När ska man börja fundera om man har rätt häst?

Sv: När ska man börja fundera om man har rätt häst?

Om man är rädd för hästen, mest bråkar när man rider, eller helt enkelt inte vill rida på den så ska man helt klart byta häst.

Att man inte orkar rida jämt behöver ju inte betyda att just den hästen är fel, utan det kanske man istället kan lösa med att skaffa medryttare till hästen. Alla är ju faktiskt inte överamitiösa och vill rida jämtjämt :D

Jag hade (har, utlånad) en fjording som jag tröttnade på.
Jag tyckte det var jättetråkigt att rida henne eftersom jag ville utvecklas, tävla osv och hon höll inte för tävling, tyckte träningar var tråkiga och så så jag valde att låna ut henne mest för hennes skull.
Jag valde att inte sälja då hon var så pass gammal.

Säger som en vet. sa till mig för lite sen.. det finns Hästfolk och sen finns det folk med häst.

Haha det stämmer nog.

Min vet. sa till mig att efter alla hästar hon har sett genom åren tyckte hon att alla skaffar sig "lika" hästar. Alltså om du har haft en tidigare häst som var bråkig och olydig så blir din nästa häst det oxå. Du formar den till det du förtjänar.

/fia- med sina väluppfostrade kusar:D

Efter att jag läst ditt inlägg så kom jag faktiskt på hur VÄLDIGT lika jag och min ponny som jag haft i 5 år är!
1, Vi är extremt envisa båda två
2, Man kan inte säga till oss att nu Gör ni så och bestämma, men däremot så kan man fråga och be om det.
3, Vi gillar båda samma saker, samma intressen..
4, Båda är väldigt lugna och stirrar inte upp sig i onödan.
5, Han är såklart även väldigt väluppfostrad och kan lämnas lös på stallgång, box, utomhus mm.

Är detta för att vi umgåtts så mycket? Jag köpte honom som nästan ohanterad 1,5 årig hingst och har hållt på med honom väldigt mycket när han var ung också. Kunde hålla på med honom i timmar osv..

Araben som nu är tre (har haft honom sen han var 1 årig Helt ohanterad hingst) är också väldigt lugn och kan också lämnas lös osv.. men han speglar inte alls mig så som ponnyn gör.. Men sen har jag inte alls hållt på med honom lika mycket som jag gjort med ponnyn..

Detta var väldigt intressant!

Helt enkelt när man inte tycker att det är roligt längre.

Jag håller med om inställningen att man får den häst det var tänkt att man ska ha.
Men anser att det finns en del undantag då det ändå är bättre att ta hästpaus eller skaffa en annan. Om man blir rädd för hästen och det inte verkar vara övergående utan blir värre och värre, om man stöter på stora problem (t ex aggression) som man själv inte är rutinerad nog att lösa och inte inom rimlig tid lyckas skaffa hjälp att lösa det.
Och eventuellt samma fast träningsmässigt - om man hela tiden är frustrerad och känner att man inte kommer längre (nu snackar vi efter ÅR då man alltså redan utvecklats en bit ihop) och det inte hjälper att byta tränare/träna oftare och ge det en hel del chanser helt enkelt.

Helt enkelt när man inte tycker att det är roligt längre.

Då är det ju inte en fråga om rätt häst utan om man skall ha en häst överhuvudtaget?
Kanske sälja den då om man inte tycker det är roligt. :)

Då är det ju inte en fråga om rätt häst utan om man skall ha en häst överhuvudtaget?
Kanske sälja den då om man inte tycker det är roligt. :)

Nej, det håller jag inte alls med om. Det kan förstås vara det, men behöver inte vara det.

Nej, det håller jag inte alls med om. Det kan förstås vara det, men behöver inte vara det.

Ja, det kan vara både och men det gäller då att veta vilket alternativ det är så att man inte säljer den ene hästen och köper en ny, om det nu är så att det är intresset som svalnat :)

Man ska lyssna på sin magkänsla tycker jag. Där känns det om det inte är rätt. (även om det kan vara svårt att lyssna på det för att man så gärna vill att det ska vara rätt)

det känner du nog bäst själv:)
Känns det som om du inte klarar av hästen och iunte vet vqart du ska vända dig för att få hjälp så kan det nog vara en bra idé för både häst och ryttare att avsluta förhållnadet:)

Pansi: vad gjorde du med häste du tröttnade på? sålde du eller blev det bättre? själv så känner jag av "symtomen" du beskrev, nu stod min häst iofs en liten bit bort hemmifrån, men till hösten kommer han att stå i stall ca 25-50 m hemmifrån. kanske blir bättre då!? har funderat på att sälja men får aldrig modet att lägga ut annons, han har ju ändå satt sina spår i mitt hjärta!![/QUOTE]

Jag skickade bort henne till en beridare som inte heller fick ordning på henne, så hon såldes till en uppfödare som ville testa att ta ett föl på henne.

Hade jag haft den hästen idag hade jag lyssnat mer på vad hon hade att säga, men man lär sig saker med åren. Hon lärde mig massor om hur man inte ska göra.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 087
Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
491
Senast: Pilot
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 802
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar