Vad har du för hundras och varför valde du den?
Beauceron! Jag ville egentligen ha en Schäfer men var osäker kring mentalitet och annat i rasen. De Schäfrar jag levt med fanns i England och om de svenska Shäfrarna visste jag inte mycket. Så jag började leta lite efter en annan ras. Funderade på malle men var tack och lov för självkritisk för att ge mig på en sådan.... Så en dag åkte jag på Hundutställning i Hässleholm - inte alls för att leta hund utan för ett arbete kring en hundbok för barn som jag skulle illsutrera. På utställningsområdet övre hörn fanns en grupp hundar som fångade min uppmärksamhet. Jag hade ingen aning om vilken ras de var, men de var SÅ vackra och så glada och fina att jag bara måste gå fram och fråga vad de var. -Bussarong! uppfattade jag. Åkte hem och letade, inte sjutton fanns nån sån ras..... Gick igenom Hundsports raslista och DÄR! BEAUCERON!! Jag hade just då kontakt med Jan Gyllensten och han sa direkt att JA! Den hunden passar dig! Och så fick jag numret till Satchmos kennel och efter en tid godkändes jag som valpköpare - i december 2006 kom han hem till oss, Satchmos Reeko! (Nu får jag tårar i ögonen.....)
Fördelar och nackdelar?
Bara fördelar, tycker jag idag. Det är en enormt aktiv och intensiv hund, ALLTID REDO! brukar jag säga är min hunds valspråpk. Alltid extremt nära, alltid redo, alltid entusiastisk. Ganska outtröttlig....! Älskar allt. Möjligen lite flamsig - de är lite clowniga när saker blir besvärliga (min i vart fall...). Väldigt mycket jakt - något jag inte tog itu med från dag 1 tyvärr. För mig som vill ha hunden nära mig hela tiden är det perfelt, men det är inte en hundgårdshund! Har hög integritet och inte en hund man retas med. Mycket vakt. Mycket mod.
Sjukdomar?
Inga, egentligen, förutom att min hund var kryptorchid så jag lät kastrera honom. Han har också D-höfter men det har vi inte märkt av alls trots ett extremt aktivt liv. Det enda han inte fått göra är att hoppa efter frisbee och inte träna skydd, vilket han annars hade älskat. Idag är han 12, på sitt 13:e, och har diverse ålderskrämpor men i övrigt har han varit väldigt frisk.
Hur aktiverar du din hund?
Idag är han som sagt gammal och nöjer sig med promenader, men tidigare gjorde han allt möjligt - lydnad, spår, viltspår, uppletande, lååååånga promenader i skog och mark, resor..... Alltid redo, alltid entusiastisk. Kurser, tävlingar, mentalbeskrivning och test, allt vi kunde komma på.
Blev ditt liv med hund som du tänkt dig?
Bä'ttre! Jag hade aldrig kunnat föreställa mig en så nära och social hund som han, och då hade jag ändå levt med Schäfer som helst låg på samma kudde som jag. Det tog ett tag, i början, att få ordning på träningen eftersom han var SÅ entusiastisk och vild och min Brukshundsklubb mer eller mindre vägrade att ha med oss att göra. Det tog några år innan vi vågade oss tillbaka, detta efter kurser i viltspår, jaktlydnad och sen Tävlingslydnad hos en annan klubb. Då var det tyvärr lite för sent för en tävlingskarriär men jag tänker inte gräma mig över det längre.
Skulle du vilja ha samma ras igen?
Absolut. Det är svårt att tänka mig en annan typ av hund. Samtidigt kan ingen ersätta min fina gamling....
Lever du ensam eller med familj? Vad jobbar du med? Är din hund hemma etc?
Jag och min man jobbar hemifrån så hunden behöver i princip aldrig vara ensam. Men det är å andra sidan inga problem, han kan vara själv hemma utan att bli eländig.
Hur hanterar han nyårsafton med smä'llare etc?
Inga problem. Han är inte rädd för smällare - men han reagerar. Vill gärna ut och skälla på det som smäller, springa fram till dem istället för att bli rädd. han blir mest arg. Men efter några smällare bryr han sig inte längre. SÅ skönt!! (När han gjorde sitt MT och det var dags för Skott, stack han upp i skogen för att leta reda på skytten! Efter några minuter kom han tillbaka, mycket nöjd, vid skyttens sida - Kolla matte, jag hittade honom! )
Visa bifogad fil 23309