När ska man börja trava?

Sv: När ska man börja trava?

Jag har låtit hästen bestämma det själv, dvs när den inbjuder till en balanserad trav så har inte jag sagt nej utan "släppt" fram.

Från kuse till kuse.

Om hästen är balanserad tycker jag man kan ta alla gångarter på en gång istället för att nöta på.

(Dvs man går igenom alla gångarterna tidigt så att hästen är på det klara med när man ber om resp gångart. Sen börjar man jobba med dem, en och en i den ordning man tycker. Fortfarande korta pass).

Har hästen såpass "klar" när jag börjar rida att jag kan rida utan ledare, dvs den går att styra, stanna och backa för röst och tygel.

Oki gör du galoppskäckel samtidigt då eller bara med rösten?

Första gången ger jag bara rösthjälp så hästen inte ska bli förvirrad av att jag hittar på nåt nytt. När den kopplat att det är ok att galoppera med ryttare så lägger jag till galoppskänkeln också i fortsättningen.

Vill inte hästen gå den första gången är det ok för mig. Andra gången så brukar jag sätta den lite ur balans så att den måste flytta sig för att balansera upp ryttaren. Jag svänger helt enkelt huvud och hals tills den måste rör sig. Går den inte frammåt nu tar jag handen och klappar den lite försiktigt på baken, det brukar hjälpa! Kan ev i undantagsfall ha en människa som går före första gången men den får INTE hålla i!

På tal om galopp så brukar jag inte ge galoppskänkel alls, jag smackar igång driver lite med båda skänklarna alt. tar hjälp av handen även här.
Galoppskänkel använder jag inte förrän jag är på banan och rider, då kan de förstå den bättre när man fattar galopp ur hörn.

Jag är 0 % insatt i inridning så vänder mig till er som förhoppningsvis kan detta... :D
Efter ca hur många gånger efter att man har börjar sitta upp på hästen ska man börja trava vid inridning?

(när jag ändå startar en tråd kan jag lika gärna skriva in denna lilla frågan :angel: )
Ska man longera hästen med ryttaren på ryggen eller är det bäst att rida med ledare?

Tacksam för svar! :banana:

Jag travade andra gången jag satt på min häst.

När jag varit med om andra inridningstillfällen, har jag(eller annan) blivit longerad på hästen..
detta är ett sätt som jag nog föredrar, med förutsättningen att hästen blivit longerad mkt innan man börjar sitta på den såklart.

Jag är såååå lycklig, nu går det som om han aldrig gjort nått annat i sitt liv. Det va väl någon slags "nybörjar" nojja som drabbade honom.
Tack för hjälpen iaf. (gäller även madick)

Har ni några bra tips till när man ska börja trava? Hur gör man för att hästen ska förstå och vilja börja trava?

Jag hjälper en kompis med hennes treåring. Hästen kan kommandona i alla gångarter vid longering. Hästen är skrittad på kortare stunder ca tio gånger.

Vi provade idag att ha hästen på en stor volt (jag höll i longerlinan,) och vi gav sen kommandot för trav, men hon ville inte trava. Jag tror att de tidigare har försökt med ledare på marken som springer brevid, men hästen ville inte trava då heller.

Tips?

man använder samma kommando som man gör vid longering.
sen när hästen förstår kommandot även från ryggen, så kan man börja lägga till skänkeln i samband med kommando.
Tillslut kommer hästen förstå att skänkel betyder t.ex. öka till trav eller vad man nu vill :)

gud nej, jag har ingen unghäst. började fundera lite och blev nyfiken om det är så man gör då jag personligen hade skrittat i över 5 månader och börjat vänja hästen att rida utan ledare/longering lina innan jag börja trava. men kanske är som sagt, indiviuellt och ifrån person till person och häst till häst.

men att använda skänklarna redan första gången ska man väl då ändå inte göra? :P

Jag försöker sitta ner på den unga hästens rygg så lite som möjligt så att skritta i 5 månader skulle vara helt otänkbart.
Då jag red in min förra häst travade vi andra gången jag satt på honom och galopperade första gången vi var ute med sällskap (efter ca 2 veckors inridning (dock ej ridning varje dag).
Red ut själv efter 1 månads inridning.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka