När man tävlar i dressyr..?

Oliven

Trådstartare
När blir det obligatoriskt att rida med sporrar?
Måste man ha Kavaj, eller går klubbjacka bra (lokalt)?
När blir det obligatoriskt med ridstövlar?

(Gäller dressyr)

Sv: När man tävlar i dressyr..?

Oj, jag tror alla dessa saker är obligatoriska om man ska tävla dressyr. Det kan vara så att det finns andra regler på klubbnivå men det är nog olika från klubb till klubb.

Vi du vara säker så läs TR, där står det specifierat vilken sporrläng som krävs, vad som anses som kavaj osv..

Sporrar: Regionalt
Ridstövlar: Reg. Vid lokal och lägre får chaps och skor användas, utan fransar.
Kavaj: lokal och uppåt.

Läs på dressyr så hittar du nog dina svar också!

Tack så mycket.

Jag har inte velat köpa TR eftersom jag inte tävlar än.

är det inte åxå så att sporrar är valfritt i LB, även om det ärpå regional tävling? eller har jag drömt :p

Kom och tänka på en sak..

Spelar det någon roll vilket material shortchapsen är gjorda i? Får han ha såna i tyg..?

nej, på ponny är det max 15 mm och trubbiga som gäller. på häst finns inga regler om utformning mer än att de inte ska "sarga hästen" el nåt sånt.
i bägge fallen ska sporren bäras rättvänd, dvs böjda ngt nedåt el peka rakt bakåt, men ej uppåt

kl..

Får man använda pessoa bett på ponny?
Har för mej att jag hört att man inte får det..

Nej, varekn på ponny eller häst, vanligt två eller tredelat tränsbett är tillåtet, fasta eller rörliga ringar, och kandar i högre klasser, annat får man inte ha.

´
vrf är det egentligen regel på att man måste ha sporrar ? :confused:

jag skulle aldrig kunna tävla en av mina hästar i dressyr isåfall, även fast jag inte använder sporrarna om jag har dem på mig, så skulle han bara sparka mot min skänklar, även fast jag inte skulle hålla om lr någe, inte ens min dressyr tränare kan rida han med sporrar, kan inte ens rida ut när det är flugor ut han är jätte känslig mot sånt , slår och sparkar om det sätter sig en fluga på honom,

´

´
vrf är det egentligen regel på att man måste ha sporrar ? :confused:

jag skulle aldrig kunna tävla en av mina hästar i dressyr isåfall, även fast jag inte använder sporrarna om jag har dem på mig, så skulle han bara sparka mot min skänklar, även fast jag inte skulle hålla om lr någe, inte ens min dressyr tränare kan rida han med sporrar, kan inte ens rida ut när det är flugor ut han är jätte känslig mot sånt , slår och sparkar om det sätter sig en fluga på honom,

´

det finns ju ingen regel hur SMÅ de får vara.. man kan ju ha bara 5mm´s...

om jag nu inte minns fel får man väl ha gummisporrar8sådana som böjer sig när trycket blir för hårt)? eller måste de vara av metall?

du kan såga av själva sporrdelen om det är så.

det gör det..
det finns sporrar utan sporre att köpa.. vart jag sett det minns jag inet dock

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige måste bryta med gamla mönster och våga förändra, skriver Ridsports webbchef Lina Nydahl – och påpekar att såväl Danmark som...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Gunnar
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 618
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka