När ni tillverkat svänglen fråga

snigelfarmor

Trådstartare
Ska göra en ny svängel för svängel nummer ett svängde så mycket :)

Den var gjord av ett massivt plattjärn i järn. Den slog upp o ner hela tiden, trots att jag hade draglinorna hårt spänt.

Nu ska jag göra en ny svängel. Material? Fäst anordningar?
Min vagn:

Material jag hittade idag. Kraftigt aluminiumrör. Gjort antagligen för att hålla ett volleyboll nät spänt. ca 75 mm diameter. Väldigt lätt. Lätt att arbeta med oxå vilket är en fördel. jag slipper svetsa, och kan bara skruva fast ringar till draglinorna samt fästet till vagnen.

Fästet: Hur ska man fästa en svängel vid vagnen. Hur viktigt är det med mittpunkt? Läge? Jag har en krok precis där skaklarna sitter fast fast i mitten på vagnen.

Eller ska jag bara göra som jag tänkte först, tillverka hjul där draglinan (rep) löper längs skaklarna?

Hjälp mig tänka.

/jenny

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: Cilva
·
Körning Jag har fått med en sele från H**ks med min nya ponny. Beställde genast en bättre sele som visade sig vara för stor... Nu funderar jag...
Svar
5
· Visningar
1 364
Senast: Mli
·
Körning Hej! Igår köpte jag en liten rockard och sele till min shettis. Jag har kört en del när jag var yngre och till min förra shettis (som...
Svar
7
· Visningar
1 947
Senast: Ulrika C
·
Körning Har väntat länge på min svängel men nu tror inte tillverkaren att någon av deras svänglar är lätta att fästa på min rockard. Så här...
Svar
12
· Visningar
5 274
Senast: majapia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama