När man tappat sugen...

Sv: När man tappat sugen...

Någon frågade varför jag rider i paddocken. Detta är för att hästen ska ridas på plant underlag och stallet ligger precis vid ett berg, där det finns jättefina uteridvägar men där backarna är saftiga.
Sen är det faktiskt inte mjukt i vår paddock nu. Det är fruset och stenhårt.

Jag har funderat VÄLDIGT mycket på om det är jag som har ridit sönder min häst. Och till viss del tror jag faktiskt att det är så.
Inte för att jag har vansinnesridit utan för att jag har ett överrörligt bäcken som självklart måste påverka hästens rygg. Det känns inte kul att inse att det är på grund av mig han är kass :mad: .

Jag har också funderat på det där med igångsättningar och håller med personen som inte tror på kravlös ridning. Om inte annat så känns det som om processen förlängs ytterligare om man mesrider. Dessutom blir det om möjligt ännu tråkigare att rida om man inte gör något utan bara åker häst.

lizzie skrev:
Veterinären har sagt att jag skulle skritta typ ett par veckor och sedan trava i ett par veckor och sedan börja med galoppen. Dock inge som helst tips hur länge eller hur långa sträckor i varje gångart.
Jag vill ju inte säga emot din veterinär, men jag gjorde iaf så att jag varvade skritt uppsuttet med avsuttet (t.ex. tömkörning eller rena promenader) första tre veckorna och ökade tiden så att det var 20 minuter första veckan och 30 andra och 40 minuter tredje veckan. Sen lät jag bli att lägga in trav uppsuttet (men travade avsuttet, fast mest som paranoid hältekontroll :crazy: ) och la istället in små, korta galopper där underlaget tillät. För att öka kraven i skritten så red jag över kalhyggen och genom skogen så att underlaget skulle bli mer varierat (än grusväg, grusväg, grusväg :smirk: ) och så att hon skulle få lyfta mer på benen och därmed gymnastisera hela kroppen bättre.
Andra riktlinjer jag försöker följa är: öka inte fart, sträcka och tid samtidigt utan välj vilket du vill öka den här veckan och ta en i taget. Stretching efter varje ridpass och massage de dagar jag hade mer tid (man behöver inte vara proffs för att öka blodcirkulationen hos hästen) gav också bra resultat!

lizzie skrev:
Det enda riktlinjen jag fått är att jag ska undvika böjt spår ett par månader och ska rida på hårt underlag. Rakriktning passar alldeles utmärkt ;)
Har ju bra stubbåkrar att rida på och nu när det har frusit så är det inte för mjukt heller.
Hmm.. har du ridit din häst mycket på ridbana innan? Eller i ridhus? För vad jag TROR att veterinären säger "hårt underlag" för är för att undvika att man rider på MJUKT underlag (särskilt om man är en sån som rider mycket på bana) och hittills har alla veterinärer jag har konfronterat om en sån ordination hållt med mig om att VARIERAT underlag alltid är bäst för hästen. Så stubben, asfalt, grusvägar, skogsstigar, och mossmarker kan vara lika bra bara man inte överdriver något av dem. Att det blir roligare att rida då också är ju bara en BONUS! :idea:

lizzie skrev:
Min pålla får ledinflammation vä fram, har haft problem med sträckningar hö bak. Equiterapeuten hittade låsningar i hela hö sida så det är inte svårt att gissa vilken sida hästen är svag i. Så övergångar är ju ett bra sätt att stärka upp henne.
Jag skulle vilja påstå att rakriktningen är det bästa sättet att påbörja det stärkande arbetet för din hästs svaga sida. Fuskar hon mycket och gärna böjer/ställer sig åt samma håll hela tiden så ställ henne åt motsatta hållet och begär att hon går kvar där. På det sättet måste hon arbeta med den svagare sidan. Kan ju meddela att båda mina hästar blev väääldigt tittiga åt "fel" håll när jag bad dem ställa sig åt det hållet de INTE ville gå ställda åt. :D
-Sorry, matte.. jag skulle gäärna gå ställd åt vänster men där i vägrenen på höger sida.. där finns det mooonster så jag MÅSTE bara titta dit istället... :angel:
Blir det problem i ridningen så ta det i tömkörningen istället. Då ser man bättre hur hästen går med hela sin kropp. *upptäckte igår*

Övergångarna kan man också jobba på och det kan vara ett bra sätt att introducera traven men ändå inte trava så mycket? Exempel:
Skritta 50 meter i en öppen form, samla upp henne lite till och sen övergång till trav i max 10 meter - traven ska vara lååångsam, så långsam som hästen orkar med, samla upp inför övergången tillbaka till skritt och sen skrittar du på framåt igen i 50 meter, sen lite mer form i 50 meter, övergång till långsam trav etc etc (nu hänger det ju inte på metrarna.. jag vill mest bara visa på proportionerna) och så bestämmer du dig för att du ska göra 20 övergångar kanske? och sen vänder du och skrittar hem lång och låg, eller varför inte avsuttet?
lizzie skrev:
Kan jag rida henne i skritt i form och samtidigt jobba med lite öppna osv och damen accepterar detta arbete utan protester så känns det som att vi är på rätt väg. Pållan visar väldigt tydligt när något är fel... vill inte ha matte på ryggen då.
Om hon protesterar när du ber om öppna så kan du testa en övning som min instruktör har givit mig och min Binta - rid på en åttvolt med hästen konstant ställd åt samma sida (i ditt fall blir förmodligen ställning åt vänster jobbigast för din häst), dvs ena volten blir inåtställd och den andra blir utåtställd. När det funkar kan du be om lite till genom att ställa utåt och sen minska volten till max-läget där hästen verkligen måste korsa fram och bakbenen ordentligt. MEN! (och det här har jag verkligen tagit fasta på) be inte om fler än max TRE steg. Kanske bara ett steg i början. ETT korrekt steg är värt mer än tio där hästen spänner sig felaktigt, eller får jobba mer än den egentligen orkar med.

Blärgh.. känner att det här inlägget blev lite pladdrigt och att mina råd inte sitter ihop riktigt, men det är bara att fråga om det är något så försöker jag svara igen.

/JES

Villeroy skrev:
Någon frågade varför jag rider i paddocken. Detta är för att hästen ska ridas på plant underlag och stallet ligger precis vid ett berg, där det finns jättefina uteridvägar men där backarna är saftiga.
Ah, då förstår jag. Klart man inte vill introducera branta backar i början av en igångsättning...
/JES

Tack! Vilka jättebra tips du kommer med! :bow:

Jag är inte sådan att jag jämt ridit i ridhus. Min pålla blir ju 8 nu och har varit skadad i snart 3 år... så jag har ridit varierat, asfalt, skogsväg, grusväg, bana.

Nu har jag tagit hem min häst och har 3.5 km till ridhuset, så nu har jag tillgång till grusväg, en banvall med sand (för ridning) iofs fruset nu, stubbåkrar och gärden med gräs.

Nu varvar jag rena promenader (som min häst ÄLSKAR), med tömkörning och uppsuttet. Tömkörningen är mest för att kolla av hur hon rör sig. Vet precis vad du menar med hältparanoia :D

Eftersom hagarna är extremt knöggliga nu så försöker jag se till att hon åtminstone får en daglig promenad på 30-40 min, så hon får gå på plant underlag och röra sig utan att riskera att vricka sig, och samtidigt få igång kroppen lite. Nu är hon väldigt mycket stilla i hagen.

Tack igen för alla tipsen - att bara skritta rakt fram blir ju lite trist till slut :angel:

/Lizzie

lizzie skrev:
Tack igen för alla tipsen - att bara skritta rakt fram blir ju lite trist till slut :angel:
Tell ME about it. En av våra igångsättningar fegade jag ur TOTALT och skrittade enbart i SEX MÅNADER, la sen in trav (typ fem minuter/pass) i fjorton dagar och vips var den där konstiga känslan där igen och hon såg knasigt halt ut på en volt i skritt men inte alls i trav?!? Åkte in till klinik och trots att hon knappt var initialt halt alls så hade hon sen 3-4 grader på bägge fram både högt och lågt och 2 grader på höger bak. :eek:

Det var EN av gångerna hon blivit utdömd som ridhäst, för som jag och veterinären konstaterade då: om hon inte håller för SKRITT, vad håller hon för då? :confused:

Mer varierad och kravfylld träning visade sig ju vara svaret på den frågan, men det hade vi aldrig kunnat ana då... :smirk:

/JES

P.S. Så här ser hon ut nuförtiden:
http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id28515_page0.html
det är sån form som hon har på skrittbilderna som jag menar med en lite öppnare form.

Senast ändrad:

Vilka underbara höstbilder! :)

Jag har ungefär samma krav på samling i skritten. Mer samling har pållan inte muskler för i nuläget. Hon får skritta på lång tygel också, men då kanske bara ett par minuter i taget för att få länga på överlinjen.

Det är samma när jag tömkör, har henne i lätt samling, där hon får jobba och får med sig bakdelen. Får skritta av på lång töm i några minuter ibland för att få länga på överlinjen. När jag skrittar fram och skrittar av henne så får hon också gå på lång töm.

Min pålla har i princip bara gått i hage hela våren-sommaren och ändå blivit halt. Vet. resonerade ju som din vet. Om hästen inte klarar av att gå i en hage utan att bli halt så är det lika bra att ta bort den.

Nu visade det sig att pållan fått en REJÄL muskelsträckning efter att ha blivit skrämd i hagen (hände i augusti). En muskelsträckning som vet. inte uppmärksammat. Eftersom hästen gått runt och varit halt i 3 mån så blev det ju en massa andra följdproblem. Jag och ET hoppas nu att när vi kommer tillrätta med muskelbristningen och alla låsningar att det går att sätta igång pållan. Pållan måste ju få igång sina muskler så hon klarar av att dra en repa i hagen... :crazy:

Tack ännu en gång för alla tips :bow:

/Lizzie

Förstår att du misströstar, har själv varit där...

Jag ska förklara lite hur jag gjorde med min sjukling, därmed inte sagt att det är absolut rätt eller att det funkar lika bra för alla, men ändå;

Hästen hade behandlats med sprutor i kotlederna fram 3-4 gånger på ca 1,5 år. Problemen började direkt efter inridning och kanske att de hade funnits där redan innan men att jag inte märkte av det förrän vi började att arbeta hästen. Jag kan ju tillägga att jag började med promenera med honom när han var åring och gick sen över till tömkörning enl alla konstens regler och sen reds han in vid tre års ålder. Nu är han 6 år och frisk sedan nästan ett år tillbaka.
Efter hundra( det kändes så) turer till kliniker så bestämde jag mig faktiskt för att frångå veterinärens order om boxvila och sen vila från ridning i 8 veckor + igångsättning enl regelboken. Han fick gå och skrota i hagen och sen satte vi igång honom med ridning ute i varierat tempo, han fick regelbunden massage av utbildad massör, vi var tre olika ryttare på hästen och vi började rida efter ett mycket detaljerat träningsupplägg som jag själv totade ihop, vi för riddagbok VARJE dag OCH jag bytte dressyrtränare. Varje gång jag börjar gnissla om att han nog är sjuk igen, att han inte går rent så avfärdar hon det och kan verkligen visa på att gör du si eller så så kommer han inte att gå ojämnt eller orent. Hon har alltid haft rätt hittills...
Långa tyglar i skogen under långa skrittpass är uteslutet, han ska jobba på rätt sätt bakifrån och genom ryggen och får istället korta vilopauser på lång tygel. Förr red jag honom enligt varannandagsprincipen, det gör jag inte längre utan han har en vilodag i veckan, resterande rids han i skog plus ett dressyrpass i veckan på bana. Jag har helt slutat att sitta och träna dressyr på egen hand, det blir lätt fel har jag märkt...

Jag försöker ha råd med att se till så han får sin massage i alla fall en gång i månaden fortfarande eftersom det är så märkbart att han blir ännu mjukare i kroppen OCH mentalt så slappnar han av och bara njuter!

Hästen har musklat sig mycket på mindre än ett år, på rumpan och på hals o rygg. Alla tidigare problem med galoppfattningar är som bortblåsta. Han är fortfarande en huligan att rida ut på vissa dagar, och särskilt med matte, men överlag så är han mycket mer samarbetsvillig nu plus att dressyrpassen är riktigt trevliga.

Så mitt råd till dig är att; skäms inte för om du verkligen känner att du inte vill mer, det finns mindre komplicerade hästar, MEN om du känner att du orkar lite till fundera på att göra ditt eget upplägg i kombination med att vet håller koll på hästen NÄR han har ev symptom (leta inte sjukdomar på hästen), våga ifrågasätta veterinärens order litegranna:eek:

Du skriver inte, tror jag i a f, att hästen har några förändringar enl röntgen, och då borde chanserna för ett tillfrisknande vara ännu bättre.

Lycka till o ursäkat det lååång inlägget.:o

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar