När känner stoet av dräktigheten?

Gogo

Trådstartare
En fundering... Mina ston är betäckta (första veckan i juni) men jag har inte fått hit vet med UL ännu, väntar på tid, så jag vet inte om hur det gått. Men det ena stoet har genomgått en personlighetsförändring. Hon är lugn och trevlig och väldigt mycket mer sällskaplig än vanligt. Hon står helst i stallet och tar det lugnt nu och är annars en mycket aktiv häst.
Kan hon redan känna av någonting, om hon skulle vara dräktig, eller är det bara en tillfällighet? Kanske lite värmeslag? ;)
När känner stoet av sin dräktighet?

Sv: När känner stoet av dräktigheten?

På många ston kan du märka att de är mycket lugnare i temperamentet redan tidigt i dräktigheten. Homonerna påverkar, de är ju inte medvetna och känner.

jag vet flera ston som ändrat beteende redan några dagar efter betäckning/seminering.;) Ultraljudet har bara bekräftat vad ägaren redan sett.
Någon blir mild och drömmande - någon annan helt galen och vild.

Andra ston ändrar ingenting utan är som vanligt hela dräktigheten igenom.

Mitt lånesto var mycket lugnare och med medgörlig redan några dagar efter seminering. Hon verkar mycket mer nöjd med livet när hon är dräktig eller har föl faktiskt...

Ja, mild och drömmande var nog en beskrivning som passar på mitt sto just nu. Det är inte hennes normala tillstånd, hon är vanligtvis ganska vass och temramentsfull.
Hon står inne i stallet och filosoferar och hälsar lite stillsamt småpratande när jag kommer och är glad över sällskapet. Annars brukar hon tycka att hon klarar sig bäst på egen hand ;)

Tror ni det kan tyda på en "liten pryl" i hennes mage? :love:

Lite undrande, varför är hon inte kollad än..?

OM hon inte är dräktig har ni ju missat brunsten efter.

Och OM hon ÄR dräktig är det ju snart försent att klämma ev tvilling...
(Eller vet ni bestämt att bara ett ägg gick? :) )
Jag skulle därför skynda mig att få henne undersökt så du inte riskerar tvillingdräktighet som måste sprutas bort!:)

Min tant som i vanliga fall är livlig brukar vara mild redan när hon hämtas från station.

Som jag skrev, så väntar jag på vet med UL som skall komma hem. Han har väldigt tajt med tider nu. Det skulle önskvärt varit gjort i slutet på denna vecka, men tyvärr...
Vill inte transportera hästen mer än absolut nödvändigt, då hon efter en olycka blir väldigt stressad i transport.
Om bara ett ägg gått vet jag givetvis inte...Hur skulle det vara möjligt att veta?

Som jag skrev, så väntar jag på vet med UL som skall komma hem. Han har väldigt tajt med tider nu. Det skulle önskvärt varit gjort i slutet på denna vecka, men tyvärr...
Vill inte transportera hästen mer än absolut nödvändigt, då hon efter en olycka blir väldigt stressad i transport.
Om bara ett ägg gått vet jag givetvis inte...Hur skulle det vara möjligt att veta?

ultraljud innan betäckning

jag vet flera ston som ändrat beteende redan några dagar efter betäckning/seminering.;) Ultraljudet har bara bekräftat vad ägaren redan sett.
Någon blir mild och drömmande - någon annan helt galen och vild.

Andra ston ändrar ingenting utan är som vanligt hela dräktigheten igenom.

Det där håller jag med om. Har ett dräktigt sto hemma nu och hon har verkligen ändrat beteende. Mycket lugnare i temperamentet, mer tillfreds med livet.

Ska kolla på 16 dygn på torsdag och här hemma märks det ingenting.. lika envis som underbar beroende på vilket humör donnan är på... Hoppas det är en liten därinne nu :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 357
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
59 414
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 433
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18