När kommer kombinationer?

Sv: När kommer kombinationer?

Nej, inte i 90 cm.
På 1 meter får det vara kombination. (a+b)
Trekombination kommer först i 120.

På storhäst är ja inte riktigt säker, tävlar själv ponny och då är det inte kombination för ens LB (1m på D-ponny) så ja skulle tippa på att det är LB även för storhäst kanske? 1.10 , men är inte säker:D

Kombinationer får finnas på 1 m, men det är ganska ovanligt (rätta mig om jag har fel:angel:, men jag har aldrig varit me om det och inte min förra tränare häller). I 110 är det oftast.

Kombinationer får finnas på 1 m, men det är ganska ovanligt (rätta mig om jag har fel:angel:, men jag har aldrig varit me om det och inte min förra tränare häller). I 110 är det oftast.

Du har inte fel! Det får förekomma på lokal 1.00 m men är inte så vanligt att det gör det. Oftast förekommer det inte förrän i 1.10m

Pratade nämligen med en banbyggare om just denna fråga för ett par veckor sen.

Här i Dalarna har det varit kombinationer i 1 m klasserna lokal nivå, så banbyggarna härikring är nog ganska förtjusta i att bygga med kombinationer:)

Ja, det kanske är olika för de olika länen.
Här i Östergötland är det som sagt inte så vanligt..

Här i Dalarna har det varit kombinationer i 1 m klasserna lokal nivå, så banbyggarna härikring är nog ganska förtjusta i att bygga med kombinationer:)

Jaaaa, verkligen! :eek:
Jag fick en chock förra helgen när jag var i Åsebo och hoppade ju! Vi hade inte hoppat en kombination sen nångång i våras hemma. Tur att jag har en häst som tar hindren för vad det är. :p

Så till TS: Ja, kombinationer får förekomma i 1m klasser, men är inte så jättevanligt.

Jag har hittills startat i 7-8 st 1meters-klasser och det har varit tvåkombination i alla. :p Annars är det ju som dom andra säger, inget i 0,90 m.

Nästan alla gånger jag ridit 1m har där funnits kombination.. Varierar nog väldigt.

Jaaaa, verkligen! :eek:
Jag fick en chock förra helgen när jag var i Åsebo och hoppade ju! Vi hade inte hoppat en kombination sen nångång i våras hemma. Tur att jag har en häst som tar hindren för vad det är. :p

Så till TS: Ja, kombinationer får förekomma i 1m klasser, men är inte så jättevanligt.

haha jag är inte heller så van att det är kombinationer i 1m lokal klass, min häst fick också en chock kan man säja:rofl:
Hon tittade till som 17, gick i botten och tog två galoppsprång emellan :crazy: hon klarade det men huu de va nog inte vackert..
:p

Jag såg en häst som gick på två i kombinationen, den måste ha varit efteranmäld, var det du? :p

Jag tycker att det är kombination i var och varannan 1,0 m som jag startar, vilket jag iofs tycker är bra. Det är känns bra att få in vanan med att hoppa snälla kombinationer på låga höjder :) . SÅ, fram för fler kombinationer i dessa låga klasser! :bump:

Här i distriktet är det nästan alltid kombination i 1 meters-klasserna! Det är i och för sig oftast lätta kombinationer, låga hinder med snälla avstånd.

Håller absolut med dig trams, bra att börja i tid så att man inte står där en vacker dag i 1.10 och aldrrig har hoppat en kombination på tävling innan.

Jag ser också ofta kombinationer redan i 1,00.
Håller med dig, varför inte mer kombinationer? Dessutom har jag aldrig förstått varför så många anser dem så svåra i lätt klass?! :confused:
Har man en för lång eller kortgalopperad häst så har man ju problem på alla distanser på den nivån, distanserna är ju byggda för "normalhästen".

Förr stod det i TR att upp tom 1,10 (vill jag minnas) fick det dessutom bara vara räcken och/eller stigsprång. Vilket ju gör kombinationen ännu lättare tycker jag.

Förr stod det i TR att upp tom 1,10 (vill jag minnas) fick det dessutom bara vara räcken och/eller stigsprång. Vilket ju gör kombinationen ännu lättare tycker jag.

Det ska enligt anvisningarna för banbyggare vara räcke - räcke i kombinationer i 1m (avståndstabellen, s. 73) I 1,10 får det vara räcke-räcke, räcke-stigsprång, stigsprång-räcke eller stigsprång-stigsprång.

här i finland är det nästan sågott som i alla klasser kombination. Dock alltid 2 kombination.

Hoppat 50 banor me shettis där det varit kombination,
Och i alla tävlingar med min B-ponny (startad 60 - 70 ) har det varit kombination ;)

häftigt när det är så olika :)

Tack!

Minns att det även innan det kom in i TR aldrig vad jag minns förekom några maxade oxer-oxer eller sådant i kombinationer ändå.
Undrar varför det reglerades i TR? Var det för att det byggdes på mkt svårare sätt tro?

Antagligen byggde vissa banbyggare för svårt. Jag kan dock inte hitta något om höjder på hindren i anvisningarna. Sen är det väl fortfarande allmänt känt att vissa banbyggare bygger svårare än andra...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Startfältet i den internationella hoppningen är komplett. Det är några nya ansikten och en rad publikfavoriter som kommer till Sweden...
Svar
0
· Visningar
39
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
981
Senast: tara
·
Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
854
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka