När ni höjer ribban: Inspirations och metodtips tråd

Sv: När ni höjer ribban: Inspirations och metodtips tråd

När jag inte rider för min tränare alltså...

Jag börjar varje pass på ungefär samma sätt - checkar av allting och ser så hästen är lösgjord. Ganska ofta stannar passen där - i rent lösgörande arbete. I stort sett så går hela passen ut på lösgjordhet men har ganska nyligen börjat smyga in mer samling. Det gör jag i första hand genom att öka kraven i de övningar som redan är befästa. Det vill säga be om mer samling i övergångar eller öka tväningen i skänkelvikningarna (vilket leder till mer lösgjordhet vilket leder till bättre förutsättningar till ökad samling). Leka med takt och tempo och försöka hitta lägen och förändringar där hästen per automatik tar i mer.

Jag tänker att ju mer lösgjord hästen är - desto lättare är det att samla den. Så har vi kunnat öka samlingsgraden lite grann återstår väldigt mycket mer lösgörande arbete för att kunna öka samlingsgraden ytterligare.

Jag försöker rida varierat och hoppning, klättring och cantring ger ju resultat i ökad stryka/kondition vilket är tacksamt. Men samtidigt tycker inte jag styrka hjälper för lösgjordhet.

Det sista är att jag ständigt varierar kraven under passen. Jag har en lägsta nivå som hela tiden stiger men över den är ett stort spann som jag försöker använda. Några steg vill jag att hästen ska ta i så den blir blå, för att ett par steg senare be den att "jogga" och släppa loss. Det finns ju massa bra övningar, just den hästen som tränas mest nu fungerar bakdelsvändingar väldigt bra och gärna i kombination med galopparbete, där är det enkelt att öka samlingen när det är dags för det. Men det är till en viss gräns, för sedan ballar hon ur och det blir bara pannkaka.

Nja. Mest svammel, men något sådant tänker jag i alla fall.

Det enda jag säger är att hästen omöjligt kan vara rak - eller smala sig om inte ryttaren är rak och tillåter samling i sitt bäcken

Nej det är ju klart men det var inte riktigt frågan från ts utan ang ökade krav på olika sätt. Hästen kan ju faktiskt inte arbeta särskilt korrekt alls om inte ryttaren tillåter det.

Det gäller självklart även övergångarna som jag skrev om bla. Vi är helt övens om det. Men när jag skrev om kvickheten menar jag öka även energin i övergångarna inte bara samlingen.
Men naturligtvis gäller alltid själva grundförutsättningarna för att hästen ska kunna arbeta rätt, det är ju därför jag även har skrivit i tråden att öka kraven handlar mycket om att förbättra sin egen sits dessutom, allra mest, faktiskt, för det leder till bättre kvalitet i arbetet. Men sen kan man även ställa högre krav på olika sätt, att hästen vinklar mer i lederna, använder båda bakbenen mer liksidigt och aktivt, osv.

Själv är jag väldigt noga med att försöka inse när det beror på mej att något inte fungerar, och då är det ju ingen idé att sitta och kräva och envisas om det jag gör försvårar för hästen. SOm sagt, därför hänger det nära ihop med att arbeta med ryttaren själv.

Så vad dividerar vi om :D

observera gladsmiley

Nä, jag tror vi pratade om varandra eller om olika saker kanske snarare:idea:

KL

Rumpnissen och Malinsky:
Tack för utförliga och väldigt givande svar. :bow: Jag känner igen mig i erat upplägg och gillar det. "Gasa och bromsa" mellan samling och rundare, i ett och samma pass, pauser mellan press och mindre press osv. Tack så jättemycket!

*kl*

Jag försöker även alltid att rida på banan dagen efter tränaren varit här eftersom saker alltid är på väg att gå igenom på träningsdagen men nästan alltid klickar in dagen efter.. därför har jag slutat att vila dagen efter träning eller göra något annat. utan jag utnyttjar dagen efter träningen till max och dagen efter det gör något annat istället.

Tja det var väl bara en reflektion på Malinskys inlägg.

:)

Faktum är att jag har börjat göra det ibland också, faktiskt, av samma skäl, (dvs att det går igenom bättre dagen efter) Det har att göra med att när vi har haft våra markarbeten på hoppträningarna där vissa saker har varit väldigt knepiga och sen dagen efter gått mkt lättare, så har jag fört över det till dressyren också, att rida på det man fått fram under träningen.

För mej har lättare pass dagen efter träning (helst inte vila däremot, det kommer dagen efter det, alltså, hm ja, ni föstår) varit något heligt och lite svårt att ändra tänkande där, men nu har jag faktiskt gjort det mer och mer.

Eftersom jag numera bara rider för husbehov tränar jag inte för någon:angel:

Men har mkt övningar till hands ändå.
Just nu tränar jag lite arbetspiruetter för att få upp styrka o även bättre böjning i bålen.

Annars ser passen nästan likadana ut. Jobbar lång o låg i början, snabba tempoväxlingar- för att den långa hästen ska bli kortare o kvickare.

Byter ibland i serier för att jag tycker att det är lösgörande, rakriktande o jäkligt roligt:grin:
Förvänd galopp ingår oxå till stor del. Samlad skritt för att få till skrittpiruetterna bättre- aktivt tramp.

*kl*

Jag försöker även alltid att rida på banan dagen efter tränaren varit här eftersom saker alltid är på väg att gå igenom på träningsdagen men nästan alltid klickar in dagen efter.. därför har jag slutat att vila dagen efter träning eller göra något annat. utan jag utnyttjar dagen efter träningen till max och dagen efter det gör något annat istället.

Tja det var väl bara en reflektion på Malinskys inlägg.

:)

Ja, hästen får aldrig vila dagen efter ett träningspass. Tror inte det är nyttigt heller. Däremot trimmar jag inte på dagen efter ett träningspass, utan som sagt ser till att han är mjuk och fin i kroppen och nog händer det rätt ofta att jag repeterar det vi har gjort på träning - för det är som du skriver då som polletten brukar trilla ned, men inget krav på jobb. Låg och rund utan att han för den delen får såsa omkring.

För samtidigt - hästen är sällan så fin som direkt efter träning, så varför låta det gå till spillo och riskera att få en stel häst med träningsvärk :D

Jag ska nog testa det du gör, att verkligen avsätta dagen efter träning och jobba vidare med läxan, medans det finns fräscht i minnet för det måste ju underlätta betydligt.. hmm.. vilodag/skrittdag kan han ju få ngn dag senare. Jag har ju inte hittat ngt bra "system" när det gäller att lägga upp veckan efter träning, och när månadstränaren kommer upp så blir det ju två hårda dagar.

Reflekterar och funderar öppet nu här som ni märker :angel:

synpunkter, någon?

Det tycker jag är jättebra med att rida på clinic dvs 3 dagar i rad

för första dagen :confused:
andra dagen :o
tredje dagen :idea:

Inte så att det sitter, utan det är hemläxa - men mycket lättare att hitta tillbaka

Men annars håller jag absolut med - övade man inte på pianoläxan dagen efter så blev det svårare och svårare
Särskilt för mig som inte kunde läsa noter nåt vidare :rofl:

Jag måste ha ett färskt minne av hur det skulle vara

Absolut detsamma med ridning

Det har gjort mig :mad: med elever som vill ha allt serverat och inte övat på sin läxa

Jag ser många som är så Det tror att tränaren skall fixa det liksom åt dem.

Man behöver liksom inte tänka själv

Senast ändrad:

KL

Igår använde jag det vi jobbade mycket med i att förbättra traven i vintras särskilt, dvs så långsam takt som det gick, varierad form, och bitvis lååångsamt. Vila på varje steg.

I stort sett enbart med sätet växlar jag tempo och form, från mera framåt tillbaka till en så långsam takt som det går, dvs så länge som hon orkar vila på varje steg. Det var häftigt att hon så lätt kunde gå ner till nästan passagetakt (och nej det är INTE passage;)) med bibehållen aktivitet och bra lyft i fötterna tryck i bakbenen, men i att bära, inte skjuta på som det har varit. I vintras var det väldigt jobbigt för henne, nu orkade hon lätt gå kvar där. :bow:

Eftertsom jag hade börjat med att rida ut som framridning så avslutade jag efter lite galopparbete också, och berömde och vräkte i henne äpplen:love:

Och Susan:D : Jag tror att en del av att det blir så mycket bättre är att jag har lite bättre kontroll över båda mina sidor och sittben o sk vilket gör att hon arbetar mera lika i kroppen och blir stadigare i sin egen balans i den låga takten och vågar/orkar vila och bära odentligt i varje steg..

Sen är det svårare om hon har en mer ofokuserad dag, då hon inte riktigt är lika lyhörd mot vad jag säger för att annat också kräver hennes uppmärksamhet, men det är också bättre.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tävlar visserligen inte, men tränar målmedvetet och seriöst. Jag kanske får svara i alla fall?
Jag går mycket på hästens dagsform. Lika mycket på min egen. (ibland är hästen med till 100 och jag känner mig ofokuserad eller liknande) De dagar som allt känns jättebra töjer vi mera på gränserna. Provar svårare kombinationer, högre samling längre tid och vill ha högre kvalitet på allt.
Jag varierar alltid mycket mellan olika samlingsgrader och takt i arbetet. (oavsett vad vi gör) Är noga med att kontrollera sökningen till handen ofta. Varje träning diskuterar också jag och tränaren var vi bör lägga tyngdpunkten i träningen till nästa gång. Vissa dagar blir det bara lite basic arbete, ibland med uteritt före eller efter.
Jag har alltid en plan för varje träningspass men anpassar planen efter dagsläget kan man säga.
Eftersom jag alltid rider utomhus får själva planen anpassar efter väder och underlag också. Vi har vår bästa och mest intensiva träningstid under vår och tidig höst.

Min häst går också alltid bättre dag 2. Jag brukar träna för min ordinarie tränare på onsdagar och en gång i månaden rida för "kändistränaren" på torsdagen. Det känns tryggare att rida på torsdagen när vi repeterat inför träningen dagen innan:)

Men det är väl klart du får vara med, jag tävlar inte heller, inte av nån princip, utan mest för att jag är så rädd om mina helger numera när jag måste jobba heltid :crazy:

Lite programridningar o kanske nån väldigt närliggande tävling nån gång kan det kanske bli ev men jag betraktar mej inte alls som tävlingsryttare:rofl: Är nog för lat och älskar sovmornar för mycket:o Och har haft nog av att kuska runt med häst och komma hem och inte ha hunnit nåt av allt man skulle på helgen:cool: Är nog ingen tävlingsmänniska helt enkelt.

Det var OT, men jag tror mackan avsåg att alla kan svara ang att höja ribban att man inte tävlar innebär ju inte att man bara såsar runt:D

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 569
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka