NÄR måste jag kastrera min hanne??

Lena Furberg

Trådstartare
Snyft! Min superfina, snyggggga hanhund är krypt, har bara en sten nere, vid 1 års ålder, och rådet är att han bör kastreras för att undvika cancer.
Jag vet att detta är för hans bästa, ändå känns det som om jag är på väg att lobotomera min älskling!!
NÄR måste han kastreras för att minimera cancer-risken?? Han lyfter ännu inte på benet när han kissar, trots att han är både stor och tuff och karlakar! Han har precis fyllt 1 år! Kommer han aldrig att börja med det om han kastreras? Hur förändras han i temperamentet? Just nu är han VILD, entusiastisk och jätteglad, jag vill INTE ha en slö och tråkig hund. Jag har också hört att pälsen blir sämre, tjock och glanslös och fäller jämt. Är det sant??
Någon här med en krypt hanne som inte kastrerats och som sen fått cancer?? Eller som INTE fått cancer?
Suck. Ett sånt dilemma... Någon föreslog att enbart ta bort kulan i magen, men lämna kvar den han har nere. Synpunkter??? Tack!!

Sv: NÄR måste jag kastrera min hanne??

Tumörrisken anses ökad hos kryptohundar men det är ändå bara en liten del som får tumörer.
PL

Vår lillskit är också krypt.. En kula ligger vid ljumsken o den andra finns inte alls.. Vår veterinär tycker inte att vi bör kastrera, risken att han skulle få cancer är enligt henne ytterst liten.. Så som det ser ut nu tänker vi inte kastrera:)

Han fyllde 1 nu i torsdags föressten..

Focus hade en kula högt upp i buken och en nere. Enligt min veterinär är risken något större, men oftast utvecklas inte tumörer förrens när hunden är gammal och grå.

Jag tog dock bort kulorna iallafall, pga en enorm stress. Han blev betydligt mindre stressig, pälsen är skitfin och blank, inte tråkig utan mer balanserad.

efter tokfnattet som varade i två timmar idag kan jag konstatera att min hund varken är slö eller tråkig. han blev kastrerad som 1,5 åring och är 7,5 år nu. är inte fet, och pälsen är densamma.

jag tror att ev slöhet hänger mycket ihop med att hunden kan bli fet om man ger den för mycket mat och att den då inte orkar röra sig så mycket. har aldrig träffat någon hund som blivit slö av att kastreras, men däremot hundar som blivit mer balanserade som aliide skrev.

Tack för uppmuntrande svar! Nu blir det väl att ringa och boka tid på måndag... Och kanske är det lika bra om han aldrig börjar lyfta på benet, då kan vi äta vinbären på dom nedersta grenarna också!:smirk:
Lite orolig är jag iallafall, för jag har hört att Beauceroner inte är så bra på att ta medikamenterna som används vid sövningen och att det kan vara svårt att väcka dem igen!! Hemska tanke, nån här som hört nåt liknande, om den rasen eller andra??? Jag är väl Kycklingmamma, antar jag...

Tack för uppmuntrande svar! Nu blir det väl att ringa och boka tid på måndag... Och kanske är det lika bra om han aldrig börjar lyfta på benet, då kan vi äta vinbären på dom nedersta grenarna också!:smirk:
Lite orolig är jag iallafall, för jag har hört att Beauceroner inte är så bra på att ta medikamenterna som används vid sövningen och att det kan vara svårt att väcka dem igen!! Hemska tanke, nån här som hört nåt liknande, om den rasen eller andra??? Jag är väl Kycklingmamma, antar jag...

Aliide har just en beauceron och det verkar ha gått bra för dem i alla fall. :)

Min hane blev inte heller det minsta slö av kastreringen, däremot blev det mer on/off, det är defintivt off när han vilar men ännu mer fart än förut när det händer något (vad som helst) det är oftare fart och energi på lydnadsplanen och jag har kunnat träna oftare utan att han har tröttnat på hela skiten. Dock blev jag livrädd för att ha "förstört" honom ca 2 veckor efter kastreingen då han blev superslö... Han var superslö i kanske 1-2 månader innan allt vände, jag antar helt henkelt att det tar tid att hitta "rätt" personlighet igen när vissa saker i kroppen förändras.

Pälsen är fortfarande blank, blank, blank och han fäller inte mer nu än förut.

Dock det där med lyfta på benet... Min har halv om halv slutat med det efter kastreringen, han lyfter ca 2/3 av gångerna men han kissar bara "på" saker hälften av dem, annars lyfter han lite och kissar på gräset, något han aldrig gjort innan... i övrigt kissar han som en unghund... :rofl:

Vilken ras är din hund? Ser ut som en Labrador på bilden men är inte säker.

Vilken ras är din hund? Ser ut som en Labrador på bilden men är inte säker.

En något hårig och kanske inte helt ras-specifik Flatcoated retriver. Så det är rejält med "ös" i om man ska uttrycka det så, ingen soffhund från början så att säga.

Jag har aldrig hört något om att Beauceroner är mer känsliga för sövning. Min hund har tvärtom fått extra mycket varje gång. Kanske för att han är vallhund och vill ha koll på läget :D

En något hårig och kanske inte helt ras-specifik Flatcoated retriver. Så det är rejält med "ös" i om man ska uttrycka det så, ingen soffhund från början så att säga.

Alla flattar jag träffat har varit bra aktiva, så det är väl inget ovanligt för rasen?

Min krypt kastrerade jag aldrig och han dog vid 13 års ålder.

Min dog alltså inte av cancer utan han dog av hjärtfel, hans bror dog av cancer i levern vid 10 års ålder. Så fast det fanns cancer hos syskonen och min hane var krypt så fanns det inga tumörer där.

Lycka till med valet men jag tror inte du behöver ha så bråttom.

Alla flattar jag träffat har varit bra aktiva, så det är väl inget ovanligt för rasen?

Som cillamuffins sa, jag menare utseendet, då TS var lite fundersam på om det var en labrador...

Snyft! Min superfina, snyggggga hanhund är krypt, har bara en sten nere, vid 1 års ålder, och rådet är att han bör kastreras för att undvika cancer.
Jag vet att detta är för hans bästa, ändå känns det som om jag är på väg att lobotomera min älskling!!
NÄR måste han kastreras för att minimera cancer-risken?? Han lyfter ännu inte på benet när han kissar, trots att han är både stor och tuff och karlakar! Han har precis fyllt 1 år! Kommer han aldrig att börja med det om han kastreras? Hur förändras han i temperamentet? Just nu är han VILD, entusiastisk och jätteglad, jag vill INTE ha en slö och tråkig hund. Jag har också hört att pälsen blir sämre, tjock och glanslös och fäller jämt. Är det sant??
Någon här med en krypt hanne som inte kastrerats och som sen fått cancer?? Eller som INTE fått cancer?
Suck. Ett sånt dilemma... Någon föreslog att enbart ta bort kulan i magen, men lämna kvar den han har nere. Synpunkter??? Tack!!

Nu får jag det väl varmt kring skallen, men jag tycker att hundar (både hanar och tikar) som inte ska användas i aveln ska kastreras.
Vi kastrerar hingstar på löpande band, men hanhundarna ska få gå runt med alla hormoner susande runt i kroppen, lockas av löptikar osv fastän de aldrig ska få utlopp för sina drifter. Varför?

Hundar blir inte automatiskt slöa tjockisar som bara sover på soffan och fäller päls bara för att man kastrerar dem. Jag känner faktiskt ingen kastrerad hund som har ändrat sig nämnvärt efter ingreppet - förutom ett par hanhundar som blev mer förarbundna och slutade sticka på egna äventyr hela tiden. De hundarna kan nu gå lösa i skogen och springa och busa glatt och ändå komma när deras mattar ropar på dem.

Ang lyfta på benet så har min unghund, nyss fyllda ett - precis börjat göra små försök med det. Ska du låta operera hunden så passa på att kastrera - inte bara ta bort den ena. Vad ska han med den andra till?

Senast ändrad:

Ang "lyfta på benet".

Vad spelar det för roll om hunden gör det eller inte? Snarare är det väl en fördel om den inte pinkar på stolpar och annat.

LIA

Min första colliehane var krypt (mono) och veterinären rekommenderade inte kastrering pga att risken var liten..sa vi lät honom vara. Han fick sen cancer i testikeln som lag i magen. Elakartad. Opererades (sju ar var han da.) Han fick nagra fina ar till, men dog när han var tolv ar, antagligen av inre tumörer som brast. Metastaser till den första. :cry:
Far de cancer i testikeln är det i stort sett alltid elakartat.

Jag hade kastrerat. Lycka till!

ps. Min hund fick mycket mer päls, men i övrigt förändrades han inte ett dugg av kastreringen. Dvs när han opererades för cancern, de tog da bort den testikeln som lag i pungen ocksa för att den krympt pga överproduktion av östrogen..en följd av testikelcancer.

Ang "lyfta på benet".

Vad spelar det för roll om hunden gör det eller inte? Snarare är det väl en fördel om den inte pinkar på stolpar och annat.

LIA

Bara för att hunden lyfter på benet behöver man inte låta den markera överallt.
Går vi promenad i koppel kan de få markera ett par gånger i början och sedan är det nog. Jag orkar inte hålla på och stanna hela tiden och de behöver inte berätta för hela stan var de har varit. Det har inte varit några problem att lära dem det och de vet vad som gäller. Går de lösa får de markera så mycket de vill :P

Sedan är det ju faktiskt inte alla hanar som lyfter på benet, precis som att en del tikar också gör det - som vår t.ex. :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka