När och hur börja tävla?

J

JumpForMyLove

Har blivit igår lycklig hästägare till ett hoppstammat 4 årigt sto och tänkte njuta detta år i ro och börja vår karriär med lite småskutt i höst och sen sätta igång nästa år för att inte stressa henne.
Undrar nu vilka klasser och vad för "speciella" tävlingar det finns för unghästar? Tacksam för svar :laugh:

Sv: När och hur börja tävla?

kan inte svara på vad ni har för tävlingar hos er men grattis till nya hästen!:)

Grattis till nya hästen! :D

DU kommer att få starta i Avdelning B, som är som Clear round. Går du felfritt får du en rosett. Det är inga omhoppningar och grejer, mer för att hästen ska få rutin i tävlandet! :laugh:
Avdelning B finns på de flesta tävlingar! Den lägsta klassen för storhäst är 90 cm.
HÄr runt stockholm finns det väldigt många tävlingar, så det är bara att välja och vraka ;)
Du kan se vilka tävlingar som finns genom att klicka in på

http://www.ridsport.se/Stockholm/tavling/tavlingstermin.asp

Lycka till! :D

Mitt tips är att se dig om efter "Pay n' jump"'s eller träningstävlingar. Där man ofta får hoppa en valfri höjd i liknande förhållanden som på tävling. Dvs. funktionärer, start/mål och banföljd.

Sen finns som sagt Avd.B på de flesta lokala tävlingar nu och där startar unghästar. Det är bara grundomgång, ingen omhoppning.

Jag tycker att du ska börja leta upp nån klubbtävling eller pay n' jump. Där kan du starta någon låg klass(typ 50-60 cm om du vanligtvis tränar 80-90cm banor hemma) bara för att se hur hon reagerar på tävling.. höjden ska hon inte behöva tänka på första gången. Rid gärna ett par sånna låga klasser och sen tycker jag att du kan börja på lokala avd B i de lägsta klasserna om träningn funkar bra hemma :)

Tack alla för era gratulationer :D Jag är en mycket lycklig tös just nu ;)

Jo ska nog börja snoka lite vad som finns i krokarna. Hon kommer upp i skiftet så är ju inte bråttom :)

Vet ni vad som gäller för tex Breeders mm? Hur gamla är de där?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar