Jag har nog ingen ”min ras”. Äger min första hund, dock varit intresserad hela livet av att ha hund och fantiserat om många olika. Attraherats av vissa utseenden eller träffat någon individ som verkar härlig, läst på om rasen och uteslutit många pga insikt om att rasen inte passar för mig.
Som yngre fantiserade jag om afghan eller saluki, men insåg att de inte passar mig. Sen var jag i många år inne på portugisisk vattenhund, träffade också en väldigt trevlig sådan. MEN när jag senare fick veta att den drabbades av ärftlig ögonsjukdom (som jag TROR man jobbat bort inom rasen nu....?) så näää.... Därefter blev pumi drömmen.
Pumi är fortfarande en intressant ras, men eftersom livet nu är sådant att jag har två barn, 11 o 7 år, begränsat med tid för att träna mycket så blev det Löwchen, en underbar vovve!
Varför? Jo; 1. Sällskapshund = ”lätt”, käkar inte upp möbler, skor eller soffor om det bara blir kortare promenader när/om mycket tid lyser med sin frånvaro. Snäll o pålitlig, minimal risk att det blir en vovve som vill bita barnens kompisar pga stress eller vakt.
2. Lagom storlek; inte så liten o ömtålig att den riskerar ”inte synas” när/om ett barn stänger en dörr o råkar klämma ihjäl hunden. Inte så stor att den kan dra omkull ett barn om de håller koppel själva.
3. Fäller inte, MEN är ju en ”pälsras” som egentligen ska vara lejonklippt. Jag GILLAR det utseendet, men håller nerklippt pga lättare skötsel då.
4. FRISK ras!!! Var först inne på cavalier, men efter att ha läst på så blev det NEJ pga deras hälsa. Pappan till barnen (som inte är så hundkunnig) gillade amstaff o jag sa ”ja, trevlig o bra ras för familjen, men för mycket risk gällande hälsan” (allergier)
Så, för mig är nog frisk (trots ordningen ovan) faktiskt nästan viktigast. Skulle Löwchen bli en sjuk ras så nej,då köper jag annat.