när ridning är ridning.

Cilla

Trådstartare
om ni trodde att ni kunde rida, pröva på det ja pröva på igår. ja å skogsmulle tog en halvtimme på ridbanan, BARBACKA!!!!! :eek: halleluja... snacka om att verkligen rida i varje steg! har man en sadel kan man sitta och lixom bara åka med, men barbacka... ja var verkligen tvungen att hela tiden titta på vägen, styra hästen m magen, rida med benen och hålla still händerna. och j*drans va d vingla. ja satt och försökte hålla balansen och stackars pålla trava på så fint och försökte d bästa hon kunde för att parera mitt vingel. :love:

sen, från ingenstans, bara satt det! ryggraden försvann. i stället upptäcker jag att ja sitter underbart mjukt och skönt och glider fram. hästen knäpper av i nacken, sänker huvudet, sänker tempot men behåller energin. en underbart mjuk, fin samlad trav, utan att behöva hålla igen m tygel! :love: :love: :love:

visserligen varade det bara i ett halv varv, men det räckte så gott för mig. då gav vi oss och gick ut i skogen m lösa tyglar. hoppa över några vattendiken och tog en busgalopp upp för sista backen.

och hör och häpna. jag reflekterade aldrig över att jag inte hade någon sadel. (har precis börjat rida barbacka, därav min extas.:D )

DET, mina vänner, är riktig ridning för mig det. kul, avslappnat och underbart!!!!!!

Sv: när ridning är ridning.

Härligt :) Har själv ridit barbacka större delen av mitt hästliv...vilket tyvärr resulterat i att jag har svårt att rida med sadel :o Lutar mig bara frammåt hela tiden och sitter allmänt som en kråka :crazy:

Zelma skrev:
Härligt :) Har själv ridit barbacka större delen av mitt hästliv...vilket tyvärr resulterat i att jag har svårt att rida med sadel :o Lutar mig bara frammåt hela tiden och sitter allmänt som en kråka :crazy:

fruktar lite den dagen ja ska börja rida med sadel...... men det blir väl till att rida utan stigbyglar en tid för att bibehålla den nyfunna balansen. :D

för att citera en mycket klok granne:
"det lättaste som finns finns är att rida barbacka. du blir direkt påverkad av hästens naturliga balans. näst lättast är att rida med sadel och stigbyglar. du får stöd och balans från stigbygeln. svårigheten kommer när du rider med sadel, men utan stigbyglar. då ska du inte bara hitta hästens balans, utan även hitta din egen balans, utan direkt påverkan av hästens. eftersom du kommer upp en bit från hästens rygg, blir sitsen och balansen en helt annat än vad du hade upplevt utan sadel."

Jo det stämmer nog :D Skulle inte få för mig att lägga upp stigbyglarna när jag har sadel :p iaf inte ute i skogen som är det enda "ridhus" jag har...jisses, snacka om att man suger :rofl:

å d värsta är ju att man verkligen säger och tror att man kan rida!!!!!! :crazy: :o :crazy: fhutt.......:rofl:

Cilla skrev:
för att citera en mycket klok granne:
"det lättaste som finns finns är att rida barbacka. du blir direkt påverkad av hästens naturliga balans. näst lättast är att rida med sadel och stigbyglar. du får stöd och balans från stigbygeln. svårigheten kommer när du rider med sadel, men utan stigbyglar. då ska du inte bara hitta hästens balans, utan även hitta din egen balans, utan direkt påverkan av hästens. eftersom du kommer upp en bit från hästens rygg, blir sitsen och balansen en helt annat än vad du hade upplevt utan sadel."

haha, jag tycker verkligen helt tvärtom den texten! :D
det lättaste jag vet är att rida i sadel utan stigbyglar. där hittar jag min balans och får stöd av sadeln, får en riktigt bra sits tillfällesvis...

sen kommer med sadel och stigbyglar. det är lurigare för jag trixar alltid för att hålla kvar stigbyglarna :o

sist kommer barbacka. det gör jag så sällan och det är väl därför jag tycker det är svårt :D egna hästen jag hade avskydde när man red barbacka, tror att det gjorde ont på henne, hon hade ganska svag rygg.. men nya medryttarhästen funkar det med, enligt ägaren,s å jag får väl börja träna! :D

Kom tillbaka när du rider ut barbacka i grimma och sitter kvar när hästen sticker och hoppar över en väg, och du får stopp efter 500meter :cool:

(Ja, jag var väldigt imponerad över mig själv :D :angel: )

:bow: :bow: FANTASTISK!!!!!!:bow: :bow:

du är from nu min stora idol. (malin, släng dig väggen.:p )

Det är underbart at rida barbacka! :D Brukar vara ute med hästarna bara i repgrimma, det är riktig frihet att sitta på en äng i galopp då :love: Hopptränade min andalusier barbacka förut, problemet var vid de högre hindren, då blev mina ben för långa så jag var tvungen att "kasta" knäna uppåt för att inte riva, haha....:rofl:

Cilla skrev:
sen, från ingenstans, bara satt det! ryggraden försvann. i stället upptäcker jag att ja sitter underbart mjukt och skönt och glider fram. hästen knäpper av i nacken, sänker huvudet, sänker tempot men behåller energin. en underbart mjuk, fin samlad trav, utan att behöva hålla igen m tygel! :love: :love: :love:

Trodde jag att hästen inte skulle göra men du skrev nog fel va..? :p

Cilla skrev:
Och var hade du bakdel och rygg om jag får fråga?
Eftersom du bara verkar koncentrera dig på huvet menar jag.
Skit i var den har huvet och se till och få med bakben och rygg istället.

ryggen bör väl ha varit där.. jag tolkar iaf "ryggraden försvann och istället satt jag mjukt och skönt" som att hästens ryggmuskulatur kommit upp...

FeatherCloud skrev:
ryggen bör väl ha varit där.. jag tolkar iaf "ryggraden försvann och istället satt jag mjukt och skönt" som att hästens ryggmuskulatur kommit upp...

just d...:D
och för att förtydliga:
så länge hon går med huvudet högt, är hon inte avslappnad. spänd i rygg och bak och anstränd trav.
när hon slappnade av och började mjukna, knäppte hon av i nacken, sänkte huvudet, samlade kraft från rumpan, tippande bak (om ni förstår va ja menar), sökte ett mjukt stöd på tygeln och gick precis sådär mjukt och samlat som ja bara har drömt om! :love:

min häst är inte nog stark till att bära sig i höga former än, därför är jag väldigt noga med att hon ska hålla huvudet nere. när hon gör det och är mjuk på tygeln vet jag att hon lyssnar på vad jag försöker att få henne till och är på god väg till komma dit! (den form jag är ute efter alltså... )

dock inte att förväxla med "hägelhängning", dvs att hela hästen ligger i handen och jag som ryttare håller hela ekipaget i form.

och nej, sågning är INTE nått bra sätt att få hästen dit... (så slapp vi ta upp den diskutionen i den här tråden...) :angel:

Senast ändrad:

HoppFantasten skrev:
Kom tillbaka när du rider ut barbacka i grimma och sitter kvar när hästen sticker och hoppar över en väg, och du får stopp efter 500meter :cool:

jopp, så hade det hänt då.....
dock inte m grimma, men med tyglar som totalt trasslat in sig i manen och en annan dårhäst till sällskap.:crazy:
ja, vi rejsar hem till stallet då! sa dårarna och den så innan fina galoppen förbyttes på en bråkdels sekund till total tok-idiot-sken!!!!

så nu ä ja nästan lika häftig som dig!!!!! :love: :devil:

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 756
Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
33
· Visningar
5 847
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar