när ridläraren säger "förbered för vänster galopp"...

B

bunbun

Hej!

Jag har knappt suttit i en sadel på 10 år, och det var ännu längre sedan jag red lektion.
Nu har jag bestämt mig för att börja rida på ridskola igen, och oj vad roligt det är!!
Men eftersom jag fått hoppa in i en grupp som redan ridit ett par terminer tillsammans så kände jag mig idag på första lektionen lite dum och efter när jag blev lite osäker på vad det egentligen betyder att "förbereda för vänster/höger galopp".

Som jag minns det...
så ska man sätta sig ner i traven? eller?
själva galoppskänkeln tror jag att jag har förstår (även om det inte blev någon galopp idag), men vad innebär just själva förberedelsen?

Någon som har möjlighet att reda ut det här för mig?

Tacksam för svar!

Sv: när ridläraren säger "förbered för vänster galopp"...

Samla hästen lite extra och sitta ner i sadeln som du sa. Flytta skänklarna lite, och när du ska fatta galoppen så klämmer du till lite lätt..

Lycka till!

Jag vill att mina elever förbereder genom att sätta sig ner (om de inte gör det redan)/tänka på hur de sitter, ex. ner med hälarna & kontakt med tygeln, tar en halvhalt & förbereder hästen för nåt nytt, känner att hästen är framme för skänkeln & tänker galopp och när jag säger att de ska fatta galopp ska det bli galopp. ;)

Jag brukade samla lite extra, förhållning, göra häste uppmärksam på att "nu ska vi göra något annat!". Förbereda mig för att sitta om (vi fick lära oss att fatta galopp så lite som möjligt med skänklarna, utan i första hand med sätet).

Jag är lite inne på samma linje som dig, sitta om så man säger galopp med sitsen så brukar hästarna fatta lättare och dessutom rätt. Titta lite utåt är tipset som mindre rutinerade ryttare brukar få för då sätter man sig rätt automatiskt.

Ridlärare har ju alltid sitt sätt, så det bästa är väl att fråga. Kän dig inte dum som frågar, din ridlärare är ju där för att lära dig rida inte sant?

Själv brukar jag se till att jag har en vaken häst, med bra framåtbjudning. Sätter mig ner, kortar tyglarna en aning, gör en halvhalt på yttertygeln och sedan för att få igång galoppen lägger jag en liten skänkel på innersidan.
Se till att få fram innerhöften en aning för att få med sätet infö galoppen.

Lycka till!

Jag brukar sitta ner, samla, ta en (eller vb några) halvhalt, och när ridläraren säger ge galoppskänkel.

Liknande trådar

Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 296
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 854
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 846
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka