När rider ni in era hästar?

Sv: När rider ni in era hästar?

Min är inriden vid frm års ålder. Brorsans är inriden som fyraåring och en häst jag hade hemma på inridning var sju när jag fick hem honom. Hästarna var innan dess helt ohanterade av olika anledningar. När man väl lärt dem att sitta fast och uppföra sig på promenad så var det aldrig några problem. Sjuåringen var vi fem-sex stycken till att hålla fast i början när han skulle lära sig gå i lina. Och en framför som lockade med hink eftersom han ansåg att om han inte fick springa dit han ville så fort som han ville så skulle han inte rör sig alls...
Tog en vecka, sedan gick han som en hund efter en på löst grimskaft. De andra gick lite fortare att få ordning på, min femåring tog tio minuter och brorsans tog två dar...
Varmblodstravare allihopa.
 
Sv: När rider ni in era hästar?

Nu har jag suttit på min bebis första gången o det gick kanon :banana: Hade inget planerat denna helgen (ingen körning) o tänkte åka i väg o kolla in terrängbanan lite men det var så trist regnigt väder så vi tog helt sonika ut honom på gården o hängde lite o satt upp sedan. Gick en sväng bort till grannen och hem. Första gången han hade bettlöst oxå men jag svängde, vände, stannade och satte igång helt själv. Mamma hade vi såklart i släp i grimskaft o grimma men hon var inte så intressant :D Han kändes jättestabil, nog mkt tack vare tömkörning o inkörningen. Han lyssnar kanon på rösten och kliver på framåt utan att blinka ist för att klänga på ledaren som bebisar brukar göra. Dock så har jag klängt lite på honom inne på gången ngra gånger (3 tror jag) eftersom han varit väldigt lättskrämd och skärrad. Men ju mer förtroende han har fått desstom mer kan man provocera och visa att det inte är farligt. Har ju bara haft honom i 3 månader o innan dess så var det typ "hej kom o hjälp mig" om man höjde rösten eller handen (dock INTE misshandlad, bara så lagd).

Får väl se när nästa gång blir. Han gör ju absolut nada på veckorna eftersom jag inte är hemma o mamma inte hunnit ha honom som handhäst senare i höst så det blir bara lördag/söndag det händer ngt.
 
Sv: När rider ni in era hästar?

När jag fick Fergus var han sju år, nyss kastrerad och lite sutten på. Vad vi vet. Han hittades i ett skjul hos en gubbe som dött, så vi vet ingenting om hans barndom så att säga. Men jag vågar säga att han var inkörd och jobbat i skogen, så lycklig som han blev första gången vi la på honom selen! För att inte tala om när vi hade en skogskälke hemma.. Har nog aldrig sett honom så glad :love:
 
Sv: När rider ni in era hästar?

Börjar inlongering tidigast vid 3,5års ålder oavsett ras, sedan uppsittning och "inridning" tidigast vid eller strax innan 4års ålder.

Är de omogna väntar jag ett år eller två till...varför stressa? Har ju ändå hästen tills den inte kan vara med mer. *min filosofi*
 
Sv: När rider ni in era hästar?

Vi red in vår ena häst när hon var runt 5år.
Innan var hon väldigt mkt arbetad på töm med hjälp av mkt duktiga tränare.
Detta är en rysk basjkir och de växer liksom isisarna mkt långsamt.
Bättre att vänta lite längre än att forcera och stressa!
Det är så mkt annat som man kan göra med unghästarna.
Genom tex tömkörning får man mkt gjort inför inridningen.
Tyvärr har jag sett att många börjar rida sina ryssar innan 3års ålder vilket jag tycker är lite för tidigt.
Men det visar sig antagligen genom tex belastningsskador senare.
Det är bättre att skynda långsamt och få en hållbar häst.

/ Nanne:banana:
 
Sv: När rider ni in era hästar?

Beror lite på hur de ser ut i kroppen. Men inte före de e 3 (på våren).
 
Sv: När rider ni in era hästar?

Det är olika, men i regel väntar jag gärna tills de är 3 år. Av de hästar som jag har nu red jag in min andalusier när han var 6 år, för att han importerades först då, arabstoet red jag in när hon var 4 år, för att vi just hade köpt henne då, arab hingsten är under inridning nu, han blir 4 till våren och har haft honom i snart ett år, welshen blir 3 till våren och jag planerar inridning till sommaren om det går bra. Allt beror på psyket och hur de är utvecklade i kroppen. Det finns så mycket att göra innan inridning så jag ser ingen anledning att börja för tidigt. Är de bra hanterade och vana vid utrustning, orädda, vana att bli promenerade och tömkörda exempelvis så har det aldrig varit några problem att sitta upp sen.
 
Sv: När rider ni in era hästar?

jag rider in 2.5 åringarna nu. eller börjar i alla fall. har 2 halvblodssto e Rubinrot och Bocelli. sen arbetas de direkt med 3 års tester och försäljning som mål. så har jag gjort i flera år, ingen har kännts trött eller i behov av vila, men om så skulle vara fallet, så får de självklart ro... de 3 åringar som kvalar via 3 årstestet rids vidare på breedeers sportchampionat på flyinge tränas under våren, bete en tid på sommaren, och tränas sen återigen sensommar fram till breeders i oktober... sen försäljning eller vila... allt är individ anpassat, med plats för mer eller mindre träning i intervaller eller vila...
 
Sv: När rider ni in era hästar?

Ja kan säga att ja skulle aldrig börja rida in oavsett häst innan den är 3år. helst 3½år!
 
Sv: När rider ni in era hästar?

hmmm.
min häst (nordsvensk) satt min mamma på när hon var ca 2år, vilket jag tycker är tidigt, men jag var 11år så, vad vet jag.
Mamma ramlade av och bröt foten, sen sa hon upp bekantskapen med hästen :rofl: och lika glad är jag för det ;)
Sen red jag in henne när hon var 5år.
 
Sv: När rider ni in era hästar?

jag red in mitt varmblod våren då hon blev 3.. jag känner oxå folk som ridit in varmblod som 2 åringar men min åsikt är att det är något tidigt..
 
Sv: När rider ni in era hästar?

I det stora hela så rider folk in sina hästar som 3 åringar alltså..?
Jag är nog en sån människa som väntar lite extra,jag kör och jobbar gärna från marken också oifs..
 
Sv: När rider ni in era hästar?

Mellan 2,5-3år. Brukar börja köra in dom som vintern mellan 1,5-2åringar, så då går inridningen ganska lätt. Haft ponny men har nu ardenner och håller på med mina -04or nu. Rider ett tag, max 2 ggr/veckan under en liten period och sen står dom ett par månader igen innan det tas upp igen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 342
Senast: Ajda
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 266
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp