När körs travare in?

Silver Girl

Trådstartare
Satt och bläddrade lite bland annonserna på Blocket och hittar rubriken "Inkörd ettårig travhingst". I annonsen mycket lite ytterligare info, står om härstamning samt att han är inkörd och igång.

Jag kan inget om trav, men kan en ettåring verkligen vara inkörd (och dessutom "igång")? Är det inte väldigt tidigt??

Nyfiken på hur det fungerar i "travvärlden". Hos mig i "ridhästvärlden" är en ettåring mycket ung och inte alls färdig för träning (utöver hantering och liknande).

Sv: När körs travare in?

Satt och bläddrade lite bland annonserna på Blocket och hittar rubriken "Inkörd ettårig travhingst". I annonsen mycket lite ytterligare info, står om härstamning samt att han är inkörd och igång.

Jag kan inget om trav, men kan en ettåring verkligen vara inkörd (och dessutom "igång")? Är det inte väldigt tidigt??

Nyfiken på hur det fungerar i "travvärlden". (utöver hantering och liknande).
Kör du inte in din häst som ettåring är risken stor för att hästen blir skör och inte klarar en tävlingskarriär.
De flesta 1åringar körs in, och hålls igång. Det är inte tidigt och jag anser att många ridhästar skulle bli bra mycket hållbarare om de ochså fick adekvat träning i unga år. Att gå på lösdrift och leka kull med jämnåriga till man är fyllda 2 eller ännu värre 3, är inte en bra start- ens för en ridhäst.
Hos mig i "ridhästvärlden" är en ettåring mycket ung och inte alls färdig för träning
När hästarna körs in är det ingen träning att tala om. Vi "lånar" typ 5-10 minuter av hästarnas vardag och kör dem i trav för att de tidigt ska vänja sig vid vagn, att det skramlar och sprätter grus i kassen,att vända och känna på skaklar. Miljöträning...möta bilar,traktorer med vagn bakom sig om man kör ner i ett mindre dike inte få panik osv. Man ökar träningen successivt och i januari så påbörjar man mer avancerad träning.
gulan

Vet flera som också kör in sina ettåriga halvblod och araber som sedemera ska gå distans... Absolut inget hårt jobb, men så leder och senor kommer igång och får vänja sig vid påfrestningen.

*kl

Jag inbillar mig att körning är mindre påfrestande för hästens kropp än ridning, varför man också kan börja tidigare. Givetvis menar jag då körning som gulan beskriver det, och inga tunga drag eller hastigheter att tala om. Jag tror också att ridhästar skulle må bra av att användas tidigare, men då på en väldigt basic nivå.

Att gå i hagen i 2,5 år och sedan ridas in och matchas relativt hårt för ett treårstest och vidare för kvalitetstävlan kan ju aldrig vara bra för ett stort halvblod som nuförtiden gärna ska vara 175+. Det om någonting måste ju vara osunt men jag kankse är ute och cyklar i mina funderingar...

*kl

Jag inbillar mig att körning är mindre påfrestande för hästens kropp än ridning, varför man också kan börja tidigare....

Ingen inbillning!:)
Min nästa häst blir troligtvis en ridhäst, köper jag ett föl/unghäst kommer den köras in på hösten som ettåring.
Jag vill kunna stärka leder och ligament tidigt utan belastning från någon ryttare.

Vi kör in våra på våren som ettåring, innan betet o jämnt kör dom ca 20gånger. Eller rättare sagt har på vagnen 20ggr.
Sen om dom kan göra det på ett lätt sätt så går dom 1.40/2100m mellan jul o nyår.

Ok, ligger det på den nivån låter det ju helt ok. För mig som är oinvigt i terminologin tolkade jag det som att en häst som är "igång" kan användas fullt ut (om ni förstår vad jag menar).

Har ingen större erfarenhet av hur ridhästar tränas som unga (förutom lite grann teoretiskt), är hobbyryttare och håller mig till lugna äldre individer.

Fast det är ju som du säger inte jättemånga av hästmänniskorna överlag som gör så mycket med sina ettåringar inom ridsporten, det är nog framförallt de som hållt på med trav/galopp hästar och så att säga har sett resultaten av tidigt upptränad häst kontra sent igångsatt häst. Sedan tror jag att det ofta saknas kunskap om inkörning också bland "ridfolket"... Det tar ju tid att träna upp en unghäst, med "igång" menar de troligen att hästen körs regelbundet, 3-4 km åt gången, vilket inte är mycket alls för en häst.

Om man drar skillnaden mellan längden på tävling hos dem då?

En travhäst får ju bara starta tills en viss ålder, vilket många inte gör pga. skador eller liknande.
En ridhäst kan ju hålla på tills den stupar, många tävlar ju fortfarande efter 12 års ålder och i några år till efter det inom ridsporten.

Utveckla gärna hur du menar nu? Hållbarheten har väl inget med det att göra (dessutom är jämförelsen svår att göra då många travare är ridhästar efter sina karriärer och där även tävlar i annat än trav - utan åldersstopp)?

Galopphästar har dessutom ingen åldersbegränsning...

kl

Men jag anser att det är stor skilnad på hästar som individer hur utvecklade det är i huvet.. jag tycker iofs aldrig att en ettåring är mogen för att gå ut och köras i några km som ettåring.. bara det att tas från flocken, tvingas gå först och möta alla "farliga" ting i världen tycker jag är för mkt för en ettåring.. lugna promenader då man leder hästen är liksom okej om man har ett bra förhållande, och träna hemma, i hagen eller i paddocken är också okej, men att tvinga ut en häst med kärror å allt.. de tar emot min filisofi iaf..

lika som att rida in ett halvblod för treårstestet på några månader!

Om man drar skillnaden mellan längden på tävling hos dem då?

En travhäst får ju bara starta tills en viss ålder, vilket många inte gör pga. skador eller liknande.
En ridhäst kan ju hålla på tills den stupar, många tävlar ju fortfarande efter 12 års ålder och i några år till efter det inom ridsporten.

Den vanligaste orsaken till att travare slutar tävla är ju att de nått gränsen för sin kapacitet och möter för hårt motstånd, vilket betyder att de inte placerar sig och får några startpoäng, startpoängen behövs för att få starta och komma med i loppen.

Inom ridsporten kan du ju ligga på l:c nivå tills hästen stupar, så funkar inte travet, ju mer pengar på sig, ju högre klass.

Det här är intressant - jag hade en märr som startade en del som 2-åring och sen stratde på hela vägen till 10-årssäsongen.

Nu är hon 18 år och ridhäst och har varit halt EN gång under dessa år. Tränar och tävlar dressyr och hoppning intensivt även om det inte är på några högre nivåer. :idea: Fast LB i dressyr är ju inte SÅ illa när hon inte kunde galoppera alls för 2-3 år sen.

Ändå är hon lite trist byggd så det är imponerande att hon håller.

kl

Men jag anser att det är stor skilnad på hästar som individer hur utvecklade det är i huvet.. jag tycker iofs aldrig att en ettåring är mogen för att gå ut och köras i några km som ettåring.. bara det att tas från flocken, tvingas gå först och möta alla "farliga" ting i världen tycker jag är för mkt för en ettåring.. lugna promenader då man leder hästen är liksom okej om man har ett bra förhållande, och träna hemma, i hagen eller i paddocken är också okej, men att tvinga ut en häst med kärror å allt.. de tar emot min filisofi iaf..

lika som att rida in ett halvblod för treårstestet på några månader!

Vi har 3 1-åriga ston, intagna från betet denna vecka.
Innan betet blev de tömkörda, det har de inte glömt, så det är bara fortsätta där vi var före betet.

Hör o häpna, tömkörningen är dagens höjdpunkt och då går de i beteshage, men de kommer glatt in, de står snällt på gången o de knallar glatt iväg med selen och oss på äventyr med spetsade öron och svung i steget.:)
Unghästarna är nog det roligaste att hålla på med, för de är så otroligt läraktiga, glada och tycker det är himla kul.

Jag vet inte alls vart du fått för dig att det handlar om tvång?
Tvingar du dina hästar när de ska lära sig nytt eller tar du det lugnt, ger dem tid och låter dem vänja sig och siktar på glada harmoniska hästar i allmänhet?
Vi gör iallafall enligt det senare alternativet.

självklart tvingar jag inte någon häst till någonting någon gång. Men som sagt beror det på träning, hur man gör det. men jag ser sj på mina ettåringar och de tycker jag inte man ska köra ut med vagn på de viset.. men det är vad jag tycker.. men jag går som sagt ut och går med mina hästar, och de som vill gå framför mig får gärna göra det, bara bra! Men de eju skilnad att göra det med en vagn, tycker jag..

jag hanterar mina hästar mkt mer än va de flesta gör med sina ettåringar, har inne dom nästan varje dag och tränar allt möjligt. de gillar dom, men jag ser olika på olika sorters träning. thats all.'

och även om man inte direkt tvingar, med hot, så ser jag de lite för mkt för en liten åring att andå på något sätt bli tvingad att gå längst fram.. och möta bilar och annat, för de lär ju funnits gånger då de tyckt något är skrämmande.. även om de har öronen framåt, va de nu ska betyda?!

självklart tvingar jag inte någon häst till någonting någon gång. Men som sagt beror det på träning, hur man gör det. men jag ser sj på mina ettåringar och de tycker jag inte man ska köra ut med vagn på de viset.. men det är vad jag tycker.. men jag går som sagt ut och går med mina hästar, och de som vill gå framför mig får gärna göra det, bara bra! Men de eju skilnad att göra det med en vagn, tycker jag..

jag hanterar mina hästar mkt mer än va de flesta gör med sina ettåringar, har inne dom nästan varje dag och tränar allt möjligt. de gillar dom, men jag ser olika på olika sorters träning. thats all.'

Men om du inte tvingar dina, varför måste andra göra det då? Det kan ju vara så att du inte riktigt tänkt utanför boxen.

Du kanske skulle testa med din små, kanske du får en annan syn, de kanske tycker det är jättekul att å knalla runt med vagn med dig i, kanske ger det bättre förutsättningar i framtiden med hållbarare hästar som är lätthanterade och orädda, vana vid det mesta?
Tänk bara på att vänja dem och lära dem, inte tvinga dem!

mina hästar är väldigt hanterade och vana vid mesta, bara att jag inte lär dem att gå framför mig med vagn när de är så små helt enkelt..

vi har helt enkelt olika syn på de hela.

och även om man inte direkt tvingar, med hot, så ser jag de lite för mkt för en liten åring att andå på något sätt bli tvingad att gå längst fram.. och möta bilar och annat, för de lär ju funnits gånger då de tyckt något är skrämmande.. även om de har öronen framåt, va de nu ska betyda?!

Tvingad att gå längst fram?
Vet du vad som jag finner något irriterande, det är när man inte frågar när man inte vet!

Vi är alltid 3 när vi börjar tömkörningen, 2 vid huvudet på varsin sida och en som håller tömmarna bakom och sen går vi med hästen, i början går hästen mellan oss och allt eftersom hästen själv klarar det så smyger vi bakåt, går vid bogen, går vid magen, går vid rumpan och så fortsätter det. Det tar veckor... :idea:

När det är dax för vagn, så börjar vi om på samma sätt.... det är alltså hästen som väljer själv när den vill gå före och det finns inget tvång där.

Blir det läskigt så går vi ju fram och före, visar att det inte är farligt och vänjer dem vid saker man kan möta på vägen eller se i diket osv.
Öron framåt som i positiv häst, inte livrädd, spänd och sprängfärdig.

Ok, det är för mycket för en åring att möta bilar??
Varför det?
Stallet ligger vid E20, är det kanske grymt att ha så små hästar så nära vägen?

En ettåring i amänhet inga som helst problem med att knata ut i skogen. Just nu håller jag på att köra in tre stycken. Första gången de tömkördes ut i skogen var det en av dem som tvekade och frågade om vi inte skulle gå hem igen. Det räckte med lite styrning för att han skulle fortsätta framåt. Hade det inte räckt med det hade jag gått före förbi det läskiga.
Sätter vagn på dem gör man när de är mentalt förberedda. Att tvinga dem till något man inte har förberett dem för låter väldigt farligt. Hur skulle det gå till menar du?

Anledningen till att köra in dem tidigt är ju just för att det inte fungerar att göra uppträningen på kort tid, eller när de är för gamla. Kroppen håller inte för det.

Lugna promenader är just vad träningen börjar med (fast med en mycket lätt vagn på då.) Så småningom lägger man till mer och mer trav. Alla hästar jag har kört här hemma har samtliga varit glada, pigga och avspända då det är dags för träning. De älskar att komma ut i skogen. Mina åringar har den inställningen redan nu, efter några få rundor i skogen. Det är mycket viktigt att hästen trivs med jobbet. Det man vill ha är ju en positiv indivit som gillar träning, annars är det mycket svårt att få några resultat.

Att travhästar slutar tävla pga skador är en mycket vanlig missuppfattning. Samtliga hästar som har slutat tävla här hos oss (Egna och andras.) utom en, har gjort det pga att de har nått gränsen för sin kapacitet. Den som slutade tävla pga skada hade en staketskada med sammanväxningar som gjorde stödjeligamenten runt kotleden för oelastiska. Så fort hon råkade kliva snett i hagen blev hon halt. Hon är nu triangelmärkt fölsto. Hon vrickar fortfarande till sig ibland, men hältan brukar gå över fort igen.)

Vi har en åttaåring som nu tävlar sin sista säsong. Hon har tävlat på hög nivå och tjänat drygt 800 000. Hon har startat sedan hon var två år. Hon har varit skadad en enda gång under de här åren. Då bröt hon ett kotben pga en plyckshändelse. Hon har efter den operationen kommit tillbaka till tävlande i full utsträckning igen, lika fin som alltid. Nu räcker hon dock inte till längre. De hästar hon får möta nu när hon har 800 000 på kontot är för bra, placeringarna uteblir och hon får för dåligt med startpoäng.

Jag som är "Equitation Police" nummer ett, som verkligen brinner för att få folk att rida och hantera sina hästar på ett mjukare och hästvänligare sätt än vad som sker idag, har inga som helst problem med att träna travaråringar. De tycker att det är kul och de får stärka sina kroppar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 788
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 110
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Ja precis som rubriken lyder så har jag svårt att hitta motivationen till att bara rida i skogen för motions skull. Har fram tills ett...
Svar
9
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka