När kan man tidigast skilja föl och sto?

Sv: När kan man tidigast skilja föl och sto?

Hur i hela världen går det till?

När den har svällt såklart!!:meh:

Och för övrigt har du inget svar på mina frågor så behöver du inte besvärar dig med att svara. Palla inte med personer med tråkig attityd.
 
Sv: När kan man tidigast skilja föl och sto?

Jag har i alla fall ökat lusernen. 3 dl på kvällen och 8 dl på morgonen. 8 dl fyller nästan hela hinken som är på 5 liter. Och så får hon i princip fri tillgång till hö under hela natten.
Lite skrämmande vad dem kan tappa hull fort.
Jag vet inte vad du har för ras på ditt sto, men i min värld är det löjligt att hålla på att mäta lusern i deciliter. Det är liksom jämförbart med att mäta hö i hekto.

Mitt digivande new forest-sto (som gömde sig i lösdriften som skydd från insekter i somras och glömde äta ordentligt då, rasade i vikt trots massor av tillskott) som står på gödning äter ca 6 kg lusern och 4 kg annat kraftfoder utöver fri tillgång till hösilage.
Och när jag hade ett magert shettissto (kom hem sån från fodervärd) på gödning fick hon 3 kg lusern och diverse annat.
För att ge dig lite perspektiv på utfodring av digivande ston - det handlar om att SKOTTA i dem så mycket mat det bara går, om de tappar hull. Att fodra med deciliter är liksom som en piss i Mississippi...
 
Sv: När kan man tidigast skilja föl och sto?

När jag har hästar som har tappat i viket eller ändå behöver äta upp sig så får dom betydligt mer lusern.
Mina digivande ston får t ex nu dels fri tillgång på hö som innehåller lusern både ute och inne + 3 kilo lusern pellets + 2 kilo annat kraftfoder. Så det du ger är nästan inget alls om det är sto som behöver äta upp sig.

Vid ett tillfälle hade jag ett stommed föl vid sidan som tappade p g a sjukdom. För att få hull på henne gav jag fri tillgång på lusern. Hon stoppade då i sig cirka 5 kilo/dygn + annat foder.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp