lägger fingret mot sin mun så gör han mot ens mun. :love:
Han kan dock krubbita som ett led i tiggeriet, så ger inte godis i krubban för då tar han tag med hakan under tiden som han äter godiset. Med vanlig mat gör han det inte.

Syrrans ponny blir inte heller speciellt jobbig, men han tigger genom att lägga öronen bakåt och typ "hit med godiset" :devil:

Syrrans häst blir jobbigare än min.

mina hästar får beröm genom eftergifter på handen, rösten och ibland klapp beroende på vart jag befinner mig.

Enda gången jag ger godis i handen är när jag hade en svårfångad häst i hagen. Han fick en godisbit när grimman var på.

Att lägga godis i krubban uppskattas säkert men hästen kopplar inte att havren är som belöning för att den var duktig på ridbanan 10min tidigare.

Jag ger aldrig en häst mat/godis ur handen. Det blir snabbt till en dålig tigg vana även ev nafsande.

Men ibland slänger jag i en godis eller två i käket, eller så får polle det i en hink.

Min herre får godis när han förtjänat det. Precis som jag kan unna mig något gott när jag gjort något bra eller tråkigt så får även pållen det.
Han är inte tiggig eller nafsig för han vet att lika väl att han kan få godis om han uppför sig kan godiset utebli om han beter sig dåligt.

Det jag dock är noga med är att han aldrig får det vid exakt samma tillfälle och alltid när han fått ett muntligt beröm. Men han får inte godis efter varje muntligt beröm utan det kommer lite olika så att han inte förutsetter godis med det muntliga berömmet.:d

Min häst får godis i hagen, då jag leder honom, ryktar, efter sadling, innan jag sitter upp, under skritturen, då jag sitter av, vid efterskötseln, vid insläppet i hagen. Då han byter varv vid longering, efter insläpp i boxen osv.
Alltså precis när som helst.
Detta har han fått sen han var 3 månader gammal, och han är 12 år idag.
Han varken tigger eller nafsar.
Tror det har med allmän uppfostran att göra.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
5 131
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag är less på livet just nu, men vill inte ge upp än. Det jag vill göra är att försöka komma i form. Jag var i kontakt med vården, men...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
12 588
Senast: ainasoja
·
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 100
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama