När rider ni In?

Alfakrulls

Trådstartare
Tror de varit en tråd om detta förut, men jag kan inte hitta den så startar en ny, för att få lite synpunkter.

När börjar ni rida in era Isisar?
Då menar ja alltså sitta på dem, ut och skritta på dem osv....

Jag har ett sto på 4 år nu som jag suttit in och de är inga som helst problem. Hon har aldrig brytt sig. Och igår (söndag) var vi ute för första gången på egen hand. Innan har vi bara hållt oss till paddocken.

Jag ledde henne upp för en liten backe, satt sen upp och sen skrittade vi i hennes takt rakt fram på en grusväg innan vi vände och skrittade tillbaka ( tog ca 30 min fram å tillbaka inräknay alla stop osv).

Under denna tid fick hon gå som hon ville, hade inga krav alls på sig och hon stannade många gånger för att kolla att allt var okej och jag väntade då ut henne, gjorde en smackning och hon gick på så fint igen.
Hon var ju rpecis som en unghäst brukar vara, hon går dit hon tittar så de va ju lite hitt och dit men hon va väldigt stabil och säker på foten.


Hon bjöd framåt och tyckte de va jätte roligt och på vägen tillbaka gjorde hon ett lite glädje skjut och tog två tre travsteg.
Hon lyssnar kanon fint på bromsen och även smackning, hon vet att de betyder framåt.

Rider henne barbacka och med en speciell repgrimma, och de funkar super bra.
Så, tycker ni de är förtidigt? De är helt kravlöst och de blir kanske en tur ca 1 gång i veckan nu i början, och resten av veckan är de lite promenader (jag går bredvid henne) eller bus i paddocken ( hon skuttar över lite bommar på marken, och jag tittar mest på :p)

Så, när börjar ni RIDA in era hästar, ålder?

Vet att några tycker jag är alldels för tidig men ja anser att hon klarar detta, då hon är rätt mogen för sin ålder, har växt till sig och är nu jämn och fin i kroppen. :)
 
Sv: När rider ni In?

Jag har ett sto som blir 5 i år. Hon blev inriden i somras, men dock felinriden. Det mesta dom gjorde var korrekt, men dom tänkte aldrig på att hjälperna att viktiga, plus att hon inte har blivit van med bettet (Hon tuggar i princip sönder bettet). Och nu är hon skadad så vi börjar om från början. Hon är ganska kraftig och jag tycker att hon växt väldigt mycket sen jag fick henne vid julafton. Dom växer ju ganska länge islandshästar, vad jag vet. Men känner man att hästen är mogen och kroppen klarar av det så varför inte sätta igång? Det finns ju ingen mening att vänta ut en häst som redan är klar i lynne och kropp :) Att du red ut på egen hand var väldigt modigt av dig! Jag skulle nog ta med mig ett stabilt sällskap ut. Lycka till med hästen :)
 
Sv: När rider ni In?

Jag började rida min pålla våren då hon fyllde fyra. Hade gjort markarbete o sadelvänjning o sånt hösten innan. Jag började sitta ett par gånger i rundpaddocken, men det blev snabbt tråkigt (varför gå framåt när det är staket ivägen tyckte pålla :D ) så jag red ut 8de gången jag satt på henne o det gick kalasbra! På en för biltrafik avstängd väg. Efter det så flöt det bara på. Men pålla vägrade gå hem samma väg så våra ridturer bestod av 10min ridning, 30min promenad typ ;) Det för o kunna följa rundslingor.

Att jag valde just den åldern beror på att hästen klättrade på väggarna! Hon var verkligen intresserad o nyfiken o Ville vara med! Hon var ganska liten o tanig då o kunde kroppsmässigt väntat lite till, men jag är inte så stor o så tog vi ju korta korta pass. Hon behövde det mentala arbetet helt enkelt!
 
Sv: När rider ni In?

Min unghäst blir fem iår och jag har suttit på honom samt markarbetar en del. Snart är det dags för "riktig" ridning. Köpte honom i höstas och det var inte mycket gjort med honom då, hade jag ägt honom tidigare hade jag nog påbörjat inridningen i somras, alltså när han precis fyllt fyra.
Har en tvååring som kommer hem då hon blir tre, då börjar vi med lite enkla grejor från marken, sedan åker hon iväg på unghästbete igen. Hon kommer tillbaka för lättare ridning några månader när hon är fyra.
Men man kan såklart inte planera för mycket, allt beror ju på hur hästen utvecklas fysiskt och mentalt!
 
Sv: När rider ni In?

*Kl*

Mycket bra och intressant tråd! Har själv tänkt starta en :) Ska följa denna för att få lite tips.

Det är ju inte dags för min kille än då han bara är 2 år. Väntar nog tills han är 4 om han är redo då.

Har lite frågor jag också :p

HUR börjar ni? Longering/tömkörning först?
Ledarskaps övningar innan uppsittning?
Låta unghästen gå som handhäst? Vid vilken ålder?
 
Sv: När rider ni In?

*Kl*
HUR börjar ni? Longering/tömkörning först?
Ledarskaps övningar innan uppsittning?
Låta unghästen gå som handhäst? Vid vilken ålder?

Jag började med invänjning av saker som filtar, täcken o sånt när vi pysslade i stallet direkt efter jag fick hem henne från betet som treåring. Men eftersom vi redan som föl haft "Imprint training" var det aldrig några problem.

Jag valde att löslongera/"leka"(Nh-träning) i början av träningen. Lära in kommandon som "Skritta", "trava", "sakta" osv. Sen började jag sitta på henne under de passen. O sen blev det ridning för hela slanten. Hon kan än idag inte tömköras, det tar vi sen ;) Hon var för flummig för det tyckte jag. Bett vande jag vid först ett halvår efter vi började rida, dvs jag red bettlöst första tiden. Handhäst lärde jag henne som treåring, men hon var aldrig nåt vidare bra på det o jag kan inte rida ridhästen med körpisk så att "nå runt" o schasa på henne gick inte. Hon valde platsen bakom istället för brevid, o hade ingen medhjälpare som kunde korrigera. Så det slutade med att hon ofta fick gå som löshäst när jag inte orkade släpa henne mer :) Det gillade hon!
 
Sv: När rider ni In?

Promenader! Först tillsammans med trygg annan trygg häst och sedan ensam.
När man är ute och går med hästen så blir det miljöträning samtidigt som man lägger in inslag av lydnad och annat. Jag jobbar öven hästen lös och med lina i liten hage eller ridbana, men ser flera fördelar med att blanda upp detta med promenader. En sak som jag tycker är svårt när man jobbar med unghästar i paddock är att det är svårt att hålla lagom koncentrationsnivå hela tiden, det blir väldigt intensivt för hästen att hela tiden lyssna och lyda. Risken är också att den blir uttråkad och hittar på bus.
När jag är ute och går med lillpållen(4,5 år gammal men bara hanterad de senste 3 månaderna) så kan vi varva arbete och "bara promenad". Till exempel så går jag framför och han följer mig de första fem minuterna, vi testar lite stopp och start. Så går jag vid sidan av honom och kräver något mer avancerat en kort stund, eller stannar, sidförflyttar, etc. Innan han tappar koncentrationen så återgår vi till "promenadläge" igen. Detta arbete har gjort att han blivit lydig, uppmärksam och miljötränad samtidigt:)
Igår var vi ute på en tur ensamma och han hade inga problem med att lämna de andra hästarna utan promenera glatt med. Vi håller på med bettillvänjning genom att han har träns under grimman när vi går, det funkar jättebra.
Det som är bra med att vara ute och gå är också att man får chans att studera hästen i olika situationer, detta hoppas jag kommer att underlätta under de första ridturerna, man vet vad man har att vänta sig.

Jag skulle gärna vilja rida med lillen som handhäst, men eftersom min gammelpålle har allmänt hjärnsläpp och tror att repet kommer att äta upp honom om man försöker ha en häst bredvid, så går det tyvärr ej.
Istället får lillen och jag motion samtidigt när vi är ute på våra turer, gissa om folk i byn ser förvånade ut när jag kommer kutande med pålle galopperande bredvid mig:D
 
Sv: När rider ni In?

Jättebra tips :D
Har tänkt en del på detta med handhäst, det ser så mysigt ut. Tror inte det blir problem med det sen då gammelhästen är orädd av sig, ska bli jättekul när jag väl börjar träna lillen! Man märker redan nu att han är väldig till att söka kontakt och har koll på en hela tiden :)
 
Sv: När rider ni In?

Rodi reds in 4 veckor sommaren då han var fyra (-08), innan dess hade jag suttit på honom några gånger i boxen.
Jag promenerade med honom några gånger per år tills han var 3, då han hos tränare fick lära sig gå som handhäst och longeras.
Nu har han ridits mycket sparsamt i höst/vinter men snart hoppas jag vi kan komma igång ordentligt.
 
Sv: När rider ni In?

Min 05:a har jag just börjat rida på.

I höstas löslongerade jag honom någon gång per månad o var ute o gick lite o så. Nu efter nyår vande jag honom vid sadel o träns (utan att inverka på bettet) och satt på honom. när han stod stilla. Han fick också följa med som handhäst på kortare turer, max 20 minuter o nästan bara skritt. allt arbete skedde på helgerna, dvs max två dagar i veckan. resten fick han gå i hagen med de andra unghästarna.
Så nu för 3 veckor sedan satt jag på han när han blev ledd första gången.:) Sen försökte jag rida själv i rundvolten, men se det blev tvärstopp. varför gå framåt med väggar runtom?...
Så nu har jag ridit ut på honom 4 gånger, tilsammans med en lugn häst. han går så fint fram o det är ganska korta turer typ 15 minuters skritt i skogen o i djupsnön.
Rider med träns o bett men har tyglarna fästa i repgrimman, så det är rätt kravlöst.han kan smackning o broms o vi tränar på att styra för tillfället... Han är väldigt välväxt o musklad så han orkar det, o han tycker det är hemskt kul, kliver på med jättekliv så gammelhästen knappt hänger med!;) Har travat två gånger, när han själv velat o max 50 meter.

Jag tror hästarna, om de är rätt så färdigväxta, klarar att ridas in det året de fyller fyra, men att det är viktigt att de får ha kul också, och leka med andra unghästar i hagen flera dagar i veckan utan krav på sig hela tiden.
 
Sv: När rider ni In?

Min 4-åring går än så länge bara i hagen och latar sig. Förra sommaren (som 3-åring) hade han sadel på sig och vande sig vid att jag hängde på honom. Nu under vintern har vi gått lite kortare promenader när vädret har tillåtit.

Nu i vår har jag tänkt att börja med tömkörning (både i skogen samt på inhägnat område) och lära in att han ska gå som handhäst. Sadel- och tränsvan är han redan men det ska repeteras. Jag tänkte även försöka sitta upp och kanske skritta en kort sträcka med ledare. Det är bara bättre väder och isfritt underlag vi väntar på.

Över sommaren ska han gå på bete och i höst sätter vi igång på mer "allvar". Min 4-åring är väldigt välväxt och "färdig" i sin kropp så jag tror inte det ska bli några problem att börja arbeta honom lite smått.
 
Sv: När rider ni In?

Åhh, när jag läser hur ni har börjat träna era unghästar blir jag jättesugen på att börja med min också. MEN han är ju bara 2 år, så jag får försöka hålla mig ett par år till :angel:
 
Sv: När rider ni In?

Inte tidigare än 3½ år oavsätt om hästen är redo för det eller inte jag gör det inte iallafall.

Men är hästen redo när den är 3½ så kan amn börja sakta.. Jag förespråkar långdragen inridning mkt skritt i början att stanna svänga och igångsättning sitter till 100% innan man börjar med trav och galopp.

Mkt skogsridning så hästen får träna upp muskler och träna på att sätta ner tassarna bra i skogen=)

Ett pass rakt in i skogen med en unghäst är mer hjärngympa än att harva runt runt i en paddock.

Hästen ska förhoppningsvist hålla i 30 år så vad gör de om man väntar 1 eller 2 år med inridningen?=)
 
Sv: När rider ni In?

Schemat blev så här för vår 03.

Vid tre år sattes han in, han longerades först med sadel och därefter kom ryttare som satt på honom. Sen fick han knalla rätt kravlös i korallen med ryttare på, och följde med som handhäst ut. Detta pågick ca 2-3 veckor och sen var det klart.

3½ påbörjades grundridningen, att kunna gå fram, stanna, svänga och gå undan för ryttarens skänkel. Även nu gick han med som handhäst. Detta tog ca 4-5 veckor och därefter vila.

4 år repetition av genomgånget samt sidförande övningar, att veta hur man sträcker sin överlinje, genom gång av gångarterna i hans fall allt utom passen.

Tölten fanns på plats det som fattades var orken, inget konstigt med det egentligen för en så ung häst. Detta tog ca 7-8 veckor och sedan fick han vila igen, han togs hem på hösten samma år och reds lite grann innan jul ca 2 ggr per vecka.

Som 5 åring ökade träningen efter jul och den lilla vilan till 3 dagar per vecka, höll i sig så till sommaren då han gick på bete från början av juni till slutet av augusti.

Ibörjan var passen enormt korta 10 minuter kanske, en uteridning kunde från början ta 10-15 minuter för att sen ökas på i takt med att orken kommer. Risken med att rida för länge i sk skogsturer kan ge en slö och oengagerad häst, därför bör passen vara korta, intesiva och roliga för hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: När rider ni In?

Jag har ett sto f.06 som ska börja ridas in nästa vinter när hon är 3,5 år, då bara vänjas vid sadel och träns och longering i rundpaddock samt sittas lite på. Sedan ska hon skickas iväg på inridning då jag inte är så pass duktig eller har tiden till att rida in henne helt och hållet. :)
 
Sv: När rider ni In?

Jag personligen tycker att NH-träning är viktig oberoende av ras eller användingsområde, det ger mycket att ha en häst som lyssnar på sin ryttare både på marken och uppsutten. Jag kommer iaf börja NH-träna mitt sto från marken och se till att hon kan det innan jag gör något mer avancerat. :D
 
Sv: När rider ni In?

Man kan få en häst som lyssnar på och respekterar sin ryttare både från marken och uppsuttet utan att använda NH-träning också...;)
Jag säger absolut inte att NH är dåligt, bara att det inte är nödvändigt eller "den enda rätta" metoden.

Själv tränar jag ledarskap, vilket respekt och uppmärksamhet från hästen ofta handlar om, med min häst och följer inte någon speciell metod. Jag inspireras av flera olika bl.a. Monty Roberts o använder en stor portion sunt förnuft dessutom. på det kommer man långt:D
 
Sv: När rider ni In?

Jag och min mamma började rida in våra dåvarande "bebisar" precis vid årsskiftet då de skulle fylla fyra. Innan så hade de gått mycket hand häst med vår äldre läromästare och var så glada och nyfikna att de skulle kunna tränsa sig själva:D De va med hela tiden där allting hände från de var ett år så ingenting tyckte de var konstigt för att de hade sett allt som de äldre hästarna fick göra.

Just att vi började jobba med dem lite mer fysiskt i det skedet var för att båda hade växt till sig rejält. Deras rumpor började jämna ut sig i höjden med manken och vi såg att de inte skulle bli så mycket högre än va de var. Första ritten på båda blev en mysig snö dag (landa mjukt ifall att..;)) då de de fick hänga med gammelhästen varsin gång ut cirka 15 min. Allt kändes naturligt och de va så glada! Minns den dagen med mycket glädje då det har visat sig att dessa hästar är de lugnaste vi har hemma! och yngsta... :)
 
Sv: När rider ni In?

Jag tror inte på att promenera o dyl med unghästar.
Det är större risk att de lär sig fel saker än rätt.
En unghäst ska ha tråkigt och längta!

Så här gör jag.
(Obs jag har själv fött upp mina hästar, de känner mig och ledarskapet är helt fastställt)
Den våren pållen är 4 går den med som handhäst några gånger och lär sig
gå, springa, stanna.
På sommaren rider jag den ca 15 ggr.
Första ridturen:
Jag sätter tyglarna i grimman, en kompis på gammal klok häst.
Sen rider jag ut, med unghästen först.
Första rundan går ner på grusvägen, upp till byn, rundar en lysestolpe, sen hem. Totalt ca 700m.
När hästen kommit ner på vägen uppmuntrar jag den att springa lite (trav oftast).På vägen hem tjoar jag lite, då blir det galopp. Då får den jättemycket beröm, sen får den välja tempo hem.

I början har jag oftast sällskap. Rider friskt och fritt.
Hästen ska veta att jag tycker om när den springer utan att den känner sig jagad.

Efter 15 gånger kan den:
Gå själv en runda. Orka 2-3 km.
Den går ofast i 4 gångarter, även om den är lite slirig i växellådan
och inte gör det på mitt kommando.
Den kan öka, stanna, svänga.
Sen får den en lång vila.

Våren den blir 5 börjar vi på riktigt:bump:
 
Sv: När rider ni In?

Vad tycker ni om Niels artikel i Islandshästen? Är det rätt metod? ;)

Om man ska ha som handhäst, NÄR ska detta ske?
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp