När rider ni in era hästar?

charmant

Trådstartare
Vid vilken ålder rider ni in era hästar och vilken ras är det?Olika raser utvecklas ju olika fort så det vore kul att se vilken spridning det är på åldrarna när ni börjar sitta och rida era unghästar.Sen är det ju oifs individuellt också men på ett ungefär si så där?
För egen del väntar jag gärna lite för längre än gör det för tidigt men det är ju olika hur vi gör.
 
Sv: När rider ni in era hästar?

Elvira är en ganska välväxt och stabil 2,5-åring, så jag har planerat att sitta upp efter nyår någon gång.

Sedan satsar vi kanske mot 3-årstestet och sedan sommarbete.
 
Sv: När rider ni in era hästar?

Halvblod och blev insutten som 2,5 åring.
Rider nu både skritt, trav och galopp som 3 åring.
 
Sv: När rider ni in era hästar?

Hejsan!

Min lipizzaner började jag sitta på (med ledare) då han var 2,5 år, det året han skulle fylla 3 till sommaren. Men det var inte förrän han fyllt 3 år "på riktigt" som jag började rida in honom "ordentligt".

Det är ovanligt att lipizzanare rids in före 4,5 års ålder. Många väntar tills de är inne på 6 året. Men jag valde att börja rida in honom vid 2,5 år eftersom han redan då utvecklats mycket i kroppen och även i knoppen.

Det är lättare att som liten ryttar ta problemen som eventuellt kommer då även hästen är något mindre och inte fullt så musklad och "i kontroll" av sina krafter. Så tänker jag, och det har fungerat bra hitintills.
 
Sv: När rider ni in era hästar?

6 året...är dom så sena i sin utvecklig?Hur är det med isisar,shettisar och araber då?Är inte det "sena"raser också?
 
Sv: När rider ni in era hästar?

Brukar sitta in connemarorna på julloven då vi hinner. Kanske lite trav om det hinns med på de typ två veckorna. Beror på hur mkt tid man har.

Min connemara hemma är lite tanig än (stor) och ska väl i princip skrittas lite barbacka i jul var det tänkt, testa lite trav. Sedan ska vi hitta sadel fram i vår o rida mer då.

Fortsätter med inkörning, tömkörning o handhäst ist.
 
Sv: När rider ni in era hästar?

Jag vet praktiskt taget inte. En kylig novembermorgon (dvs igår) hoppade jag bara upp och det gick hur bra som helst. Hon kan, skritta rakt fram och trava rakt fram och galoppera rakt fram!
 
Sv: När rider ni in era hästar?

Jag har en arab som är lite mer än 2,5 år gammal. Han sitts in just nu och sen ska han få vila eftersom han växer en del nu. Till våren i mars/april nångång ska han ridas in ordentligt om allt går som det ska.
 
Sv: När rider ni in era hästar?

Min arab satts in som treåring innan sommarbetet. Nu på hösten körde jag igång med den "riktiga" inridningen i oktober. Han rids i alla gångarter rakt fram och på stora voltspår. Rids ut som "vanliga" hästar. Allt gått jättefint inte stött på några problem.:)
 
Sv: När rider ni in era hästar?

Jag har som mål att sitta på min ICC (Irish Cob-korsning för er som inte vet :D ) och kanske "rida" lite med ledare innan sommarbetet iaf. Efter betet när han har fyllt tre på riktigt ska jag förhoppningsvis kunna rida in honom :) .
Han är född i september, så han ligger ju en bit efter alla andra.
 
Sv: När rider ni in era hästar?

Jag brukar sitta in "mina" (stallet där jag hjälper till) hästar vid 2.5 - 3 års ålder, beror helt på hur långt utvecklade de är i både psyke och kropp. Det handlar om varmblodstravare då, kallbloden brukar jag vänta lite längre med.
Den äldsta jag ridit in var 12 när han fick en ryttare på ryggen för första gången, gick kanonbra. :)
 
Sv: När rider ni in era hästar?

Eftersom halvblodens treårstest går på våren är det bra om man har ridit in dem på hösten när de är 2½.

Började med Skrållan i Augusti, har skrittat travat och galopperat lite. Hon har haft en viloperiod och ska få en över jul och nyår. Sista perioden är strax före testet.

Det är bra att börja med dem tidigt så man låter hästen vänja sig vid belastning när den växer.
 
Sv: När rider ni in era hästar?

Jsg kollar på hur hästen som individ är "klar" i kropp och psyke.
Fullbloden reds ju oftast in som 1,5 åringar.

Men jag kan ju ta min egna jag har nu, jag satt på honom första gången som 2,5 åring MEN det kallar inte jag rida in utan sitta in.

Han kommer att ridas in som 3 åring och innan dess ska jag bara sitta lite osv.
Nu är han väldigt klar psykiskt och är en väldigt mogen och klok häst.
Han är däremot inne i en växtperiod nu och har varit det ett tag nu, så då får han vila.
 
Sv: När rider ni in era hästar?

Min nya, kallblodstravaren som jag fick för en månad sedan, är tre år och hon blev inriden förra hösten :crazy: Hon har inte växt färdigt än, är 165 cm över rumpan....
Nu går hon i hagen hela dagarna och arbetas från marken en eller två gånger/vecka. Hon bor hos en granne, men om två månader är vårt stall färdigt och då får hon flytta hem till Besten och Mixen. Har vi tur är även ridbanan klar då, och då ska hon få arbeta lite mer från marken. Eventuellt kommer hon att ridas rakt fram i skogen med en lättviktare på ryggen, men först nästa höst kommer jag själv att sitta upp.

Immer
 
Sv: När rider ni in era hästar?

Håller på för fullt med Welsh Coben hemma, 2,5 år nu, med grundträning och sitter in henne...rider henne i vinter ca 3 ggr/vecka. Har en del träningar inbokade i vår, planerar en lägervecka och sen får hon vila... Tävlas tidigast våren 2008.
 
Sv: När rider ni in era hästar?

Min NF/hbl-korsning är 2½ nu. Jag hängde på honom för ca 1 månad sen och idag satt jag på honom för första gången o blev ledd ca 5 min (tack så mycket medhjälparen :bow: ;) ). Kommer troligtvis att sitta på honom 1 gång till detta året o sen får han vila ett tag, tömkör och löshoppar o annat skoj.
Han växer fortfarande men lite belastning tål de ju. Han är oxå väldigt stabil o mogen i psyket.
Ska ju inte vara med på nåt 3 års-test men tycker ändå att man kan sitta in dem på hösten/vintern innan de blir 3 (om de är mogna för det alltså).
Kommer väl att ta korta pass ett par ggr/månad till våren o sen får han vila på betet o så sätter vi igång lite mer på allvar till hösten, naturligtvis beror det på om han är redo men planen ser ut så för tillfället :)
 
Sv: När rider ni in era hästar?

6 året...är dom så sena i sin utvecklig?Hur är det med isisar,shettisar och araber då?Är inte det "sena"raser också?

Hejsan!

Min erfarenhet av ovanstående raser sträcker sig till Arabhästen. Dessa har jag jobbat med på ett stort stuteri här i Sverige. Deras hästar "reds in", eller ja, kanske mera "satts in" så tidigt som vid 1,5 år. Under förutsättningar att hästen inte växte som en kratta. Detta eftersom de ville att hästarna skulle kunna gå galopplöp vid 2 års ålder. De hästar som dock inte var mogna för det väntade man kanske ett halvår med, tills de var 2 år. Sedan satt man in dem.

Dessa Araber visades också på utställning men fick igentligen ingen "riktig" skolning.

När jag hade min lediga dag så kunde jag ibland rida en av hingstarna för skojs skull. Utbildade då honom lite, d.v.s. "red in honom på riktigt" och han var då närmare 7 år. Om jag mins rätt.

Och, ja, angående lipizzanern. De anses vara väldigt sent utvecklade och de lever ofta länge. Rids ofta upp till 25-30 års ålder.
 
Sv: När rider ni in era hästar?

*kl*

Vi satt in våran "tinker" kille sen hösten när han var 3 år..Red lite skritt+trav rakt fram under första delen av vintern. Sedan vila..På senvintern/vårkanten(4 år nu) började vi jobba från backen(vilket vi gjort tidigare oxå men kraven ökade lite) + satt upp lite ibland...April-juni red vi en del i skogen. Sedan sommalov i 1½ månad och sedan en långsam igångsättning i höstas...Nu rids/arbetas han 3-5 dagar i veckan och rids för instruktör 1 gång i veckan.
Han rids mest i ute på vägar/skogen men ibland blir det paddock/ridhus. Han är hoppad uppsuttet några få gånger och rids i alla gångarter. Han ska vila i slutet av december och i januari. Sedan hoppas jag på en rolig vår :-D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 342
Senast: Ajda
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 266
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp