När klipper ni första gången?

Sv: När klipper ni första gången?

september.. jag väntar ganska länge min häst sätter itne så där värs mycket vinter päls så..

Klipper i oktober. Klipper jag tidigare så växer pälsen ut igen så snabbt.
W

Jag klipper när jag tycker att hästen har för mycket päls.
Vanligtvis blir det när träningen börjar öka kring jul.

Har hästen mycket sommarpäls, det är hett och jag ska tävla så klipper jag även mitt i sommaren.

/Linnea

Det beror på när han sätter vinterpäls. Tyvärr har han börjat sätta tidigare och tidigare, så förra året klippte jag i mitten på september har jag för mig.
Försöker vänta med att klippa tills han satt färdigt pälsen.

I år har han inte fällt av all vinterpäls än, har kvar runt ganascherna och en bit längs strupen. :crazy:

Vi spårklippte en islänning i går. Inte en dag för tidigt.

Beror på. Om jag tävlar i oktober brukar det bli då. Annars brukar jag vänta till slutet av november/början av december.

september/oktober nån gång...

HeJ!

Precis vad jag också funderade på.. När är det dags att klippa. Pållan har börjat släppa sommarpälsen nu och blir svettig av att skritta- men hon behöver ju sin päls också.. Så jag klipper väl nån gång i höst, när vi kommit igång ordentligt..

/ Lavinia

Klipper i oktober. Klipper jag tidigare så växer pälsen ut igen så snabbt.
W

Ja på hösten får man klippa TVÅ ggr om det ska hålla eftersom de håller på o sätter vinterpälsen då. Även om man väntar till oktober, t o m slutet av månaden, så brukar det bara ta 4-6veckor så är hästen lika tjockhårig igen. Iaf på ponnyer och kallblod.

Så jag brukar klippa första gången i slutet på september/början på oktober och sen en gång till i november och så ytterligare en gång vid årskiftet nån gång. Sen håller det sig tills sommarpälsen börjar växa fram!
(detta gäller en nordsvensk som inte tränas speciellt hårt men svettas av minsta lilla om den har tjock vinterpäls så därför vill jag hålla den klippt över hela säsongen)

När det behövs???

Förlåt men jag tycker det är en sån dum fråga... :D Det finns ingen tid som är rätt eller fel, allt beror på hästen och hur hårt den tränas, hur många ggr man kan tänka sig att klippa etc.. Enda man ska tänka på är att klippa innan det blir riktigt kallt, för då kan omställningen från massa päls ---> nakenhäst bli väldigt stor.

hmm ja funderar på å klippam in nu han blir så sjuk svettig :idea:
men ja vet inte är de fär tidigt kanske?
har haft honom i drygt en månad och han fäller som tusan nu hur kommer de sig

Jag tror att det beror på den kalla sommaren. Då börjar de fälla tidigare för att sätta vinterpälsen tidigare...

Men blir din häst verkligen svettig för att PÄLSEN är så tjock? Vissa raser kan ju ha ganska tjock päls även på sommaren (shettisar, islänningar, ev. andra kallblod) och för dom kanske det är skönt att bli av med pälsen när det är varmt och/eller om de tränas.
MEN tänk på att pälsen på sommaren är mycket till för att skydda mot insekter (och väta) så skulle du klippa nu så tycker jag att man bör ha ett flugtäcke på dom åtminstone resten av sommaren/hösten.

När det behövs???:rofl::rofl:

Förlåt men jag tycker det är en sån dum fråga... :D Det finns ingen tid som är rätt eller fel, allt beror på hästen och hur hårt den tränas, hur många ggr man kan tänka sig att klippa etc.. Enda man ska tänka på är att klippa innan det blir riktigt kallt, för då kan omställningen från massa päls ---> nakenhäst bli väldigt stor.

:bow:..............

klippte hals, bog och mage i veckan.
eftersom han går med insektstäcke så blev han väldigt svettig.

En av nackdelarna med att klippa tidigt är ju att de förlorar skyddet mot insäkter och flugor, speciellt taskigt mot hästen är ju det om den går på bete.

Själv klipper jag tidigast i oktober, när det behövs.

Sen klipper jag en gång i december och en i februari nån gång

Det finns ingen tid som är rätt eller fel, allt beror på hästen och hur hårt den tränas, hur många ggr man kan tänka sig att klippa etc.. Enda man ska tänka på är att klippa innan det blir riktigt kallt, för då kan omställningen från massa päls ---> nakenhäst bli väldigt stor.

Håller med.
själv klipper jag när han satt all vinterpäls ordentligt. Brukar i regel vara någongång i början/mitten av november, inte tidigare. Då blir det perfekt och håller sig hela vintern - behöver inte klippa mer än en gång, han har INGEN återväxt i princip bara jag väntar.
Klippt för tidigt ett par ggr och lärt mig av det. då fick jag klippa 3 veckor senare igen. Han är skitsnäll att klippa så det är bara att jag är lat och tycker det funkar kanon att bara vänta lite längre för att slippa hålla på sen resten av vintern.

En av nackdelarna med att klippa tidigt är ju att de förlorar skyddet mot insäkter och flugor
... men en svettig häst lär ju dra till sig fler insekter än en torr ... :crazy:

I princip håller jag med mackan om sen klippning, men om "kräken" sätter rejält med päls får man väga för och nackdelar. Tänker man rida och träna så bör hästen vara klädd och ha ork för det.
Sak samma om det blir flertalet klippningar. Nu har vi islänningar, och en med RAGG, så jag är garvad ... ;)

min har lika mycket vinterpäls nu som en storhäst har på vintern.
det är lika jobbigt med varm sensommar som varm vår när vinterpälsen inte är borta förrän i juni.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 479
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka