När kyler du?

E

Em_E_liE

När kyler du din hästs ben?

Hur?

Vanligt vatten? Hur länge spolar du då?

Kyllera? Kylliniment? Annat?

Ja, hur gör ni när ni kyler hästens ben?

Kyler du över huvudtaget? Och i så fall NÄR kyler du? Och varför?

Sv: När kyler du?

Jag kyler min varje dag. Hon kyls i 20 min på frambenen med rinnande vatten, jag brukar
linda fast slangen på hennes ben under tiden jag gör iordning henne efter motion.

Funderar på att köpa kylskydd, men har hört att de inte fungerar lika bra?

nej det gör det inte, jag har haft några olika varianter men dom har inte varit i närheten av effekten man får av vanligt vatten. :)

ts; jag kyler endast vid skada eller misstänkt överansträngning. friska och skadefria hästar behöver sällan kylas, endast efter mkt hård ansträngning.

använder vatten och kyler minst 20 min, ibland isbalsam. men tycker vatten är bäst.

Hon slog på sig på ena frambenet och fick en liten skada på böjsenan, kylde såklart då i början båda frambenen för att det skulle bli
lika på båda benen, och nu har det fortsatt utav ren rutin bara för att hon håller sig fantastiskt fin i benen, hon blir lätt lite gallig.

Aha, på så vis!

Tråkigt att hon skadade sig, men bra att hon håller sig fin i benen. :)

Jag kyler min travare när han gått hårda jobb, alltså intervaller eller snabbjobb. Kyler bakbenen i tjugo minuter med rinnande vatten. Bara bakbenen för att han haft problem och är känslig i dessa.
I brist på tid använder jag kylgel istället.
Brukar lägga kyllera med tidningspapper, vaddstycke och bandage på kvällen dessa dagar också.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hästvård Fick råd av veterinär att kyla hästens svullna och varma ben. Dels med vatten, dels med kylbalsam och linda till natten.Dumt nog tänkte...
Svar
10
· Visningar
1 094
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2