När ska hon bli frisk?

S

Sippus

Idag så var de cirka 2 och ½ månad sen min lilla tjej blev frisk:) från att ha haft kotledsinflamation i båda fram!
Men så idag så var vetrinären ute och skulle se så att igångsättningen gått bra (ordentligt travad och galopperad 1 gång)
Men så markerade hon på höger fram så nästar vecka ska vi tillbacka till kliniken med henne igen och så ska de se om hon fått tillbacka de igen:cry: :cry:
Just nu känns de som om hon aldrig (!!) Kommer att bli frisk, men förhoppningsvis så kommer hon att bli de så småningom!

Hade bara lust att skriva av mig lite...

Sv: När ska hon bli frisk?

Idag så var de cirka 2 och ½ månad sen min lilla tjej blev frisk:) från att ha haft kotledsinflamation i båda fram!
Men så idag så var vetrinären ute och skulle se så att igångsättningen gått bra (ordentligt travad och galopperad 1 gång)
Men så markerade hon på höger fram så nästar vecka ska vi tillbacka till kliniken med henne igen och så ska de se om hon fått tillbacka de igen:cry: :cry:
Just nu känns de som om hon aldrig (!!) Kommer att bli frisk, men förhoppningsvis så kommer hon att bli de så småningom!

Hade bara lust att skriva av mig lite...

Är det en dressyr- eller hopphäst? Hur brukar du motionera henne? har hon exteriöra avvikelser som kan förklara hur skadan har uppstått?

Är det en dressyr- eller hopphäst? Hur brukar du motionera henne? har hon exteriöra avvikelser som kan förklara hur skadan har uppstått?

Hon är en allround häst... Rider mycket varierad träning.
I vanliga fall när hon har varit frisk så har jag ridit henne som högst 2 gånger i veckan på volten/ridhuset... 1 vilodag i veckan och resten av dagarna varierad träning ute i skogen/ridstigar och så blir de oftast tömkörning 1 gång i veckan.
Hon är innåt tåad och på så sätt briljerar hon men har aldrig haft problem med de i sitt 9 åriga liv.
vi har haft henne i 2 år och hon har aldrig varit halt! Hon är även väldigt musklad!
Vi vetrinärbesikta henne när vi köpte henne och den vetrinären var van vid hästar som briljerade och sa att hon inte hade några förhinder även fast hon briljerade...

Min spontana känsla är att de inte har hittat grundorsaken!
Kotledsinflammation på båda fram beror så enormt ofta på något annat, tex för smal sadel, ett bakknä, snedhet i bäcken osv.
Något måste ju göra att hon överbelastar båda sina framben nu, men inte gjort det tidigare i sitt 9-åriga liv? Eftersom du knappt ridit henne nämnvärt sedan hon blev friskförklarad känns det långsökt att du kan ha ridit henne halt.

Jag hade provat att åka till en annan klinik, alltid nyttigt att få ett andra utlåtande, eller bett nuvarande klinik att utreda VARFÖR hon blivit halt på båda fram i första hand?? Ta ut en utbildad sadelutprovare att titta över din sadel. Stallkompisar eller tränare kan vara duktiga på mycket, men när det kommer till sadlar är vi få som verkligen har tillräcklig kunskap.
Låt gärna en equiterapeut eller dylikt kika på hästen också för att se om hon har någon låsning tex i ryggen som hämmar henne.

Se till att ni hittar grundorsaken och inte bara symptomen så blir säkert din häst frisk!
Jag kände en ponny som likt din fick kotledsinflammation på båda framkotorna. Den behandlades 3 gånger på en klinik, utan att bli bra. Då dömde den veterinären ut ponnyn och sa att hon aldrig skulle bli bra. Men ägarna fick aldrig någon vettig orsak till VARFÖR ponnyn blivit halt på båda fram?? Så de tog det säkra före det osäkra och åkte till en annan klinik 30 mil längre bort för att iaf få "ett andra utlåtande". Där såg de en hälta ena bakknäet, det hade orsakat att hästen överbelastat båda fram och blivit halt där med. En behandling, sedan var hästen frisk!! :bow:
Så ge inte upp!
Du ska se att din häst blir bra!

Tack för ditt svar! :)
Nej vi har inte fått något direkt svar på varför hon har fått kotledsinflamation och de verkade inte undersöka de desto mera...
De såg till så att en speciall hovslagare kolla på hennes hovar om hon var felskod men han sa att de inte var något fel där som han kunde se...
Vi tar ut en massör 1 gång i månaden som ser igenom hästarna våra och såklart masserar.
Man kanske ska se om någon annan vetrinär ska kollla på henne? Eller att de ska kolla bakbena och se om de hittar något?

Vet precis hur du känner dig...
Min pålla har haft kotledsinflammation från och till i 2,5 år!!!
Hon har varit igång 1 år nu (uppbyggande träning), men tyvärr blivit halt igen. Så jag åkte till en annan klinink än den första. Och nu har de bestämt sig för att göra en artroskopi på henne för att få svart på vitt om hon kommer att kunna bli riden som vanligt igen.
Det känns så meningslöst att åka och spruta hästen i lederna hela tiden, lika bra att göra en ordentlig titt.

Kan lägga till att hon har en välsittande sadel, varierad träning, duktig hovslagare och equiteraput. Men ändå är något fel. Veterinärerna kan inte förstå varför...

LYCKA TILL och ge inte upp!

inflammation på båda fram som kommer tillbaka efter behandling brukar betyda att det är nåt annat som är fel. har en duktig eq terapeut tittat på henne? har någon duktig kollat din sadel? går hon i form när du rider? ser ryggmuskulaturen bra ut? skos hon rätt? är underlaget du rider på bra? om frambenen överbelastas och allt det är som det ska så betyder det ofta att hästen avbelastar ngt annat längre bak i kroppen, en ond rygg, en sned bakdel eller ett ont bakben. detta betyder absolut inte att din häst inte kan bli frisk, men du måste nog försöka hitta den bakomliggande orsaken.måste ibland måste man dock vända sig till olika personer, ET, vet, sadelmakare, hovis, osv för att hitta lösningen.

inflammation på båda fram som kommer tillbaka efter behandling brukar betyda att det är nåt annat som är fel. har en duktig eq terapeut tittat på henne? har någon duktig kollat din sadel? går hon i form när du rider? ser ryggmuskulaturen bra ut? skos hon rätt? är underlaget du rider på bra? om frambenen överbelastas och allt det är som det ska så betyder det ofta att hästen avbelastar ngt annat längre bak i kroppen, en ond rygg, en sned bakdel eller ett ont bakben. detta betyder absolut inte att din häst inte kan bli frisk, men du måste nog försöka hitta den bakomliggande orsaken.måste ibland måste man dock vända sig till olika personer, ET, vet, sadelmakare, hovis, osv för att hitta lösningen.

På böjprovet som vetrinären gjorde (i stallet) visade att hon bara markerade på höger fram.
Nej de är ingen eqterapeut som har kollat på henne, kanske ska se till att någon gör de?
Ja någon duktig har kollat sadeln. hon går i rätt form när jag rider henne och har muskler på "rätt" ställen!
Enligt massören så ser ryggen rätt bra ut, hon kan få späningar ibland men efter en massage så är de borta...
Hon har varit hoss hovslagaren på kliniken som bara tar hand om och ser om något med hovarna är fel. Men de var de inte.
Jag rider på väldigt varierande underlag. Som du kan läsa vad jag skrev förut hur jag tränade!
Jag får helt enkelt vänta tills på torsdag då vi ska till kliniken och se vad de gör och kanske be dom göra böjprov på bakbena?

Men jag kanske ska ta ut en eqterapeut? Kan den se saker som inte en massör kan se? Någon som vet??

Tack för ditt svar!

Vet precis hur du känner dig...
Min pålla har haft kotledsinflammation från och till i 2,5 år!!!
Hon har varit igång 1 år nu (uppbyggande träning), men tyvärr blivit halt igen. Så jag åkte till en annan klinink än den första. Och nu har de bestämt sig för att göra en artroskopi på henne för att få svart på vitt om hon kommer att kunna bli riden som vanligt igen.
Det känns så meningslöst att åka och spruta hästen i lederna hela tiden, lika bra att göra en ordentlig titt.

Kan lägga till att hon har en välsittande sadel, varierad träning, duktig hovslagare och equiteraput. Men ändå är något fel. Veterinärerna kan inte förstå varför...

LYCKA TILL och ge inte upp!

Oj! Vad jobbigt! Förhoppningsvis så kommer hon att bli frisk :crazy:
Jag får helt enkelt vänta tills på fredag och se om vad de säger :S

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 683
Senast: manda
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 764
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 241
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London