När sätter ni in hö i transporten?

Tigertofflan

Trådstartare
Ja.. Se rubriken. Hur lång ska resan vara för att hönätet ska åka in i transporten? en mil? fyra? Har ni alltid eller aldrig hö i transporten? Varför i så fall?

Sv: När sätter ni in hö i transporten?

Aldrig, pga att luftkvaliteten lätt blir dålig ändå. Möjligtvis hösilage om jag åker mer än ett par-tre timmar.

Har aldrig hö i transporten. Min ena häst är dammkänslig och luften i en transport är dålig utan att hänga in hö.
Kan möjligtvis hänga in ett hönät med hösilage om vi ska åka riktigt långt(typ 3-4 timmar) men undviker det in i det längsta!

Har alltid hö i transporten, dock hade jag inte haft det till hästar som vräker i sig det.. men så länge man har en häst som äter lite när de känner för det så tycke jag det är bra!

Har alltid hö i transporten, det gjorde även att en av mina hästar (är avliden nu) äntligen gillade att åka transport :banana:

Har dock alltid haft hästar som har vilat innan resa, så att de inte kastar i sig mat efter passen. De jag har haft att göra med har gillat det bättre...dessutom kan man då i lugn och ro gå och "anmäla ankomst", fixa box m.m. och hästarna är nöjda ändå och så slipper man att de lär sig att kasta sig ur transporten, de äter och har det bra.

När jag åkte ner till gbg förra sommaren så hängde vi in hönätet efter halvavägen.
Vi hade då bra luft och kunde konstatera att hon var lugn.

Hon började även bli ngt rastlös, så hon fick mat för att fördriva tiden litegrann.

kortare sträckor ger jag ingen mat alls, känns onödigt om man åker iväg 30minuter..

Aldrig något hö i transporten vid färd. Så mycket damm och partiklar som virvlar runt där. Transporter är ju knappast kända för urbra ventilation.

Alltid hö i transporten.
Anledningen är att han står mera still om han har något att pyssla med :D

Jag har alltid hö i transporten, så hästarna har nåt att sysselsätta sig med under resan.

Har alltid hö i transp men jag ska vara säker på att höt inte dammar för mycket.. det gör att dom står still mer o är lite lugnare,(då jag haft häst som hoppar runt i transp när hon fick hö hadde hon annat o pyssla med än o oroasig.)

Har alltid hösilage eftersom då har jag något som distraherar damen där bak och får henne att glömma att hon tycker det är läskigt och hindrar henne i viss mån från att hitta på skit.

Apo

Har hö i transporten. Men absolut inte nät!! Har hö påse. Nätet går inte sönder om dom trasslar in sig i det.

Oftast på dit vägen och då väl uppblött hö i hö nät...
Mer sällan på hemvägen beroende på risken för foderstrupsförstoppning :smirk:

Min medryttar häst har jämt hö när vi åker nånstans

För jag jag ska förmå mig att hänga in ett hönät i en transport skall resan överstiga 8 timmar. Fast även då stannar jag hellre och vattnar och fodrar under en rastpaus istället för att låta ett hönät hänga i transporten och sprida partiklar i luften.

ALLTID hösilage, ALDRIG hö. Hö i transport är bannlyst här pga vad det gör för luften i släpet. Så måste jag så stannar jag, öppnar upp och serverar hö. Men jag har hösilage numera och då åker de alltid med mat (och äter alltid). Även när de bara åker 20 minuter till ridhuset.

Valacken ströäter under färd, men efter t ex hoppträningen så glufsar han i sig. Unghästen är bulimiker och äter konstant, men mest efter att ha varit utan ett tag (t ex efter att ha varit några h på klinik). Man kan INTE missa när unghästen fått slut på mat därbak då hon istället börjar trampa runt, klia sin svans till en toaborste och andra 'roliga' sätt att fördriva tiden på. (Börjar hon 'stöka' MED mat så är hon kissnödig).

Jag vill dels ha mat alltid för mina har fri tillgång i princip hemma, dessutom gillar jag att/om de äter under färd då det är ett tecken på att de är avslappnade. Sen om de måste stå på släpet är det bra att de har ngt att äta.

Kortaste jag åker är 20 min till ridhuset, till ridbanan är det 45 minuter. Och till kliniken 2 h. Så utan mat blir det för en hoppträning 20*2 = 40. Plus 15 minuter i släpet. Plus 1 h träning och 30 min skitsnack. Dvs det blir 2½ h vi är borta iaf. Ridbanan med en timmes ridning blir samma tid. KLiniken blir ju 4 h bara i resa plus tiden på klinik (och ingen matning på kliniken då de inte vill man ger mat i boxarna pga att nbästa häst som ska stå där kanske är inne för misstänkt kolik eller har fastat inför en op).

Brukar inte ha hönät men jag brukar alltid ha med mig ett par kg ut i fall att det behövs.

Jag försöker i möjligaste mån hålla vanliga foder tider och ransoner vid tranport/tävling.
Undantaget att jag ger betforvatten. dvs en hink vatten med en eller några näva betfor i.

Är det vid matdax så stannar man till och ger vatten, och slänger in höt. Höet, kan sedan ätas under vidare färd, men de får inte påfyllning eller xtra utöver foderstaten.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 754
Senast: sjoberga
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 311
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 327
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17