När ni höjer ribban: Inspirations och metodtips tråd

mackan

Trådstartare
Med alla diskussioner som gått runt att utvecklas vidare, tränare, träningsupplägg och annat, föjer här en relaterad fråga:
När ni höjer ribban och är påväg ett snäpp uppåt form och samlingsmässigt på era utbildade hästar: (med utbildad menar jag i denna tråd specifikt utbildad minst högsta LB och upp lägre/mellan LA klasser.)

Hur rider ni när ni inte tränar för tränare, dvs hur lägger ni upp det ett vanligt vardagspass mellan träningarna för tränaren?

Jag och min häst har kommit till punkten där vi höjer ribban ett snäpp i fråga om samlingsgrad och form. Hästen är just nu låga LA klasser mässig men vi har börjat öka samlingsgraden och formen till en lite ytterligare högre mer samlad form när vi tränar för tränare, och jag vill givevis utveckla oss däremellan. Jag har ett upplägg och rider enligt erfarenhet och lite känsla hoppas jag, när vi tränar på egen hand, samt enligt tränarens läxa. Men jag vill ändå höra om era upplägg. Hur lägger ni upp ett vanligt vardagspass om ni strävar efter det jag beskriver här?
Hur ser passet ut? Vad tränar ni på och i vilka sekvenser, vilket paus arbete lägger ni in osv?
Hur varierar ni olika pass över veckan för att nå dit ni vill och stärka och balansera hästen vidare?
Har ni rena go-back-to-basics- pass fördelat över veckan också, där ni enbart rider lösgörande tex?

Vansinnigt intresserad av era svar om hur ni tänker och lägger upp det! Jag är ute efter en ren taktik och utbytande tanke tråd, Hoppas på en givande intressant. :bow:

Senast ändrad:
Sv: När ni höjer ribban: Inspirations och metodtips tråd

Just nu så rider jag inte för tränare eller siktar på en markant utveckling inom kort då jag har fullt upp med unghästen, men tidigare gjorde jag som så att jag helt enkelt värmde upp till lösgjordhet och sedan nötte läxorna som jag fått av tränaren.

Ju mer jag nötte mellan passen desto snabbare kom vi framåt eftersom att vi lättare kunde lämna momenten och påbörja nya, med förutsättning att jag förstått samt gjort rätt. Sedan körde (kör) jag också egenstyrda pass där vi tränade på sådant jag ansåg att vi behövde gå igenom, kanske provade lite nya grejer samt även bac to basics som du kallar det med klassiskt lösgörande arbete som mer fungerar som avcheckning och genomtrimning av hästen.

Dock så lade jag alltid in en liten del av läxan varje gång jag red så att vi verkligen fick in den, finns inget värre än att nöta samma grejer pass efter pass med tränaren, man vill ju komma framåt ;)

Nu vet jag inte om det var detta svar du var ute efter, men mitt upplägg såg ut (och det gör det fortfarande trots att jag är tränarlös för tillfället) som så att läxorna och det hon ansåg att vi behövde träna på var prio nummer 1 som måste eller delvis måste sitta till 100 % vid nästa pass. Då kommer man också framåt snabbare i utvecklingen.

Jag tränar ofta på det vi gjort på sista träningen för det känns naturligt att fortsätta där man slutat s a s. Försöker komma ihåg vad tränaren sagt att jag ska tänka på, hur det kändes när det blev bra och försöker göra likadant. Men är det nya övningar som jag har svårt för kan jag helt låta bli dem när jag rider själv för att jag inte känner när det blir rätt.
Eftersom min häst lätt blir spänd och kortar ihop sig måste jag ofta gå tillbaka till att försöka få honom i en låg, rund form och att jag kan böja igenom honom ordentligt. Detta är något jag verkligen måste bli bättre på för slarvar jag med det har jag en häst som inte är helt lösgjord, då funkar inte skänkelvikningar, takt osv och jag blir frustrerad = hästen blir ännu mer spänd osv
Vi är på LB-nivå på väg mot LA och har nu under sista halvan på sommaren börjat kräva lite mer samling och framförallt mer elasticitet.

Jag värmer upp rider framåt nedåt och checkar av
redan då känns det vad som klickar i kommunikationen. Vilka grejjer som är svårare att få på plats, det kan var min bröstkorg som jag inte har kontroll på och därför har svårt i vä serpentinen. Den framridning som jag gör är rätt avslöjande hur min kropp fungerar för dagen: Och eftersom den är mitt verktyg så checkas den av

Det jag hittar kan som sagt vara mig, ett bakben - en bog jag har svårare att hålla styr på

Då övear jag på att få styr på det

Rider övningar för att få tag i den kroppsdelen jag inte hittar hos mig och därmed inte heller hos hästen

tidigare hemläxor mao

När/ om jag har fått det på plats så övas nya hemläxan

Tycker ärligt att många saker är så svåra att det räcker gott och väl

Vissa dagar har jag låsningar - då får jag öva på andra övningar med rakare häst

fast ärligt om jag inte är helt genomsläpplig så är det ingen vits att rida övrgångar heller. Så det är ett skitpass som vi lägger till handlingarna

Märker jag att idag har vi allt på plats - det är då jag höjjer ribban och ber om mer och gör svårare övningar, svårare övergångar

större spann i tempoväxlingar

tycker det är först då man kan rida bra övergångar tex

Läste om ditt inlägg och hittade det du egentligen undrarde över

Jag rider bara på bana 2 dagar i veckan så är inte i så stort behov av variation annan än den som sker naturligt

som sagt jag värmer upp tilsl hästen frustar och söker sig framåt nedåt

då har jag också valt övning

Tar exemplet med vä serpentin som inte känsn okey för mig

Jag sitter då ned och rider en 20 metersvolt och försöker checka av är det bröstkorgen som glider ut - försöker placera den på plats, ja - eller nej, vid nej så kollas inre sittben, ja eller nej

är det min länd osv - när det är på plats och jag har en schyst(are) böjning så rätar jag ut hästen rider aningen på fyrkanstpåret elelr byter volt och checkar av problemen åt andra hållet

Jag rider sällan mer än ett varv på varje volt då... som Svea brukar uttrycka det rak finns mitt emellen höger och vä böjd, så det är bytet av volt som ger den mesta informationen dvs vad händer i ombyte av volt

När jag vet vad som händer så gör jag ens svårare övning p just det

kanske en skola ännu hellre små volter omväxlande på fyrkanten

Förmig kommer ju lösgörande ur en gemensam balans. Därav mitt annrlunda tänk - för när jag har kontroll på mina och hästens kroppsdelar så är den helt flyttbar i önskade riktning

Genom korrekt böjning i sidled så hittar jag också överlinjen och hästen är på hjälperna

Förr så kunde jag öva lydnad - typs start stop, med denna annorludna ridmetod så funakr start stop bar ahsäten komerm till jämnvikt - därför fokuserar jag på jämnvikt

Om hästen stått i 3 månader då kan den behöva gymnastiseras annars är det nog mest pilotfel i min värld

Få fart på piloten - börja rid - för först då har man sådan koll att man kan hindra kroppsdelar att poppa ut i den nya övningen

tycker i alla fall inte skolorna tex blir av någon kvalitet utan detta förarbete

Senast ändrad:

Hm, jag tror jag förstår och det där gäller väl oss också nu, kan man säga.

Det jag gör är som andra sagt, att jobba lite med det man gjort på träningen, när jag rider ute försöker jag omsätta för att få in lite delar som är "åt samma håll".

Mycket av det vi tränar när vi ska kräva mera är ju också basic, fast med mera krav bara. :idea:

Som exempel på sista träningen jobbade vi med övergångar, vilket är basic verkligen men med mera krav på bakbensaktiviteten, kvickare reaktion, mera tryck, och med bibehållen rak häst:cool: Svårt nog.
I linje med det fortsätter ju även stärkandet s a s, via lite klättring, variera galopperna och traven ute, länga korta osv, på olika sätt, för att det ska bli lättare för hästen med de ökade kraven.

Jag brukar lägga in lite av det vi jobbar med, men även det vi jobbat med tidigare, och varva med mera lösgörande och stretchande. De högre kraven tas in lite här och var, successivt.

Det handlar ju till stor del även om mej själv och inte bara krav på hästen, s a s. Det ena ger också det andra, det hänger ihop. Så det ingår hela tiden.

Jag varvar alltså att rida bara bitvs med de ökade kraven, och med lägre som mer eller mindre böjning i skolorna tex några steg av mer och sen mindre, och tex öppna med övergångar och galoppöppna med lite mera krav, osv. Ett krav som ska finnas kvar även om jag kan slarva är kvicka reaktioner, och det fungerar bäst om man verkligen är konsekvent i allt man gör, med just detta, det kan man aldrig komma ifrån. Så lätt att säga men svårt att vara riktigt konsekvent.

Ridpassen är väl som vanligt, men att det nya varvas in allteftersom, i delar.

Senast ändrad av en moderator:

Vet inte om jag förstår dej helt och hållet nu? Jag är överens om att det blir besvärligt för hästen om man ökar krav utan att ha kontroll på vad man gör själv som underlättar eller försvårar för hästen.

Men vet inte om jag missförstod ang start stopp tex?
Start- stopp är grundövningar för en grön häst, men sen har vi övergångar, ökar du aktivt/medvetet kraven där tex?
Att bakbenen ökar jobbet, hästen trampar under mer och är kvickare igång med bakbenen i en övergång uppåt tex?

För även om kvalitén kommer av att ryttaren sitter rätt och inverkar rätt så kan man göra övergångar med olika krav? Det är även att öka kraven när man vill ha galopp från skritt eller halt, istället för från tex trav, med bibehållen rak häst som inte sladdar ut, där blir det ju jobbigt för hästen, och det gäller inte bara att ha en bra grundposition för att hästen ska vara rak utan även att hålla hästen fortsatt rak med sin position när den vill göra det lättare för sej genom att ta ut ett bakben här eller där osv. DET är svårare för både mej och hästen med andra
ord.

Är vi överens eller inte där? :idea:

Ang gymnastik så beror det kanske på vad man menar, men både vi och hästarna behöver ju hålla oss smidiga i kroppen genom att använda våra kroppar och ta ut rörelser, stretcha och även stärka osv? Menar du att du inte medvetet gymnastiser hästen eller hur menar du? För mej är gymnastiserandet även tex hopppningen och övningarna i samband med den, det gör också hästen smidigare i kroppen:idea: Liksom bara en timmes skritt över stock och sten ibland, upp och nerför backar det både gymnastiserar och stärker. Eller galopp i varierande tempo för att länga och korta sprången bla, det ökar också smidigheten i hästens kropp.

Eller hur tänkte du att den inte behöver gymnastik?:confused:

Jag får väl sluta mesa mig nu och lägga på dressyrsadeln, jag har ju haft honom i flera veckor nu :D

För ärligt talat så kommer man inte så jättevidare i hoppsadeln i lättridning :angel: Hans problem är att han är väldigt intresserad av sin omgivning och så har han lite humör och så :p Väldigt ofokuserad men stundtals riktigt riktigt fin att rida, han har jättefin ridbarhet och mkt spänst och bra takt i traven men ändå ingen bra trav rent gångartsmässigt så det får vi ju ändra på så småningom. Det lustiga är att i hans ofokusering och fokusering på omgivningen kan han ändå koncentrera sig på mig och lyssna och gå bättre :)

Men först och främst skall jag lägga på dressyrsadeln så jag kan höja ribban ett snäpp nu :cool:

Jag är inne på flashlights linje, jag försöker smyga in övningarna/öka svårighetsgraden i vardagsträningen. Gärna utomhus då hästen har naturlig framåtbjudning! Jag är dock väldigt noga med att inte kräva för mycket på en gång, utan om jag får en reaktion i rätt riktning berömmer jag genom att kanske rida lätt ett varv låg och rund, skritta på lång tygel eller direkt övergå i en ny övning (beroende på vilken övning vi gjort). Självklart ökar kraven i takt med att jag upprepat övningarna.

Nu har jag en femåring som ligger något efter i utbildningsplanen, så målet under hösten är att ta honom från LB till LA. Skänkelvikningar och bakdelsvändningar tränar vi bäst ute eftersom har lätt tänker lite bakåt när han blir frusterad av att inte förstå vad jag menar. Galoppen stärks genom tempoväxlingar/övergångar som också med fördel kan tränas ute. Förutsättningen är såklart att det finns uteridningsmöjligheter med bra underlag, annars tränar jag hellre på ridbana än på ridhus så länge som underlaget håller där.

Tack för alla svar!

Det var precis enligt Sofia of Sweden, Flashlights, och ditt eget inlägg som jag hoppades på lite reflektioner, just hur ni lägger upp det när ni rider ensamma, mellan träningarna.

Jag rider ungefär så som ni beskriver, men just när vi plockat upp samlingen nu lite grann, så kan jag då och då lägga in ett rent pass då jag inte samlar lika mycket utan jobbar honom lite lägre och rundare i formen. När jag gör detta beror lite på hur passen tagit sig uttryck och om det känns lämpligt med ett sånt pass.

flummigt, eller hur? :D

Fio: ja det kan vara en bra början :D Väldigt snygg häst förresten!

Vet inte om jag förstår dej helt och hållet nu? Jag är överens om att det blir besvärligt för hästen om man ökar krav utan att ha kontroll på vad man gör själv som underlättar eller försvårar för hästen.

Men vet inte om jag missförstod ang start stopp tex?
Start- stopp är grundövningar för en grön häst, men sen har vi övergångar, ökar du aktivt/medvetet kraven där tex? Det är väl det man gör för att styrketränahästen så man kan rida med mer samling Kvaliteten i övergången beror ju på hur väl man samlar den innan :confused:
Att bakbenen ökar jobbet, hästen trampar under mer och är kvickare igång med bakbenen i en övergång uppåt tex? Kcickheten handlar för mig iu huvudsak om hur väl rytatren kan placera hsäten i balans = Förberedelse. Rätt förberedd så gör hästen den bästa övergång den har styrka för. Fel eller icke förberedd ger sämre övergång och tränar ingenting*.
Ryttarens sits kan aningen underlätta detta eller förhindra :o Om ryttaren förhindrar så kommer hästen inte arbeta genom kroppen hur man än försöker. Om ryttaren int eär rak så får den itne hsäten tillräckligt rak för att kunna arbeta genom kroppen

För även om kvalitén kommer av att ryttaren sitter rätt och inverkar rätt så kan man göra övergångar med olika krav? Det är även att öka kraven när man vill ha galopp från skritt eller halt, istället för från tex trav, med bibehållen rak häst som inte sladdar ut, där blir det ju jobbigt för hästen, och det gäller inte bara att ha en bra grundposition för att hästen ska vara rak utan även att hålla hästen fortsatt rak med sin position när den vill göra det lättare för sej genom att ta ut ett bakben här eller där osv. DET är svårare för både mej och hästen med andra ord.

Är vi överens eller inte där? :idea:
varför skulle vi inte vara överens :confused: Det enda jag säger är att hästen omöjligt kan vara rak - eller smala sig om inte ryttaren är rak och tillåter samling i sitt bäcken

Ang gymnastik så beror det kanske på vad man menar, men både vi och hästarna behöver ju hålla oss smidiga i kroppen genom att använda våra kroppar och ta ut rörelser, stretcha och även stärka osv? Menar du att du inte medvetet gymnastiser hästen eller hur menar du?
Korrekt ridning i balans på en avspänd häst är stretchande - jag menar att jag inte håller på med överböjning och andra hyss

tio små tecken

Att höja ribban - är väl att sträva och be om mer samling

det kommer ur att hästen arbetar genom kroppen

när den gör det så kan man be den stanna i ytterläget - samling - längre och längre stunder

rent ridningsmässigt så gör jag det i början rakt fram i min tyska halvhalter där jag ber hästen samla genom att vinkla bäcken och länga överlinjen

när den orkar göra det på raka spår kan man be om samma på böjda spår i 3/4 steg

* se nästa inlägg kommer inte hinnna innan tiden går ut

Senast ändrad:

* tex galopp fattning från skritt

se bakbenen som en fjäder - trycker du lite från sidan så händer inte så mycket - men får du trycket rakt uppifrån så orkar du lätt tryck ihop fjädern och kan använda dess mekanism i ett bra frånskjut uppåt = bra fattning som går uppåt = samlat

Så korrekt förberedelse för en galoppfattning - vilket sker med ytter bak - handlar då om att trycka ihop fjädern i ytterbak :idea:
Det är helt avhängigt av full kontroll över sitsen

Ryttare måste genom hela sin position koppla ihop sitt yttre sittben med ytter bak

I mitt fall så innebär det i höger varv (det svåra för mig)
*sitt på mitten dvs se till att ytterskänkel ligger an och inte knät pekar åt vä galopp
* en lätt rundning/ställning i min egen kropp åt galopp sidan
*håll tillbaka inner axel så du kopplar ihop dig och sitter "på fjädern"

Ovanstående funkar bara om jag själv är helt rörlig och fri från låsningar i kroppen, annars så arbetar inte jag genom kroppen och kan därmed inte "placera mig på fjädern", och än mindre blri genomsläpplig
just i mitt fall så kommer hästen även byta galopp

Hos andra så kommer hästen inte kunna annat än ramla på inner bogen . och inte hjälper det då att samla framifrån - då halvhalten inte kan gå igenom om ryttaren sitter i vägen

meningslöst då

Senast ändrad:

Och nu får jag be om att hålla oss till trådens ämne, som INTE avser teorikunskap utan praktiska övningar exakt hur verkliga ekipage som svarar i tråden, tränar.

Jag tränar på samma saker när jag rider själv som jag gör på träning. Det känns mest logiskt. :) Har en bra tränare som är noga med grunderna och har en tydlig röd tråd i dressyrarbetet.

Däremellan gör vi lite skoj grejer för att förbättra styrka, koordination samt bibehålla glädjen och motivationen. Det innebär hoppning och skogsridning några gånger i veckan.

Utbildningsmässigt ligger hästen på de högre LA-klasserna. Tävlas i LA3-LA6.

När jag red min häst så lekte vi alltid Massor, vi leker alltid in alla svårigheter, för min häst älskar allt roligt och
lekfullt och hon älskar att vara duktigt.

Får be ödmjukast om ursäkt ifall att jag flummar iväg för mycket.

När vi skulle höja graden samling och lättheten fram så lekte vi fram det i tempoväxlingar och variationer i samlingsgraden i slutor, just för att det är något
som hon älskar att göra, visserligen så kan hon gärna fara iväg i slutorna, men det fixas till - om man rider på diagonalen i sluta och hon far iväg så rider jag
en öppna i ett par steg för att få tag på bogen och bakbenen och sedan in i slutan igen.

Detta rider jag i alla gångarter, helst ute då hon är extra mycket på gasen för då är det roligt att jobba med bakbenen!

Men nu var det så länge sen jag red henne så jag kommer inte riktigt ihåg allt.

Men för att vi skulle våga leka så var hon tvungen att vara fysiskt och mentalt lösgjord. Var hon stel/inte med i kroppen så gick det inte,
var hon spänd i skallen så försökte hon göra allt på engång och trasslade ihop sig själv.

Därav blev det mycket back to basic och grundridning, för sitter grundridningen så var det inte något vidare svårt att leka.

Men när man väl låtit henne larva av sig och fått henne nöjd så kunde man plocka samlingen ur slutan och använda det i andra rörelser.
Typ ta med sig samlingen och lättheten in i lite piruettarbete, alltså bara förarbetet för piruetter.

Summan av kardemumman, vi började alltid passen med övningar för att få henne att relaxa men samtidigt vara allert och oljig, eller om man
föredrar att säga att hästen skall kännas som gelé och bara följa med. När hon väl var lösgjord i huvud och kropp började leken, lite byten
hit och lite byten dit, slutorna och när man fått lite mer bärighet här så gick vi över till de sakerna som vi har svårt för - typ trava med mer luft
och långsammare takt, för då satt det kvar i hennes huvud att det var lätt och roligt att samla sig.

Eftersom att hon tror att paus med långa tyglar betyder - SLUT, så hade vi små korta skrittsekvenser mellan de olika momenten, för att inte överanstränga eller tråka ut.

Vi hade alltid ett varierat arbete, men några grundstenar som alltid skulle finnas oavsett vad vi gjorde.
Jag och tränaren lade alltid upp ett schema över hur jag skulle rida tills nästa träningstillfälle och det omfattar allt ifrån tömkörning, uteritt, hoppning, dressyrpass, basicpass.

Men alltid med focus på lyhördhet och oljighet. Ingen olja - ingen samling. :p

Nej du flummar inte iväg det allra minsta! :bow:

Jag gör samma som Hedwig, övar på det vi gjort på de senaste lektionerna. Ibland känner jag att jag behöver backa bandet, och då gör jag det - famlar i minnet efter bra övningar jag fått lära mig (antingen av nuvarande tränare, tidigare eller läst andra ha nytta av).

Jag är kanske lite bortskämd iom att jag tränar ca 1 g/v, så jag sitter inte ofta och försöker "höja" nivån på egen hand? Å andra sidan känns det tryggt att veta att det ganska snart kommer någon som hjälper mig checka av det jag tränar på. (Ja, när jag inte trillar av förstås och får ofrivillig ridsemester. :devil: Som nu...)

(Sen är vi inte på LA-nivå ens, men hoppas det är ok ändå!)

Jag rider oftast i en lite lägre form med längre hals när jag rider hemma själv. Ger mig inte så ofta på de övningar vi gjort på träningen då jag mest får jobba hela passen med att få damen avspänd.
Hon ligger på LB-LA nivå ungefär, men de dagar då saker klickar och hon är mentalt avspänd så testar jag att samla lite mer. Har försökt få till lite tramp/passagesteg när hon känt riktigt fin.
Är överlyckling nu när man kan rida på stubbåkrarna för jag får då bra bjudning och avspänd pålle där som gärna tar i lite mer än på ridbanan, så försöker utnyttja det.

Jag rider ju unghäst så jag kanske egentligen inte får vara med....
Men jag lägger faktiskt upp träningarna likadant med den unga hästen som med min tidigare häst som nådde Msv. Vi tränar helt enkelt på likartat sätt som när vi rider för tränare. Jag försöker lägga upp passen på samma sätt, det känns som att det blir minst förvirrat då o lättare att hålla sig till den röda tråd man vill ha. Med den gamla hästen fick jag dock alltid lägga mycket mer tid på framridningen än på den unga, den äldre hästen hade mycket svårare att bli lösgjord o mjuk, även när hon var ung. Med henne kunde jag heller aldrig lägga in skrittpauser på lång tygel, och det är något som sitter kvar även nu när jag rider den yngre hästen. Hon får givetvis skritta allt som oftast, när vi t.ex. tränat skänkelvikning en stund, eller gjort några galoppfattningar osv, så blir det skritt sedan. Men bara på halvlång tygel o med aktivitet.
Jag avslutar alla pass med att trava ned hästen, och sedan sitter jag av o leder en stund.

Jag varvar pass på bana med uteritter. Den gamla damen fick också hoppa tillsammans med min kompis, som också tävlade henne en del i hoppning. Unghästen har endast bekantat sig med bommar, men hon ska också få hoppa hinder vid tillfälle (och men en annan "pilot" än mig).

Intressant frågeställning, för just det här tycker jag är så svårt!!

Men jag brukar lägga in ett kort lösgörande pass dagen efter en träning, tex lite lösgörande låg och rund. Kanske en vilodag efter det eller bara skritt.

Sen försöker jag att träna på läxan en gång mellan träningarna, jag tränar 1gg/v för min tränare. Har vi påbörjat ngt nytt gör jag inget, utan vill ha tränarens hjälp. Men annars så repeterar vi lite. En eller två gånger mellan träningspassen, resten pysslar vi med ngt annat.

Tobbe känner sig mer och mer trygg.. han spänner sig inte så mycket längre vid introduktioner av nya rörelser, men jag försöker ändå att "repetera kravlöst" för att han ska förstå att det är inget mer än ditten eller datten som jag vill att han ska göra.

Han är lite gullig också för när vi har introducerat ngt nytt.. alltifrån lite mer samling eller vad det än måhända vara så behöver jag bara tänka det nya så övergör han massor vid nästkommande pass :) Så vad jag också försöker tänka på att lägga in mellan träningspassen är att rida mkt framåt, busa lite med honom och också gå tillbaka "back to basics" med låg och rund med jämna mellanrum då han gärna vill vara för hög i formen - dock inte lika mycket nu då han verkar tycka att den runda formen är rätt så skön iaf. Vi klättrar och bygger styrka på så vis också.

En allsidig träning, tänker lite hur en fälttävlanshäst går då jag tror på allsidig träning men hoppningen har jag lejt bort till medryttaren som är en hopptjej. Men nu när jag flyttar till ridskolan med pålle så har jag lovat mig själv att jag ska börja hoppa mer. :)

Jag försöker aldrig "snäppa upp ytterligare" utanför träningarna. Jag har för dålig koll själv, hästen blir så lätt spänd om jag begär för mycket, eller att han bara inte förstår så det tar jag bara med tränaren. Däremot om han inbjuder till att samla sig mer än jag hade tänkt så gör jag det med mycket beröm, men jag är jätterädd att hamna i "bakåttänk" så jag behöver stödet från backen.

Jisses så jag svamlar.. var det detta du menade öht? :o

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 569
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka