När renovera kök

vinkelina

Trådstartare
Tittar runt på hus. Och den frågan som ofta kommer upp för mig handlar om kök. Ät utbildad restaurangkock, så är rätt krantig med det :)

Men är det "ok" att laga om ett kök som är från 90? köken kan nog vara helt funktionsdugliga, men man ser att de är använda.

Sv: När renovera kök

Vad är "krantig"?

Det är väl helt upp till en själv när och om man vill göra om sitt kök. Sedan kan man närsomhelst välja att byta vitvaror, är ju bara egna börsen som sätter stopp. Vi har ju haft oerhört gamla vitvaror och då får man anpassa matlagningen efter det (ugnen blir inte riktigt 250 grader, det tar lång tid för vattnet att köka upp, frysen drar mkt ström etc.).
Nu har vi ju haft provisoriskt kök nere i källaren ett halvår så det kommer att kännas som en höjdare att äntligen få komma tillbaka till ett riktigt kök igen och dessutom få laga mat med nya vitvaror (jag är så nyfiken på hur vår nya SMEG induktionsspis kommer att fungera:))

Hos min hyresvärd beräknas köken behöva renoveras (d.v.s. målning/byte av skåpstomme och byte av luckor) var 15:e år, vitvarorna har en beräknad livslängd på 17 år (utom diskmaskinen: 10 år), målning och tapetsering görs var 12:e år, golv läggs var 25:e år.

Ett kök byggt 1990 är 20 år gammalt och borde, med hyresvärdens beräkningar i åtanke, behöva totalrenoveras så när som på golvet (som sannolikt hade fått följa med ändå "när det ändå görs").

Så jo, det är helt OK.

Det var generösa villkor hos din hyresvärd. Min hyresvärd ger luckorna 20 år innan de ska lackas om, vitvaror, skåpstommar och själva luckorna i sig kommer nog inte att bytas för än de faller i bitar. I mitt kök är allt orginal -82 och ser helt ok ut. Hade jag fått välja hade jag nog velat ha mer energisnåla apparater, men det fungerar ju utan tvekan.

Åter till ämnet: Det är väl helt upp till dig om du har lust att prioritera att renovera "kosmetiskt".

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
21 869
Senast: Breaktown
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 251
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
857
Senast: Ramona
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 055
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30