När medryttare och ägares åsikter går isär

M

missanonym

Vad kan man egentligen ställa för krav som medryttare? Har varit medryttare på en häst i över två år nu, han är svårriden och vi har inte kommit så långt i vår utveckling, snarare har det gått bakåt i perioder. Men tidigare har jag fått stor frihet att rida honom på det sätt som jag vill, tex plockat bort martingalen och efterhand gått över till mer akademisk ridkonst osv. I våra ljusa stunder har jag känta att det går rätt ok ändå. Men det har alltid tagit lång tid att komma dit, minst en halvtimme innan han börjar slappna av öht. Allra bäst har det gått när ägaren ger mig lektioner, då går han som en klocka tillslut:)

Men problemet är att hästen fått ryggproblem, varit avställd under vintern och ska nu sättas igång igen med, efter equiterapeutens rekommendationer, halsförlängare. Jag har diskuterat halsförlängaren med ägaren några gånger men där går våra åsikter helt isär om hur den påverkar hästen. Jag känner att den ger mig ett visst stöd och påminner mig om att jag måste vara otroligt stabil i min ridning för att inte störa denna känsliga pålle. Men mest irriterar jag mig på den och detta stretchande stöd som den ger gillar jag inte. Känner att mycket handlar om att jag rider dåligt och inte klarar av hästen, två år utan förbättringar visar ju på det. Tror också att en del av förklaringen ligger i att pållen inte är helt ok i ryggen samt van vid att ridas med olika hjälptyglar.

Vad ska jag göra? Vägra rida honom och bara arbeta från marken, eller acceptera ägarens krav på ridstil och blunda för att min magkänsla säger att det inte är rätt?:crazy: I vilket fall så älskar jag hästen, trivs bra med ägaren och vill gärna fortsätta rida hästen.

Sv: När medryttare och ägares åsikter går isär

Ägaren bestämmer över sin häst, det finns ingenting du kan göra åt det. Vill du inte rida enligt de råd som equiterapeuten givit, och som ägaren beslutat att följa; så erbjud dig att motionerna honom avsuttet och hoppas att ägaren accepterar det.

Jag tycker det låter vansinnigt att du tänker rida en häst mot deras rekommendationer om det tar en halvtimme för dig att få hästen avspänd! Då måste du ju arbeta hästen för hand tills du kan sitta upp och hästen arbetar rätt redan från början.

Det tycker jag du ska göra även när den blivit bra i ryggen och du inte ska ha halsförlängare. Om den har känslig rygg är det ju bättre att du skrittar fram den när du går bredvid och inte sitter på ryggen.

Hoppas den blir bra snart och ni får kul ihop!

Du har i det här läget 2 val: rida så som ägaren sagt till dig att rida eller att inte rida alls. Du har ingen bestämmanderätt med det har ägaren. bara att rätta dig efter denne.

sen tycker jag att det är bra att du har lagt fram dina åsikter och att ni har pratat om det, då har du gjort vad du kan för att framföra hur du tycker att det ska vara. Sen är det upp till ägaren att bestämma hur de ska vara.

Tack för era svar!
Visste ju egentligen att det bara är de två alternativen jag har, ska acceptera det nu och försöka rida honom så bra som möjligt. Skulle bli väldigt tacksam för lite nya idéer och tips, har tyvärr ingen möjlighet att rida för tränare.

Först och främst vill jag inte tillbaka till tidigare när jag mest red lite på måfå och gjorde diverse övningar i en halvtimme och sen plötsligt lossnar hästen, allt går bra och jag vet inte riktigt varför. Så om jag nu ska fortsätta rida igång honom, vilka övningar är bra att göra? Främst är problemet att han har väldigt svårt för att våga ta stöd på tygeln, hur ska jag rida för att rida honom fram till tygeln och inte bara korta upp tygeln och ta ett stöd? När han väl tar stöd och jag kan förbli stabil så går han jättefint.
Känns också som han behöver lossas i bogarna mycket och vi har även svårt att få med yttersidan ffa i högervarvet. Har börjat rida annorlunda än tidigare och det känns redan mycket bättre men vill gärna ha lite tips!

Ska också försöka jobba honom fler pass från marken och gå ut och klättra med honom så han får chans att bygga muskler i en fri form också som kontrast till den inspända.

Alltså, du måste acceptera och följa det ägaren vill göra med hästen. Om man känner att det inte stämmer hur man vill rida så är det läge att leta annan medryttarhäst!

Om han går som bäst när du rider för ägaren är väl det bästa att be ägaren om råd kring övningar osv som är bra för hästen? :idea:

Låter som att det kanske är du som borde ta dig i kragen och utveckla din ridning. Kanske mer lektioner med ägaren eller till och med ta ut en intruktör.

Jag har en häst som inte är helt lättriden av andra men när dom lyssnar på vad jag säger så går det mkt bättre, precis som du beskriver att det är med din medryttar häst å hans ägare så min känsla säger ju helt enkelt att du ska lyssna på hans ägare då det är hon som känner hästen bäst! Och har hon dessutom fått rrekomendationen att använda en hals förlängare för hästens skull så rid med det. Att den ger att "flexande" stöd beror ju på att den bara tar i när hästen kör upp huvudet och hur mkt hästen faktiskt använder sig av den på rätt sätt. det är ju inte meningen att hals förlängaren ska vara åtspänd när hästen inte kör upp huvudet utan att den ska finnas som ett stöd när hästen söker sig frammåt-neråt.

Jag har en häst som inte är helt lättriden av andra men när dom lyssnar på vad jag säger så går det mkt bättre, precis som du beskriver att det är med din medryttar häst å hans ägare så min känsla säger ju helt enkelt att du ska lyssna på hans ägare då det är hon som känner hästen bäst! Och har hon dessutom fått rrekomendationen att använda en hals förlängare för hästens skull så rid med det.
Att den ger att "flexande" stöd beror ju på att den bara tar i när hästen kör upp huvudet och hur mkt hästen faktiskt använder sig av den på rätt sätt. det är ju inte meningen att hals förlängaren ska vara åtspänd när hästen inte kör upp huvudet utan att den ska finnas som "ledtygel" för hästen som visar den frammåt-neråt.

Varför tog du bort martingalen? även den är ju ett hjälp medel för både dig och din häst, om ägaren red med det så säger ju det mig att han lätt tar upp huvudet och "slår ifrån sig" kontakten med bettet, Och då hjälper martingalen dig att hålla tyglarna på rätt ställe så att du inte följer med hästens huvud uppåt vilket leder till att hästen sänker "tappar" hela ryggen och lätt drar på sig ryggproblem...

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 182
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 498
Senast: vildeld
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka