När ska dom börja bete sig normalt?

K

Knubby

Mina hundar är snart 1 år, vilket gör att dom inte längre är valpar... Dom första månaderna som vi hade dom gjorde dom totalt kaos i vår lägenhet (förstörde saker, pissade etc) vilket gjorde att vi inte kunde lämna dom i lägenheten medans vi var borta. (dom fick helt enkelt vara i ett avspärrat område)
Alla sa att detta "förstörar" beteende är normalt med busiga valpar så vi hade tålamod...

Men nu börjar det gå för långt, dom är 1 år nu och snart fullvuxna, det går fortfarande inte ha dom i lägenheten när vi är borta. vi har prövat ett antal gånger och alltid när vi kommer hem har dom kissat på soffan, gnagt på nån möbel, lyckats hitta något mjukt att massakera, hoppat som tokar i lädersoffan så den har massa märken... Jag blir så less. Jag vill att dom ska kunna bete sig som "normala" hundar, vad har jag gjort för fel med dom? Jag har alltid sagt skarpt NEJ om dom varit stygga framför mina ögon men det verkar ju inte ha hjälpt.

dom är också ganska små hundar så lägenheten är lagom stor för dom plus jag tar alltid ut dom på långa promenader...
jag behöver verkligen hjälp med dessa byrackor, jag önskar jag hade en Cesar Millan i mitt närområde :)

Jag drömmer också om den dagen då jag kan börja ha mattor på golvet då dom associerar mattor med toalett på något vänster fortfarande... suck :(

Sv: När ska dom börja bete sig normalt?

Hur ofta och hur långa promenader tar du ut dem på? Låter som att de har en hel del överskottsenergi. Vad är det för ras/raser och hur aktiverar du dem mentalt?

Är det två lika gamla pojkar? Vad är det för hundar?

Har ni provat att sära på dom när ni lämnar dom, och ha dom i varsitt rum eller liknande?
En del hundar lugnar ju ner sig betydligt om dom har mindre utrymme.
Hur länge lämnar ni dom? Kan dom hetsa upp varandra så att det går alldeles vilt till?

Totalt får dom ca 1 timmes motion under vardagar och mer såklart under helgen då vi alltid åker på utflykt med dom o låter dom springa av sig i skog o mark (bor i innerstan).

dom är bröder och det går inte alls att separera dom. har försökt lite grand men det blir ett jäkla liv att vi föredrar att inte separera.

jag vet att jag kommer få folk emot mig nu säkert, men vi lämnar hundarna ensamma i 8 timmar medans vi är på jobbet. jag anser inte att det är dåligt mot deras hälsa då de har varandra att leka med o underhålla. dock så vill jag att dom ska kunna vara i helga lägenheten på så sätt få mer utrymme att röra sig på o leka etc.

ibland när jag lyckas komma hem på lunchen efter bara 2 timmar kan lägenheten var upp o ner vänd så det varierar. dom har ju som sagt varandra och jag lämnar alltid leksaker framm så dom kan leka.

vad gör jag för fel?

de har varandra att leka med o underhålla. dock så vill jag att dom ska kunna vara i helga lägenheten på så sätt få mer utrymme att röra sig på o leka etc.

:angel: Dåså... Det röjs våldsamt hos unga hormonstinna pojkar, två- som fyrbenta!

vad gör jag för fel?

Tjaa. Jag skulle gissa på att 8 timmar är på tok för länge, och att en timme om dagen är på tok för lite. De är pigga och framförallt unga. Har ni tränat det här med ensamhet?
Jag kan väl förstå att ni inte vill sära på dom - men det kan ju faktiskt fungera?

Jag vet att 8 timmar är för länge men jag hittar ingen annan lösning. Har inte råd med hunddagis/hundvakt.

Och att sära på dom känns ännu taskigare för på detta sätt blir det värre, då får dom sitta själva i 8 timmar :(
åtminstone tillsammans är dom sällskap åt varandra o det är inte lika synd om dom...

hur länge borde jag promenera dom per dag om 1 timma är för lite?

Alltså jag menar inte att dom alltid ska vara i skilda rum i 8 timmar, jag tänkte mer att det kanske kunde fundera som en lösning tills ni kommit på något annat alternativ som fungerar.
Rastas dom på lunchen osådära?

Vad är det för hundar?
Det är ju inte bara långpromenader som ger lugna, harmoniska hundar. Mestadels handlar det om att dom måste få använda sina sinnen till något praktiskt. Hundar mår bra av problemlösningar och utmaningar precis som vi gör.
Spår är en helt kanon aktivitet som man kan göra helt ensam och som ger trötta käcka hundar.

Dom beter sig normalt! 8 timmar är vääääldigt länge... Jag är inte alls förvånad över att dom hittar på hyss för att få dagen att gå! Och att dom blir kissnödiga! Jag tror du måste hitta en lösning där hundarna slipper denna alldeles för långa ensamhetstid. Kan ingen komma hem på lunchen och aktivera dem?? Innan ni åker på morgonen ska dom dessutom ha fått sig en rejäl runda så dom är trötta och nöjda. Lättare sagt än gjort kanske men jag tror det är svårt att hitta en annan lösning.
Vilken ras är hundarna? Spelar iochförsig ingen jätteroll men vore intressant att veta ändå!
Kan dom få varsin aktiveringsleksak där dom får försöka pilla fram godisbitar? En sån kan hålla en hund sysselsatt rätt så länge...

Senast ändrad:

Vad är Spår?

Ja problemet är att jag väldigt sällan hinner ta mig hem då jag inte har bil under lunchen. men ibland om jag får sjuss så åker jag hem men som sagt inte ofta det händer...

Jag vill ju som sagt det bästa för mina hundar även fast det ibland inte är möjligt. Jag ska försöka ge dom mer promenader när jag inte jobbar så kanske dom blir lugnare?

jag vet att jag kommer få folk emot mig nu säkert, men vi lämnar hundarna ensamma i 8 timmar medans vi är på jobbet.

Efter 8 timmar skulle nog min också pissa på mattan, fast hon är rumsren.

jag anser inte att det är dåligt mot deras hälsa ?

Njae, men mot din lägenhet kanske....

ja ni har rätt, 8 timmar är nog för länge. jag ska försöka hitta en lösning att gå hem på lunchen o rasta dom så att jag kan få bukt på detta problem .

tack för er hjälp!

Det borde ju bli längre än åtta timmar om du jobbar heltid, såvida du inte partikelförflyttar dig till ditt jobb.

Har du en timmas lunch, och du inte går hem plus hemresa så borde de ju närma sig 10 timmar av ensamma och uttråkade hundar.

Sätt upp en lapp på ICA eller nåt, du är i stort behov av en dagmatte/husse.

Väldigt kort så varje gång du går lägger du ett spår som din hund utan problem kan följa med nosen. Alltså; du går en sträcka, och kanske lägger ut en liten belöning i slutet. Väntar en stund, och låter hunden nosa i dina fotspår fram till belöningen.

Spår kan man lägga i princip vart som helst och när som helst.
Ett tips, köp en bok om spår. Jag gillar Maria Hagströms bok "Nosarbete - en bok om spår och uppletande".
Eller googla, det finns säkert hur mycket som helst om spår.

Du har fortfarande inte svarat på vad det är för pojkar du har?

Hundar BLIR inte lugna, trygga välanpassade individer, man formar dem till det. Eller - inte. "Normala" är de alldeles säkert. Jag skulle vara mer förvånad om ettåriga bröder som lämnas åt sig själva minst 8 timmar varje dag och får komma ut 1 timme per dag till vardags INTE ställde till med något. Det låter inte ens som om hundarna varken fått grundläggande rumsrenhetsträning eller ensamhetsträning om de beter sig så - eller så är det tristessen och bristen på mänsklig ledning som drivit dem till det.

Hundar behöver inte bara promenader utan något att göra, tankeverksamhet och sysselsättning. Och sällskap, mänskligt sällskap. De är flockdjur och de faktum att de lämnats så mycket endast i varandras sällskap bidrar knappast till att göra dem mer mottagliga för träning, snarare tvärtom eftersom de inte främst är präglade på dig utan på varandra.

Får de inte någon aktivering av substans och dessutom lämnas ensamma alldeles för mycket är risken stor att bristerna tar sig destruktiva uttryck som i det här fallet... Jag ser det som osannolikt att hundarna kommer förändra sig om inte deras förutsättningar gör det först. :cool:

Nej för jag bor nära mitt jobb om man åker med bil så blir det ca 10 min bilresa (jag får stjuss till o från jobbet, dock inte under lunchtid).

så ca 8 o en halv timma blir dom ensamma. vissa dagar "endast" 6 timmar då min man kommer hem tidigare.

men jag har verkligen inte råd med hundvakt, för det lär ju gå på ett par tusenlappar varje månad?

Nå då skulle jag vara mer förvånad om de INTE demolerade lägenheten för dig.

Ja de behöver mer motion/aktivering.
De kan inte sitta ensamma så länge, de behöver iaf komma ut på lunchen.

men jag har verkligen inte råd med hundvakt, för det lär ju gå på ett par tusenlappar varje månad?

Varför skaffade du två hundar då? :confused: Jag är verkligen förbryllad och förstår inte, för det låter ju som att de suttit ensamma hemma ända sen du skaffade dem?

Det går att hitta privatpersoner som inte kräver flera tusenlappar i månaden, alternativ byta tjänster med någon. Kolla på vovve.net eller grannar. se till exempel.

Jag har blandras av nån slags Jakthund och Pincher hund.

Ja ni har rätt, jag måste se till att komma hem på lunchen o rasta dom om detta ska funka.

Ojoj. Jag tror problemet är lite för stort för att en kort rastning under lunchen ska räcka...

Ojdå. Du har ju två krävande hundar.

Jag vill inte vara elak eller såga dig jäms med fotknölarna, men kanske du skulle fundera på att inte ha hund?

Alltså; två hormonstinna understimulerade jakthundsblandisar som är ensamna drygt 8 timmar per dag och inte får "vara utanför dörren" mer än en timme per dag är ingen hit.
Det skriker trassel om det, tyvärr.

Hur tänkte du när du skaffade dom och varför skaffade du dom?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 007
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 465
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka