När klippa?

S

_satelit_93

jag tänkte klippa min häst nu i höst då han kommer gå hårdare än vad han gjort tidigare hos mej. :)

Min häst får björnpäls och jag tänkte klippa typ täckes/spårklippning.. eller typ någon variant därimellan.

men när är det igentligen dags för klippning, jag vill ju inte klippa för tidigt så det knappt gör någon skillnad när all päls har växt färdigt och jag vill ju inte klippa för sent heller. :)

jag bor ganska centralt i sverige.

Samt, är det någon som har något tips på en bra, rätt så tystgående klippmaskin som inte kostar multum? :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: När klippa?

Min är redan klippt 3 ggr. det kallar jag björnpäls.
Klipp nu så hinner det växa ut lite till vintern.
Jag klipper mycket 1 gången och mindre för varje gång.
Kommer att klippa en gång till i höst och då blir det bara en lusrand under halsen. på så sätt så blir pälsen inte lång och tjock på hals och mage.
Sen klipper jag rejält fram senvintern så att han slipper sin jättepäls när det blir varmt igen, då blir det täcke till det växt ut päls igen.
Använder moser max som är helt ok för normal vinterpäls.
Den räcker tyvärr inte till sen när pälsen växt ut maximalt dvs minst 1 dm långa sega strån.

Hejsan.
Bra fråga, Jag tror ingentligen inte att det finns någon rätt tid till att klippa en häst. Men jag brukar klippa mina i mitten på oktober för då har jag fått för mig att dom har satt den mesta pälsen, jag tycker att det känns dumt att klippa dom innan dom har hunnit sätta pälsen. Men vi alla gör juh olika. :) Men jag tycker du ska klippa din häst när du känner att pälsen börjar bli för tjock och hästen börjar bli svettig och trött utav pälsen.

Jag har tyvärr inget tips om en tystgående klippmaskin, men det skulle nog vara en sladdlös klippare då jag har fått för mig att dom låter mindre. Men du borde kunna ringa och kolla upp det med någon tränare eller liknande. :)

kl

tack för svaren :)

tja då är det dags då att leta bra klippmaskiner då med andra ord. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
923
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Skulle önska lite råd och input. En kastrerad tik, svarta täckhår och mycket underull som är svår att karda ur ordentligt, blir...
Svar
9
· Visningar
1 641
Senast: Vassi
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 529
Senast: Ketrawzc
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar