När kyla/värma??

H

herat

Hej!
Linement värmer och ett ex. på kylande är tex. cool lotion mm.
När ska man kyla och när ska man värma.. har hört att man gör båda efter tävling/ansträngning. men vilket gör man när?
:confused: :confused: :confused:
 
Sv: När kyla/värma??

Jag brukar kyla benen (dvs. från knä till kota och has till kota) med tex. kyllera eller isbalsam. Musklerna (ryggen, nacken, bakdel osv) värmer jag för att förebygga stelhet eller småskador. Muskler ska man aldrig kyla ner.
 
Sv: När kyla/värma??

när min hästara ansträngts hårt så kyler jag först men isbalsan/kyllera el liknande. sedan lindas de med antingan linement eller BoT paddar.. detta har funkat super för oss!
 
Sv: När kyla/värma??

Jag brukar kyla min ponnys ben med kylgele efter hårt träningspass o ibland efter tävling om det är en endagars..men om det är meeting brukar han får stå lindad under natten o så, eftersom d står inne nästan hela tiden då..man kan inte först kyla o sen lägga på ett värmande bandage, det är två olika metoder o det låter lite skumt,,först kyla o sen värma..hm..men alla gör som de vill:D:D!
 
Sv: När kyla/värma??

Amaretto_ Det är inte så konstigt att först kyla och sen värma, och finns mer än ett liniment som fungerar på just det sättet (t ex Blue Lotion)
 
Sv: När kyla/värma??

Man kyler direkt efter anstränging eller på akut skada. Sedan kan man värma för att öka blodcirkulationen så att slaggprodukter transporteras bort.
 
Sv: När kyla/värma??

Direkt efter arbetet ska benen kylas. om det har uppstått ngt skada under passet så stoppas den processen då. på kvällen efter hårt arbete brukar jag linmenta innan jag lindar.
 
Sv: När kyla/värma??

Vid akut utvärtes skada (senskada m.m.)-Kyla
Vid inflammation- värme

Observera att det enda som verkligen kyler hästen är minst 10 min spolande med kallt vatten och med minst tre upprepningar för effekt. Glöm alla "isbalsam" och andra kylande leror. De innehåller alcohol som nästan direkt blir värmande istället för kylande.
 

Liknande trådar

Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 256
Senast: Rugge
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Hemmet Hej, Undrar om någon här har koll om man kan ställa en fristående mikrovågsugn i överskåp? Jag har ingen mikro i mitt kök idag och har...
Svar
16
· Visningar
2 220
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp