När ska hästarna stallas in?...(m.m.)

K

Kola

När är sista datum för att ha hästarna ute dygnet runt utan vindskydd/ligghall?

Är det lag på att hästen ska få hovarna omskötta av en utbildad hovslagare? Eller det är bara så att man får bara kalla sig hovslagare om man är utbildad, men även om man är outbildad får man verka/sko hästar?

:d Kola

Sv: När ska hästarna stallas in?...(m.m.)

Tror inte att det finns något datum för när man skall stalla in men när nattfrosten kommer är väl ett gammalt riktmärke.

Du måste inte ha en utbildad hovslagare det finns många bra hovslagare utan utbildning också, men det är din skyldighet att veta att arbetet utförs bra och att din häst inte utsätts för något lidande och om du har en utbildad hovis så har dom ansvarsförsäkring om något skulle hända det har kanske inte en outbildad.

Med tanke på att det finns en lag beträffande ämnet måste det väl också finnas ett datum då det börjar gälla, logiskt? Jag vet dock inte datumet, hehe.

Och andra frågan tycker jag Fraise fick med allt jag kom på. Min hovis är inte utbildad men är ingen främling heller så, närmare bestämt min Pappa. Jag skulle inte använda mig av en främlig outbildad hovslagare.

Senast ändrad av en moderator:

Om jag minns rätt så måste hästar som är ute 12 timmar eller mer efter 30 september ha ligghall....

Trots att man här i södra sverige utan vidare kan ha dom ute dygnet runt minst 1-2 månader till med natthö....

asså, hallå.

jag tyker det är jurplågeri att ha hästar inne. finns en jävvla massa halvblodds ägare runtikring hära som har sina hästar på stall redan.

vadå ligghall? vaffö skall hästana ha de? våra är smala och fina, får mat två gånger om dan och har ingen lighall. dem mår ASbra!!!

ursäkta men vad använder du för SPRÅK? Du låter väldigt omogen/oseriös!

verkar inte kunna mycket heller...

älsakr_min_travare skrev:
asså, hallå.

jag tyker det är jurplågeri att ha hästar inne. finns en jävvla massa halvblodds ägare runtikring hära som har sina hästar på stall redan.

vadå ligghall? vaffö skall hästana ha de? våra är smala och fina, får mat två gånger om dan och har ingen lighall. dem mår ASbra!!!

Va bra för era hästar! :bow:
Mina står inne, är vältränade, har ingen ligghall och mår oxå fintemang!

Det var det omognaste jag har hört på väldigt länge.
Hästar som går ute mer än 12 timmar SKA ha ligghall, det är lag på det.
Mat 2ggr/dag är lite väl sällan såvida de inte har fri tillgång på hö.
Mina hästar ståt oxå på stall nu men det beror mest på att ena stoet blev sjuk för drygt en vecka sedan o då var hon tvungen att komma in, o de vill verkligen in när mörkret faller då står de vid grinden.

Hmmm, Ligghall eller vind/regnskydd? Vad gäller nu eller både och?
Lite skillnad på de båda.

Det står såhär:

Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger
dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.

Allmänna råd: En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar
och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Hovslagare som vet hur man ska sko/verka iaf.. en outbildad hovslagare har inge försäkring som täcker honom när/om det blir fel...det kanske tom inte täcker dig som har ut denna hovvis,på DIN försäkring....

det so strår i lagen har inget datum inskrivit sig, däremot så står det att så länge hästen går på bete i beteshage så behöver den inte ha något vindskydd, men när det börjar komma frostnätter så bör man ta in hästen, eller skaffa ett vindskydd, eftersom att då slutar ju betet att växa, eftersom att det blir för kallt.

man behöver ju inte ha en utbildad men om man skor med en outbildad så täcker ju ingen försäkring vad som händer under skoningen och vad som kan gå fel med denna skoning. detta baserar jag på att ridskolan har teorivecka nu, där man får välja ämne själv, å även välja flera ämnen å det ena ämnet då är att man får lära sig hur man slår på en tappsko.

Psst, jag tror att det är någon som dummar sig! Kanske för att se hur många som han/hon får efter sig.

Jag har hört att ligghall gäller när det är under 5 plusgrader.

Krav på ligghall/vindskydd är det de månader då betestillväxt inte sker om hästen går ute 12 timmar eller mer.

Borde vara lite olika tidpunkter i detta land eller? I norrland slutar väl gräset växa tidigare än i skåne?

Jag tror man brukar ha som riktlinje, när dygnets medeltemperatur underskrider 10 grader är det dags. Gräs kan växa trots frost, om den är "lätt"

älsakr_min_travare skrev:
asså, hallå.

Det är lag på att ha ligghall till hästen om du har den ute efter sista sep. Själv har jag inne min häst året runt då han har både sommarexem och haft fång (han äter på tok för mycket om han går ute på natten). Jag skulle vara djurplågare om jag lät honom vara ute. Men sedan kan man ju släppa ut hästen tidigt på morronen och in sent på kvällen och inte bara låta dem gå i nån liten rasthage ett par timmar om dan.

Inte sista september inte, lagen sager nar betes tillvaxt inte sker och det kan variera, manga hastar har i skane som gar pa bete oktober ut, ibland ett par veckor in i november.

Sen finns det en 12 timmars regel, aven om du har hasten inne pa natten, sa kravs ligghall om den ar ute mer an 12 timmar under vintern

Finns det alltså inget datum för när hästarna som varken har ligghall, vindskydd eller täcke ska stallas in?

/Kola

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 911
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka