när ska man använda hjälptygel?!

B

BeastieBabe

När tycker du att man SKA använda hjälptyglar.. för helt klart är dom framtagna av en anledningn.. och alla vet vi väl när dom inte ska användas, det diskuteras ivrigt i de flesta trådar om hjälptyglar..

själv tycker jag att man kan använda inspänningar när en nybörjare ska lära sig rida.. så att dom kan koncentrera sig på att få en bra sits istället för att jobba med att hästen ska gå i form..

även vid longering eller löst arbete när hästen beter sig som en vildhäst och sänker ryggen, kör upp huvet och springer.. vad gör det för nytta att hålla på så 1 timme när man istället kan sätta på en gummisnodd efter uppvärmningen och få hästen att jobba rätt?

Sv: när ska man använda hjälptygel?!

Jag tycker att man kan använda hjälptyglar när man tycker att det behövs. Det är svårt att säga att just då, eller då ska det användas.
Men då ska man verkligen veta vad hjälptygeln har för inverkan på hästen och varför man använder den.
Hjältyglar kan vara bra om de används rätt tycker jag.

om hästen arbetar med hjälptyglar istället för att köra upp huvudet när man tex longerar tycker jag man kan använda det men under ridningen ska man bara använda dom om hästen verkligen kör upp huvudet o av den anledningen sänker ryggen. men i första hand ska man nog ta en titt på sin ridning eller om hästen har ont

Vid longering med tanke på att det inte är sådär himla lätt att få hästen att jobba i en bra form med bara en lina fast i bettringen ;).
Martingal behövs till många i hoppning, ex. min häst som slår knut på sig i svängarna. Graman kan jag använda ngn gång ibland som en hjälp när han under en längre tid gör motstånd eller inte vill korta sig utan är 2 mil lång. Samma sak liksom, varför kämpa i en timme när det kan bli rätt från början. Snodd tycker jag gärna att man kan använda till unghästar som ett sätt att få dem att slappna av och förstå vad man vill.

Så länge man vet vad man gör, och gör det på rätt sätt är de helt ok! :)

Anldeningen är för att vi människor tycker om att ta genvägar - hjälptyglar.

i vart falls den största anledningen.

tycker inte om att slita med grundarbete grundarbete och åter grundarbete så vi skippar det och när konsekvenserna syns försöker vi arbeta hästen på ett sätt som gör att det inte syns igenom, ett av dessa sätt är hjälptyglar.

vad gör det för nytta att longera en häst på en cirkel om han inte är avslappnad i den situationen, och vad ger det om man slänger på en tygel som drar ner huvudet? blir hästen mer avslappnad? I mina ögon nej - det SER bättre ut, och ger ett snabbare resultat dock i mina ögon ett mindre hållbart och påbyggnadsbart resultat.

i ett fåtal fall ser jag att det är OK att använda hjälptyglar, men även de flesta av dom fallen kan avhjälpas med en återgång till grunden och mer arbete där.

exempel ett. Har haft häst som kastar upp huvudet i hoppningen och därav använt martingall för att kunna fortsätta gå på mina hoppkurser och hoppa för mina tränare. Efter att jag slutat med detta jobbat med cavaletti, mycket dressyr/hop kombinerat arbete och teknik är hästen så pass avslappnad i hoppsituationen att martingallen var så gott som onödig - dock en försiktighets åtgärd Om hästen skulle tossa upp över något och huvudet då skulle åka upp. Min användning från början ser jag som någorlunda OK, men ändå onödig då det kunnat avhjälpas, min användning senare ser jag som helt OK, försiktighets åtgärd omifallatt för att inte knäcka näsan i extrem fall.

*thats just me*

So

Vid voltige.
När det behövs för ryttarens säkerhet.
Jag har använt chambong vid longering som hjälp för hästen att hitta rätt form.

Säg vad du vill, alla hästar som jag longerats med hjälptygel har varit mkt mer avslappnade och balanserade än utan.

Jag måste bara fråga, när du longerar, börjar hästen jobba i en bra form helt av sig själv? Med tanke på att du inte behöver inspänningstygel?

De få gånger jag longerar är det hästar som inte skall jobbas, utan enbart ska röra på sig under någotsånär kontrollerade former tex under/efter skada. Annars arbetar jag med tömkörning/vid hand, ser inte vad man får ut av longering riktigt utöver att hästen får röra på sig ? vill man jobba hästen longerar man väl ändå inte den? och nej, jag tror inte att hästen kommer till sin bästa balans när man har huvudet på den nedspänt, tror inte att den höjjer ryggen, vinklar sig i bäckenet, är avslappnad genom hela kroppen, i nacke, i mun, i käke, i hals, osv... och tror inte heller att vägen till detta sker genom inspänning av huvudet.

Jag är så gammal så jag var med när det var militären som hade ridskolor i början på 70-talet. När någon häst gick illa så fanns det ett sätt och det var RID BÄTTRE! och klarade man inte det så satt någon upp som kunde rida bättre och problemet försvann. Hjälptyglar var inte påhittat på den tiden och man var tvungen att lära sig att rida. Idag när hästen inte går som man vill så början man leta efter ett icke korrekt sätt att lösa problemt. Jag säger som dom gamla militärena. RID BÄTTRE!!

kenneth skrev:
Jag är så gammal så jag var med när det var militären som hade ridskolor i början på 70-talet. När någon häst gick illa så fanns det ett sätt och det var RID BÄTTRE! och klarade man inte det så satt någon upp som kunde rida bättre och problemet försvann. Hjälptyglar var inte påhittat på den tiden och man var tvungen att lära sig att rida. Idag när hästen inte går som man vill så början man leta efter ett icke korrekt sätt att lösa problemt. Jag säger som dom gamla militärena. RID BÄTTRE!!

Jag måste faktiskt hålla med. Till 95%.... :smirk:

de avvikande 5%, och en enda gången jag tycker att det kan vara bra med en hjälptygel, är i syfte att få ryttaren att känna hur det ska kännas när det är "rätt"... Red tex min häst på graman under tränares regi ett pass för några månader sedan, då tränaren tyckte jag hade svårt att orka "få tag" i hästen den där sista biten (vi hade höjt kraven lite i hans utbildning och han tyckte det var jobbigt). Tränaren gav mig en graman med orden att hon ville att jag skulle känna hästens kapacitet. Och vilken kapacitet....!!! :) Helt plötsligt fick jag tag i hästen och skillnaden på hur han kändes när han jobbade till 100% och inte 80% var helt unik. Visste inte fram tills dess hur kapabel han faktiskt var och hur mycket jag kunde kräva av honom på den nya nivån där vi lagt ribban efter all tidigare träning.

sen har jag tagit med mig den känslan och fått lite mer "j-lar annamma" i mitt ridsätt, och en uppfräshare vad jag strävar efter och hur jag vet att hästen SKA och KAN kännas. Har hjälpt OERHÖRT. Nu är det sällan gramanen kommer fram för jag har lärt mig och han har byggt upp sig till att orka den formen UTAN hjälp. Men då och då (väldigt sällan men dock) kan den komma fram ett kort pass under tränares regi för att som sagt accentuera och "känna av".

summa summarum: man ska vara OERHÖRT sparsam med hjälptyglar, och ha koll på hur och varför, och också när man använder dem, om hästen faktiskt jobbar rätt eller inte - för hästen kan jobba MYCKET fel under en hjälptygel, om ryttaren inte har kunskap att märka detta utan bara rider/kör på. DÄR ligger ju den största faran med hjälptyglar, dvs att folk tror att bara för att man smällt på hästen en så funkar det och är rätt, och i själva verket gör man mer skada än nytta...

Men som sagt - det FINNS nyanser för när det kan vara bra och faktiskt hjälpa en på vägen, att som Kenneth säger - RIDA BÄTTRE. :smirk:

Senast ändrad:

Kissing Spine skrev:
Säg vad du vill, alla hästar som jag longerats med hjälptygel har varit mkt mer avslappnade och balanserade än utan.

Jag måste bara fråga, när du longerar, börjar hästen jobba i en bra form helt av sig själv? Med tanke på att du inte behöver inspänningstygel?
måste bara fråga om du springer etter med tömmarna när du försöker löshoppa hästen som bara rusar runt varv efter varv efter varv.. eller höjer du tills hästen kraschar eller sträcker sig?

att få hästen att söka sig neråt naturligt är bra, t.ex om man lägger ut en bom när man longerar vill man att hästen ska titta och tänka själv, inte se ut som en uppånervänd ostbåge och bralla över bommen..

jag tror på löslongering och löshoppning, få hästen att lyssna och tänka själv när det kommer något på vägen..

Va? :confused: Jag förstår inte vad du menar... Hur kom löshoppning in i bilden? och om jag hade en häst som rusade varv på varv över skulle jag försöka lugna ner den och sänka, varför skulle jag höja för... Och man har väl för sjutton inte tömmar när man löshoppar??

De få gånger jag longerar är det hästar som inte skall jobbas, utan enbart ska röra på sig under någotsånär kontrollerade former tex under/efter skada. Annars arbetar jag med tömkörning/vid hand, ser inte vad man får ut av longering riktigt utöver att hästen får röra på sig ? vill man jobba hästen longerar man väl ändå inte den? och nej, jag tror inte att hästen kommer till sin bästa balans när man har huvudet på den nedspänt, tror inte att den höjjer ryggen, vinklar sig i bäckenet, är avslappnad genom hela kroppen, i nacke, i mun, i käke, i hals, osv... och tror inte heller att vägen till detta sker genom inspänning av huvudet.

Så tömkörning på volt är en helt annan sak än longering? (och JA jag vet att man inte bara tömkör på en volt, det är det som är skillnaden mellan longering och tömkörning). och du ska ha en jäkla bra kondition om du ska springa med hästen för hand. Huvudet är inte nedspänt på en longerad häst, du trycker inte ihop den utan den är relativt fri i sin hals och mun, om man gör det rätt. En häst som går i en ganska låg form som man oftast ARBETAR hästarna i vid longering höjer ryggen och är avslappnad i hela kroppen. Du spänner inte in huvudet mer än vid ridning, tvärtom brukar hästarna tycka att det är skönt att få en stadig tygel som de kan ta stöd på, om de inte tyckte det skulle det vara mkt lätt att släppa bettet och antingen vara över tygeln eller gå bakom hand. Varifrån har du fått att man inte arbetar hästen vid longering? Det är ett utmärkt komplement till träningen, ex. över bommar. Så länge man inte gör det för länge är det bara bra träning.

liten3.jpg

Sådär går min häst i en avslappnad form när jag tömkör honom, han går precis likadant i en avslappnad form när jag longerar! :)

Senast ändrad:

Använder aldrig hjälptyglar(!), och det funkar mycket bra ändå..
Har aldrig några problem, hästen är välbyggd och avslappnad.
Söker sig snabbt i rätt form både i ridning och longering.

Håller med kenneth!
Tycker att det är alldeles för många som tar till hjälptygel
istället för att lösa "problemet" på ett annat sätt.
Till exempel som kennet uttryckte det.. genom att rida bättre!

Där kunskapen tar slut tar hjälptyglarna vid.

:cool:

*Lisa* skrev:
Använder aldrig hjälptyglar(!), och det funkar mycket bra ändå..
Har aldrig några problem, hästen är välbyggd och avslappnad.
Söker sig snabbt i rätt form både i ridning och longering.

Håller med kenneth!
Tycker att det är alldeles för många som tar till hjälptygel
istället för att lösa "problemet" på ett annat sätt.
Till exempel som kennet uttryckte det.. genom att rida bättre!

Där kunskapen tar slut tar hjälptyglarna vid.

:cool:
GO LISA GO LISA GO LISA :D
Håller helt med.....där kunskapen tar slut tar hjälptyglanra vid:)
lär hästen att slappna av först och främst så ska ni se att dom hittar formen så småningom...och ta för guds skull reda på om hästen kaneke har ont någonstans innan ni tar till TORTYR REDSKAP bara för att hästen inte enligt er går i bra form.med hjälptyglar finns en STOR risk att hästen bara knäpper av i nacken och blir spännd

kenneth skrev:
JÄ JÄ JÄ Bra skrivet...rid bättre

BeastieBabe skrev:
När tycker du att man SKA använda hjälptyglar.. för helt klart är dom framtagna av en anledningn.. och alla vet vi väl när dom inte ska användas, det diskuteras ivrigt i de flesta trådar om hjälptyglar..

Jag är i stort emot hjälptyglar...mest för att jag själv inte sett något problem som inte haft en bättre lösning

BeastieBabe skrev:
själv tycker jag att man kan använda inspänningar när en nybörjare ska lära sig rida.. så att dom kan koncentrera sig på att få en bra sits istället för att jobba med att hästen ska gå i form..

Nybörjare jobbar väl ändå inte med att få hästen i form utan med att lära sig sitta rätt och hur man påverkar hästen?...sen så har jag väldigt svårt att förstå HUR det gör att hästen går i rätt form genom att fixera huvudet på den. :confused:

BeastieBabe skrev:
även vid longering eller löst arbete när hästen beter sig som en vildhäst och sänker ryggen, kör upp huvet och springer.. vad gör det för nytta att hålla på så 1 timme när man istället kan sätta på en gummisnodd efter uppvärmningen och få hästen att jobba rätt?

Själv tycker jag att gummisnodden inverkar på ett väldigt korkat sätt på hästen ("drar" inte bara ner huvudet utan också ner nosen mellan benen...sen så ska hästen ge efter så väldigt mycket innan den ger eftergift).

Hade nog själv i det läget jobbat på andra sätt (men det är ju jag)...kanske lös"jobbat" hästen lite som en kul grej ibland (mer bus än jobb) bara för variationen. Tex är tömkörning mycket trevligare än longering (även om jag är ruskitgt dålig på tömkörning)

Elizette skrev:
och nej, jag tror inte att hästen kommer till sin bästa balans när man har huvudet på den nedspänt, tror inte att den höjjer ryggen, vinklar sig i bäckenet, är avslappnad genom hela kroppen, i nacke, i mun, i käke, i hals, osv... och tror inte heller att vägen till detta sker genom inspänning av huvudet.

Håller med där :)

Jo visst är hjälptyglar framtagna av en anledning.... och denna anledning tror jag främst är att någon kom på att man kunde tjäna pengar på att folk vill gå genvägar istället för att lära sig rida....

Det finns ju massor med saker som är framtagna utan andra anledningar än att någon vill tjäna på dem, eller hur? Så varför skulle ridsporten vara ett undantag...?

Ang kommentaren "rid bättre!" håller jag helt med, bortsett från problemet med tiden innan folk har hunnit lära sig "rida bättre". Då är det viktigt med en instruktör som ALDRIG låter eleven gå vidare innan vederbörande är 100% mogen för det. (T ex ingen galopp innan man kan sitta stilla och balanserat i trav, både med och utan stigbyglar. Även om det skulle råka ta fem år eller så.)

För att undvika olyckor!

Har själv ett livligt sto som jag aldrig någonsin skulle få för mig att rida ut utan martingal! Om hon ser något som skrämmer henne, och det är ibland rätt mycket :D , drar hon blixtsnabbt upp huvudet, skjuter fram bogen och rusar iväg! Utan martingal skulle jag åkt i backen många gånger, men med den har jag åtminstone en chans att få tag i henne innan hon fått för mycket fart!

Håller med dig, men så anser jag inte att martingal är en hjälptygel på samma linje som graman, gogue, thiedeman osv, eftersom den ju inte har någon som helst inverkan på hästens form under arbete (att bli rädd för fåglar och kasta sig ut i diken klassar jag inte som arbete....).
Jag rider Aldrig ut utan martingal! Vore ganska dumt att rida utan... :crazy:

Men andra hjälptyglar tycker jag mest är onödiga. Använde en löst spänd gogue några få uteritter för att visa honom att det faktisk är bekvämare att slappna av i nacken och sänka huvudet än att gå med halsen rakt upp och spana efter farligheter. Det räckte med några ggr så förstod han. Utöver det så har jag inte användt hjälptyglar nån gång. Inte vid longering heller, han går i fin form i bara grimman.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 717
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 294
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info