Sv: När kan man tidigast skilja föl och sto?
Att juvret är fullt på morgonen är fullt naturligt eftersom fölet inte kunnat dia under natten, samma med att det kan var lite ömt i början. Men det brukar ge med sig när "kroppen" vant sig vid att det inte dias under natten. Så ge det några dagar innan du börjar ändra på för mycket runt om det. Tycker du att det är jobbigt kan du ju låta fölet dia en gång under tiden de står i stallet nu i början.
Det är samma sak med en snabb avvänjning stoet kommer att ha ett fyllt juver i några dagar innan kroppen fattar att det inte finns något föl som ska dia. Men idet fallet drar men ju ner på kraftfodret under den perioden.
Okej, tyckte bara så synd om henne. För man såg hur ont hon hade och det såg ut som juvret skulle explodera!
Men efter jag skrev mitt första inlägg så har hon inte haft så stort juver igen. Visst den är ju stor och spänd men inte så hon fått ont och knappt kan gå.
Ja jag kan ju släppa in honom till henne innan jag släcker för natten. Så han få snutta lite om han vill hihi ^^
kl*
Jag har i alla fall ökat lusernen. 3 dl på kvällen och 8 dl på morgonen. 8 dl fyller nästan hela hinken som är på 5 liter. Och så får hon i princip fri tillgång till hö under hela natten.
Lite skrämmande vad dem kan tappa hull fort.
Har en liten fråga om föl. Ska föl vara tjocka eller är det normalt att känna revbenen? Vet att många säger att det ok att känna revbenen eftersom dem växer. Och det gör jag ju på min lilla. Men anser inte att han är smal. Men min mamma tycker han va alldeles för tunn!
Han får 7 dl lusern på morgonen samt 5 dl musli för föl som jag köpte på lantmännen. Minns ej vad märket hette. Och på kvällen 7 dl lusern 4 dl havre och 3 dl korn. Samt knappt en halv dl mineralpellets. Och fri tillgång på hö hela natten.
Jag tycker ju detta låter mycket för ett 6 månader föl. Eller ska jag ge honom mer?
Som ni märker så är ju detta mitt första föl, har läst på så mycket jag kan i böcker och på nätet. Men nu så har dessa frågor dykt upp ändå