Sv: När sätter ni in hö i transporten?
ALLTID hösilage, ALDRIG hö. Hö i transport är bannlyst här pga vad det gör för luften i släpet. Så måste jag så stannar jag, öppnar upp och serverar hö. Men jag har hösilage numera och då åker de alltid med mat (och äter alltid). Även när de bara åker 20 minuter till ridhuset.
Valacken ströäter under färd, men efter t ex hoppträningen så glufsar han i sig. Unghästen är bulimiker och äter konstant, men mest efter att ha varit utan ett tag (t ex efter att ha varit några h på klinik). Man kan INTE missa när unghästen fått slut på mat därbak då hon istället börjar trampa runt, klia sin svans till en toaborste och andra 'roliga' sätt att fördriva tiden på. (Börjar hon 'stöka' MED mat så är hon kissnödig).
Jag vill dels ha mat alltid för mina har fri tillgång i princip hemma, dessutom gillar jag att/om de äter under färd då det är ett tecken på att de är avslappnade. Sen om de måste stå på släpet är det bra att de har ngt att äta.
Kortaste jag åker är 20 min till ridhuset, till ridbanan är det 45 minuter. Och till kliniken 2 h. Så utan mat blir det för en hoppträning 20*2 = 40. Plus 15 minuter i släpet. Plus 1 h träning och 30 min skitsnack. Dvs det blir 2½ h vi är borta iaf. Ridbanan med en timmes ridning blir samma tid. KLiniken blir ju 4 h bara i resa plus tiden på klinik (och ingen matning på kliniken då de inte vill man ger mat i boxarna pga att nbästa häst som ska stå där kanske är inne för misstänkt kolik eller har fastat inför en op).