När ni rider på kandar...

Kookaburra

Trådstartare
... när känner du behovet av att inverka med kandaret?
... hur gör du då?
... hur
... hur mycket kontakt rider du med på stångtygeln, och varierar du kontakten, när och varför?
... hur vill du ha hästen när du rider med mest kontakt på bridongen?
... är du tydlig med hästen när du använder bridongen resp stången? Hur?

Varför rider du med kandar? (att svara "för att jag måste på tävling" är inte tillåtet ;) )

Vilken typ av kandarbetsling använder du? Varierar du? Hur?

Hoppas på lite svar...
:)

Sv: När ni rider på kandar...

Jo men jag hade ingen lust kl 03,00 på natten.. nu har jag vaknat :p

Kandaret är ju hela huvudlaget, lite svårt att inte inverka ?? Men stången använder jag när hästen blir för hög i nacken och jag vill ha nacken rundare i den höga formen
... hur gör du då?

Använder lillfingret på stångtygeln
... hur
... hur mycket kontakt rider du med på stångtygeln, och varierar du kontakten, när och varför?

Jag varierar hela tiden, i skolor, ökningar osv , tex för att ge frihet i skolorna, jag placerar hästen i öppna, sen kan jag ta fram armarna lite och rida framåt för att få mer gest

Som när jag rider på vanligt träns

Ja genom att vinkla om handlederna får man mer eller mindre inverkan på stångtygeln

Varför rider du med kandar? (att svara "för att jag måste på tävling" är inte tillåtet ;) )

För att jag måste på tävling, annars är jag en tränsmänniska

3 delad bridong, tjock stång med liten tungfrihet och korta skänklar. Nej jag varierar inte kandarbetsling, detta passar den hästen bäst

Hoppas på lite svar...

Så då........

Jag använder det ibland när hästen är extra pigg, jag jag kan enbart använda bridongen och ta stången när jag behöver mer. :)

Tycker inte om pelham då jag tycker att effekten ser lustig ut vid användning av två tyglar. :o

... hur gör du då?
... hur

Hoppas på lite svar...

Du kommer säkert att få flera jätteintelligenta och väl genomtänkta svar. Det här är en typisk fråga som ger såna svar... :D

För min del handlar det om att jag vill göra det lätt för mig och därför använder jag kandar en hel del. Jag är också en typisk tränsmänniska i grunden, men har man hästen på hjälperna så är det betydligt enklare att rida med kandar för det blir mer finlir. Däremot blir det betydligt svårare att rida grundarbetet. Där gör sig ett vanligt tränsbett bättre tycker jag. Och just grunderna är ju något man sitter och tränar på varje dag. Så svaret blir väl att jag är lat antar jag :p

Jag har testat en massa olika kandarbett, de har t o m skickat hit min hästs bett ifrån Portugal för jag hade så svårt att få nån ordning på det hela. Men till slut så blev det en tredelad bridong ifrån Sprenger och stången ifrån Portugal. Det är en vanlig rak (något framåtböjd tror jag?) stång med normala skänklar. Det är den enda kandarbetslingen som min häst gapar frivilligt för och jag har nog inga planer på att variera det nej... Det tog 1 1/2 år att få honom att gapa frivilligt när kandaret åkte fram... Just kandarbett är något man inte brukar variera, utan hittar man nåt som hästen trivs med och går bra med så brukar de följa med hästen vid försäljningar.

Jag rider som på ett vanligt träns, med stöd på bridongen alltså. Stångtygeln vill jag inte ha glappandes för mycket för jag vill att bettet ligger still i hästens mun. Min häst är känslig för om det börjar skramla runt för mycket. Så en überlätt kontakt med stångtygeln vill jag gärna ha också. Men jag rider inte på stångtygeln mer än när hästen blir för hög i formen, då kramar jag lätt på stångtygeln. Kedjan är något för löst spänd, men det är så min häst vill ha det. Säger han.

En sak som är fördelaktigt med kandar på min häst är att han brukar vara lugnare på kandar. Det beror nog på att han har gått på det väldigt mycket innan jag köpte honom och att han känner sig hemma med det. Men vet jag att han kommer att vara grymt taggad och laddad för något vi skall göra så sätter jag på tränset, då blir kandaret en för hård betsling och risken är för stor att han blir svårare att rida. På tränset kan jag bara ta tyglarna och trycka fram honom till handen, det kan man inte göra på samma sätt med ett kandar. Det blir för lätt "tilt" då när man sitter på en het häst.

Hur gör du själv på kandar ?

Jag vill skriva under på Fios motiveringar och även Kryddans iof lite andra redovisning i fråga om själva fördelen med kandar i fråga om påverkan .
Det är inte någon stor rocket science egentligen med kandaret i sig , är som annan lite större betsling i det att man som ryttare behöver förstå hur betslingen fungerar , kunna känna av den , är acceptabelt oberoende i sin hjälpgivning och framför allt , förstå om hästen är korrekt förberedd för den inverkan och därmed ett schysst redskap .

Växla olika kandarbetsling gör man inte som sagt . Att hitta det optimala är nog värt så landar nan där vill man inte mixtra utan hästen ska trivas och känna igen sig .
Jag har tredelad bridong med fasta ringar och en smaaaal svagt böjd stång utan tungfrihet , i min hästs lilla , korta och smala mun . Har landat där efter provande av mild tungfrihet osv men detta är det han trivs bäst på .

Senast ändrad:

Du kommer säkert att få flera jätteintelligenta och väl genomtänkta svar. Det här är en typisk fråga som ger såna svar... :D

Jasså.. Det här är en typisk fråga som inte ger några svar.. Fråga om vilket pannband som är snyggast så får du genast 7843 svar.

Jag rider på kandar för att vi är på den nivån tävlingsmässigt då det är valfritt och jag upplever att hästen blir mer focuserad och uppmärksam på kandaret.
Bettslingen består av en rak kandarstång och ett tredelat bridong med fasta ringar.
Jag rider alltid fram på bara bridonget. Då gäller en låg och rund form. När uppvärmningen är klar så plockar jag upp stångtygeln.
Försöker hålla samma stöd i brindonget som i stången. Min häst har lätt att knäppa av i nacken och kräver mycket drivning fram till bettet för att inte släppa det. Så om kandarstången vore på något vis glappande så släpper han bettet varje gång han känner att den lättar av. Så man skulle väll unna säga att kandaret inverkar hela tiden eftersom hästen tar ett mjukt stöd på det.

KL
Ni ger så många spännande svar! :bump: Tack!! :bow:
Jag tycker det är så intressant att alla har sina egna olika upplevelser!

Mackan: du fråga hur jag gör själv på kandar... Jag hoppas att det framgick att jag frågade för att jag ville veta hur ni gör, inte för att jag försöker locka så att jag får berätta hur jag gör, för jag är i någon slags metamorfos just nu och har börjat fundera rätt mycket på stångbettet och hur jag vill rida med detta. Har ju "plöjt" igenom några (olika) tränare denna säsong och då fått höra lite olika sätt på hur jag skall använda stångtygeln och bridongtygeln (några mer otydliga och andra mer tydliga). Har även nu under några år traskat mig igenom hur tränsbettet skall användas och har väl äntligen fått det att fungera riktigt bra. Kunskap är ju inte kunkap förrän den revideras, eller vad jag skall säga. Så nu är jag inne på att verkligen bena ut stångbettet tänkte jag. Därför frågar jag er, som ridit på just kandar längre än vad jag har gjort, hur ni gör och så. Man kan väl säga att jag själv tänkte "börja om" och då är det ganska skönt att höra hur andra gör och tänker.

Jag hoppas att det framgår att detta inte är något tråd om "rätt och fel" utan jag vill höra era egna upplevelser om hur ni gör. Jag är jätteglad för alla era tankar!
:bow:

Jo men jag hade ingen lust kl 03,00 på natten.. nu har jag vaknat :p
vad gör du uppe kl 3 på natten?!?!:eek: :D Och är ute på buke dessutom!

Tack för ditt uttömmande svar, intressant att läsa!
När du vinklar om handlederna för att inverka mer med stångtygeln, släpper du efter lite på kontakten av bridongen då, eller försöker du bibehålla den kontakten på samma gång?

Är inte det bakvänt? :p

Nej, för på en hetsjocke så kan du aldrig få honom/henne att gå fram till handen om du inte sträcker upp tyglarna. Hästen knäpper av och börjar tugga på bettet och släpper allt som går att släppa... Tar man tyglarna och rider hästen fram till handen så har man förhoppningsvis något som går att rida på och inte bara en tom påse som fladdrar runt för vinden :)

Fio. Hmmm. Fast i en pannbandstråd slipper man göra bort sig. Jag känner ofta att jag lämnar väldigt konstiga svar på något som är lite mer seriöst, typ en sån fråga som TS har ställt i denna tråden. Det brukar alltid komma en massa väl pålästa svar. Ungefär som om Einstein hade uttalat sig. Sån är inte jag, jag är rätt tom i skallen när jag rider faktiskt, jag rider på känsla, inte på teoretisk kunskap. Vissa människor kan nog göra båda delarna, men jag består nog mest av en höger hjärnhalva. Den vänstra verkar ha sagt upp sig för länge sen :cool:

Senast ändrad:

Nej, för på en hetsjocke så kan du aldrig få honom/henne att gå fram till handen om du inte sträcker upp tyglarna. Hästen knäpper av och börjar tugga på bettet och släpper allt som går att släppa... Tar man tyglarna och rider hästen fram till handen så har man förhoppningsvis något som går att rida på och inte bara en tom påse som fladdrar runt för vinden :)

Fio. Hmmm. Fast i en pannbandstråd slipper man göra bort sig. Jag känner ofta att jag lämnar väldigt konstiga svar på något som är lite mer seriöst, typ en sån fråga som TS har ställt i denna tråden. Det brukar alltid komma en massa väl pålästa svar. Ungefär som om Einstein hade uttalat sig. Sån är inte jag, jag är rätt tom i skallen när jag rider faktiskt, jag rider på känsla, inte på teoretisk kunskap. Vissa människor kan nog göra båda delarna, men jag består nog mest av en höger hjärnhalva. Den vänstra verkar ha sagt upp sig för länge sen :cool:
Nu var det inte till mig, men känner att jag vill svara.

Jag känner igen mig på din beskrivning! Jag behöver oxå börja med ganska rejäl kontakt för att få suget (nu pratar jag tränsbett, är jag OT då?), när han själv kommer dit så funkar det super! Han lägger underkäken i min hand kan man säga, och låter mig visa honom vägen via den, så han vet vart han har mig. Kanske är det typiskt iberiskt?

Haha! Vilket härligt svar till Fio! :rofl:

Kandaret är ju hela huvudlaget, lite svårt att inte inverka ?? Men stången använder jag när hästen blir för hög i nacken och jag vill ha nacken rundare i den höga formen
jaja, där får man när man försöker passa in, o provar använda sig av "dressyriga" ord o allt :D. Skulle väl ha sagt stångbettet, men det kändes som ett sånt våldsamt ord, och då kanske ingen skulle våga svara ;)

... hur gör du då?
Använder lillfingret på stångtygeln
aha, då fattar jag vilken fattning du använder, tack :)

Jag varierar hela tiden, i skolor, ökningar osv , tex för att ge frihet i skolorna, jag placerar hästen i öppna, sen kan jag ta fram armarna lite och rida framåt för att få mer gest

mycket intressant! Du släpper lixom igenom mer? Det antar jag du inte bara gör med handen? Du släpper även igenom med sätet? Har jag fattat rätt? Du använder stången som en katalysator?

Som när jag rider på vanligt träns

Ja genom att vinkla om handlederna får man mer eller mindre inverkan på stångtygeln
frågat följdfga på denna redan :D

Varför rider du med kandar? (att svara "för att jag måste på tävling" är inte tillåtet )

För att jag måste på tävling, annars är jag en tränsmänniska.
okej då :D

3 delad bridong, tjock stång med liten tungfrihet och korta skänklar. Nej jag varierar inte kandarbetsling, detta passar den hästen bäst
Är det jätteovanligt att rida med ett rakt bridongbett?

Senast ändrad:

Det brukar alltid komma en massa väl pålästa svar. Ungefär som om Einstein hade uttalat sig. Sån är inte jag, jag är rätt tom i skallen när jag rider faktiskt, jag rider på känsla, inte på teoretisk kunskap. Vissa människor kan nog göra båda delarna, men jag består nog mest av en höger hjärnhalva. Den vänstra verkar ha sagt upp sig för länge sen :cool:

hhahahahahahahahhaahhahhahha

Fast inte på DETTA forumet, mer på AR-forumet isåfall. Här är mer folk ööh jo jag tar i tyglarna och så fan rider jag.. När det handlar om pannband då är det fan ingående diskussioner ;)

lite mer avslappnande svar på dressyrforumet alltså gällande sådana här frågor tycker jag :D

Jasså.. jag använder vanlig fattning, dvs korsade tyglar.

När jag vinklar fram handleden så släpper jag ju fram hästen mer, även med sätet ja.. i skolorna och ökningarna framförallt och kortside-traven

stången som katalysator??.. Nä det vet jag inte .. det där fattade jag inget av :D

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
732
Senast: Fiorano
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 355
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama