När kan "valpen" gå i trappor?

S

shalooj

Har en goldentvalp på 4 månader snart..
När kan man låta henne gå i trappor ? :cool:
 
Sv: När kan "valpen" gå i trappor?

mina hundar jag haft har alltid fått gå i trappor så fort dom kan det. Är dom 8 veckor kan det ju va lite svårt...

Men jag har haft både stora och små hundar och stora hundar ska man ju vara lite försiktiga med, men ändå, man kan inte bära omkring en stor hund även om den är valp upp och ner för trappan.

Min kompis åkte bara hiss med sin golden och den fick aldrig gå i trappor. Dom bodde två trappor upp.

Sen gick hissen sönder när hunden var 1-1,5 år... :smirk:
Min kompis pappa fick bära hunden upp och ner! Den vågade inte gå i trappan ens!


Jag hade också hiss och lät min belgare som jag hade då åka i den men vi bodde på tredje våningen så vi brukade gå en trappa upp och en ner och ta hissen från andra våningen istället :D

Schäfern har dock sprungit själv i trappor upp och ner sedan 12 veckor ålder, och nu snackar vi mååånga lägenhetstrappor. Det är inge fel på den hunden, inte än i alla fall!
Men så är han bara 2,5-3 år nu.
Men även.. det går inte att bära honom upp och ner för trappan.. han är stooor pojke!


Och min lille kines bär jag ibland men han hatar lägenhetstrappuppgångar och har ramlat i trappen en gång så han går ibland om han får springa lös uppför/nedför. Annars bär jag honom, men han är ju så lätt att ta under armen bara :)
 
Senast ändrad:
Sv: När kan "valpen" gå i trappor?

man ska väl som sagt vara lite försiktig, spec med stora raser. Jag bar min cocker läänge upp och ner för trappan, många vändor eftersom mitt rum (där hon sover och har lite grejer) är på övervåningen.

Hon valde själv när hon ville börja gå i trappan själv, jag tror hon var närmare sex månader när hon fick börja springa som hon ville.
 
Sv: När kan "valpen" gå i trappor?

Vi hade (och har) en planka för trappan. När det är läggdags får hon gå upp själv, samt gå ned själv, men plankan var nödvändig i början eftersom hon bara sprang efter oss så fort vi gick upp/ned och nu är den kvar.
 
Sv: När kan "valpen" gå i trappor?

Min rottistik har gått själv i trappan sedan hon var 4 månader (nu är hon snart 7 månader) & jag bor på tredje våningen... Jag brukar försöka se till att vara ute ganska länge åt gången så att hon inte behöver gå upp & ner mer än tre-fyra ggr om dagen iaf.
 
Sv: När kan "valpen" gå i trappor?

Hur många trappor är det frågan om då? :)
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 161
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 347
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 251
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp