När ska man besikta?

phie

Trådstartare
Mitt första hätsköp börjar dra ihop sig. Har hittat en häst som trivs med mig och jag med den. Men jag undrar när man ska baxa iväg hästen för en besiktning på klinik? Bör man göra det så fort man bestämt sig att man vill ha den tilltänkta hästen? Har intygen något bäst före-datum som det är vid köp av exempelvis hund (där de inte får vara äldre än en vecka)?

Sv: När ska man besikta?

Mitt första hätsköp börjar dra ihop sig. Har hittat en häst som trivs med mig och jag med den. Men jag undrar när man ska baxa iväg hästen för en besiktning på klinik? Bör man göra det så fort man bestämt sig att man vill ha den tilltänkta hästen? Har intygen något bäst före-datum som det är vid köp av exempelvis hund (där de inte får vara äldre än en vecka)?

besiktingen skall du eller den nuvarande ägaren göra INNAN köpet ! och innan några papper är påskrivna. kom överens med nuvarande ägare vem som ska betala för besiktningen. samma vecka som köpet är tänkt är en bra regel.

Hej! Kul att du hittat en häst du gillar! Jag köpte själv en i början av sommaren.

Du ska alltid ha gjort en besiktning innan du skriver på några papper! När jag skulle köpa min verkade allt jättebra och jag åkte dit i samband med besiktning för att kunna ta hem den samma dag. Men snopet blev det då hästen inte gick igenom! Men jag hade så klart inte skrivit på några papper.
Allra helst ska ägaren ha gjort en besiktning innan den sätter ut hästen på annons men om så inte är fallet så se till att det blir gjort snarast. Då vet du om den går igenom eller inte och kan ta ställning till ett ev köp.
När det gäller försäkring så får inte intyget vara äldre än en månad.

Lycka till!

Tack för bra svar, båda två :bow:

Självklart skriver jag inte på något utan en grundlig besiktning i baken.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 763
Senast: Lobelia
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
750
Senast: Cavallo
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 409
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka