När räknas en häst som tjock?

Teresa00

Trådstartare
Hur kollar ni ifall hästen är fet? På rumpan, magen, halsen osv? När anser ni att en häst är fet eller på gränsen till överviktig? :) Hur kan man kolla på halsen eller rumpan om hästen har överskott på fett eller är välmusklad?
Visa gärna bilder som exempel! :)

Sv: När räknas en häst som tjock?

som jag ser det :)

Något överhull, men i övrigt väl musklad
http://img.photobucket.com/albums/v215/havanna/Havanna/Havanna4.jpg

Normalhull, men inte lika bra överlinje som övre bilden (efter skada)
http://img.photobucket.com/albums/v215/havanna/Havanna/havanna010.jpg

Bra hull och bra musklad
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/photos-ak-ash1/v364/186/43/568787783/n568787783_1736894

Alldeles för smal och helt avsaknad av muskler :cry:
http://img.photobucket.com/albums/v215/havanna/smal/DSC04310.jpg

samma häst på alla bilder

Jag brukar kolla på hästen som helhet, men det där är svårt för hästar är olika precis som människor. När jag rider fälttävlan på dem vill jag helst ha de lite åt det tunnare hållet, man skall kunna skönja revbenen med ögat, inte bara känna dem.

En häst som rids vanligt, vill jag kunna känna revbenen på.
Sen tycker jag inte det gör något om hästen har några extra kilon om den i övrigt är välmusklad, bara ut och galoppera.
Jag brukar tänka muskler först sedan fett, alltså jag bygger hellre muskler på en fet häst än en smal häst.

Jag tänker likadant som de nedan, hellre "överhull" som man sen rider bort = de har så de kan omvandla "fett" till muskler, än att ha en häst för tunn och tro att man kan bygga muskler på den då.

Men annars är ju en tumregel (hos mej) att man ska känna revbenen när man drar handen över magen under lite tryck, dvs de ska inte synas för blotta ögat, då är den "tunn" (enligt mej, men innebär inte för tunn om hästen är i övrigt välmusklad) fullblod och travare hålls ju ofta tunnare än ridhästar(inom deras resp gren såklart dvs galopp/trav).
En hopphäst hålls oftast tunnare än en dressyrhäst, En dressyrhäst vill du ju inte heller ha "fet" men med lite mer tänk åt "bodybuilding" håll..
Men sen är det ju självklart beroende på typ av häst... Halvblod kan ju se ut som kallblod och kallblod är ganska svårt att få lika "nätta" som halvblod inte ens om de är magra. De är ju helt enkelt byggda på olika sätt (muskel och bentjocklek mm) ...

Min häst är i dagsläget "fet" men ingen annan som direkt tycker det :angel: Men du känner "knappt" revbenen trots att man tar i ;) (lite som jag dvs ;)

Här var hon ganska fin
massa-olika-042_145424041.jpg

Samma tillfälle
massa-olika-006_145424263.jpg

fint hull men omusklad
wiwi-089_121895309.jpg

här var det sommar = bete = lite mage, annars fin där också!
st2_117226041.jpg

lite stor här
75038_1201167733_100521404.jpg

fint hull här, omusklad
wiwi-340_78688783.jpg

wiwi-086_73171383.jpg

Jag tycker faktiskt hästen ser mest välmusklad ut och i bäst hull där du beskriver den som lite stor. Sista bilden tycker jag den är snäppet mot för tunn.

Jag vill kunna känna revbenen lätt men de skall inte synas, då tycker jag de är för smala.

Kollar aldrig på magen/buken, den säger inget om hullet, äter hästen mkt hö/gräs så tar det stor plats. Den kan vara smal men ändå ha en stor buk (jmf afrikabarn).

Sen att dressyrhästar oftast är kralligare är FT hästar beror inte enbart på att de har mer fett, de har också en helt annan typ av muskulatur eftersom de tränas annorlunda.

Jag får upp PDFen!

Sök på google hullbedömning +häst, det är en av de första träffarna, ett examensarbete från SLU!

Jag vill kunna känna revbenen lätt men de skall inte synas, då tycker jag de är för smala.

Kollar aldrig på magen/buken, den säger inget om hullet, äter hästen mkt hö/gräs så tar det stor plats. Den kan vara smal men ändå ha en stor buk (jmf afrikabarn).

Sen att dressyrhästar oftast är kralligare är FT hästar beror inte enbart på att de har mer fett, de har också en helt annan typ av muskulatur eftersom de tränas annorlunda.

Beror som sagt helt på vilken typ av häst det är och vad den används till. En häst som promenadrids där man ser revbenen är definitivt för smal. En häst i full tävlingskondition i högre klasser i ft är det inte.

Som sagt, JAG tycker. Och jag håller inte på med FT/galopp. :)

Har bara sett FT hästar på låg/medel nivå, de har varit slanka men inte haft synliga revben i vila. Hur de som går de högsta klasserna i FT eller stayers på galoppbanan skall se ut tänker jag inte uttala mig om, det är inte mitt område.

Du får dock gärna utdjupa varför de skall vara så smala smala medan en promenadhäst inte får vara det? Mindre belastning på benen? Lägre fettprocent pga hård aerob träning?

Den hästen är ju inte bara kraftigt överviktig, den har ganska säkert IR också. Står tom och avlastar sina framhovar.... Stackars häst.

Vad tror ni om min häst då? :) Har ingen bild men kan förklara.
Revbenen syns inte, de 3 sista revbenen kan kännas lite om man trycker ganska hårt. Han har ingen "äppelrumpa" och en ganska lagom vinkel över ryggen. Men han är väldigt rund över länden. Vad kan det bero på? Är det fett eller någonting annat?

Beror på vilka människor du frågar och vad det är för häst som gäller.

På LA-MSV nivå så är Dressyrhästar oftast för tjocka och dressyrryttare vill ofta ha det så - hästarna ser mer välmusklade ut.
Har också märkt att man får bättre poäng på tävling om hästen är fet och omusklad än smal och omusklad.

En dressyrdomare som dömmer elitklasser berömde min ponny, när vi promenerade förbi, för att hon var så fantastiskt välmusklad
när hon varit och dömt en klass på anläggningen jag stog på. Tack svarade jag, men hon har vilat i snart 7 månader och är bara fet.

Min veterinär tycker att alla hästar utom dräktiga ston och de som har lätt för att falla ur rejält borde vara "fälttävlanssmala" för att må
så bra som de kan. Det är inte bra att bära runt på någon som helst övervikt alls. Det är inte fint att hästen är för rund eller har fettnacke.

Wobblar det så är det fett.

Slänger in massor med bilder på min lilla ponny, och vad jag tycker om hennes hull på bilderna.

Fet häst.
Stella1-18.jpg

Stellamage3.jpg

Rund/småtjock och något musklad.
Stella1-3.jpg

Helt omusklad i mycket bra hull;
DSC_1077-1.jpg

mage.jpg

Prima hull, något musklad.
Stella14-3.jpg

Lite, lite extra hull att ta av, börjar bli mer musklad.
Stella-22.jpg

Fint hull, fint musklad.
stdsc.jpg

DSC00019.jpg

myferrari_by_eldfuxen-d3f6901.jpg

Det låter som att din häst har depåer, dvs en fettansamling vid länden, vilket många hästar får när de är för tjocka.
Man ska i de flesta fall kunna känna revbenen när hästen är i bra hull. Den ska inte ha fettansamlingar runt sin svans,
den ska inte ha fett på länden, mankammen ska inte kännas som en korv! Den ska smalna av. Vissa hästar - som min
samlar mycket fett i bogen. Ryggraden ska inte vara inbäddad i två limpor av fett på vardera sida.

Sista bilden tycker jag är perfekt hull, så skall de se ut. :)

Men dina bilder visar hur svårt det är att bedöma en hästs hull utifrån bilder, man måste verkligen känna för att avgöra. Med sina tjocka man och långa päls ser hon bara ut som en grövre modell av ponny på första bilden.

Håller med om att mankammen är en bra sak att känna på, skillnaden mellan en välmusklad nacke och en fet nacke är att den musklade är toppig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 885
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka