När kan man tidigast skilja föl och sto?

Mary91

Trådstartare
Har kollat på jordbruksverkets hemsida men kunde inte hitta om det fanns några regler om när man tidigast kan vänja av föl.

Jag själv tycker att man tidigast kan göra detta när fölet är vid 6 månaders ålder men helst runt 7-8 månader.

Så vet ni om det finns några regler om när man tidigast kan vänja av föl?

:)
 
Sv: När kan man tidigast skilja föl och sto?

Tack så mycket till er båda!

Känns alltid bra och ha lite mera info ifall någon skulle fråga om vad som egentligen gäller om när man tidigast får vänja av föl :)
 
Sv: När kan man tidigast skilja föl och sto?

Varför vill du avvänja så tidigt som möjligt?

Har haft föreläsning med Margareta Rundgren .. och enligt henne och hennes studier (och andras studier!) så är det ett faktum att fölen mår mycket bättre av att vänjas av senare -antingen att stona vänjer av fölet själv eller att man vänjer av vid 8-9månaders ålder.

Man kan vänja av redan efter 4månader, men de har fortfarande ett sugbehov och kan börja suga på sina kompisar osv. Så det är inte riktigt bra att vänja av för tidigt.... av flera andra orsaker också.

Så behåll föl vid sto istället så länge som möjligt :) -det är bättre för fölet
 
Sv: När kan man tidigast skilja föl och sto?

Jag vill inte vänja av så fort som möjligt, undrar bara om när man tidigast får vänja av sina föl. Så du har nog missuppfattat mig där :)
För om du läser i det jag skrev i mitt första inlägg så tycker jag att man tidigast ska vänja av vid 6 månaders ålder men helst vid 7-8 månader om man har möjlighet.
 
Sv: När kan man tidigast skilja föl och sto?

Kl*

Väcker liv i en gammal tråd istället för att skapa en ny.

Mitt hingstföl blev igår 6 månader gammalt och har sedan 2 veckor tillbaka varit ifrån sin mamma på nätterna och det utan problem. På dagarna har dem fått gå ihop. Just för att sakta vänja av dem.
Men jag är lite fundersam hur jag ska gå tillväga. Stoet har på senare tid blivit tunn och jag gav henne då bl.a lusern och havre + mineraler och vitaminer såklart. Men så i förrgår när jag kom ner på morgonen så var juvret sprängfyllt. Tog hon ett steg så sprutade det mjölk ur juvret och man såg att hon hade ont. Så nu har jag inte riktigt vågat att ge henne sin lusern och det. Bara en näve betfor så hon får i sig sina mineraler och vitaminer och ökad högiva. Vill ju inte att hon ska få ont i juvret.
Men känner att hon behöver lusern och annat så hon kommer upp i vikt igen. Hon är ju inte super smal men hon får absolut inte gå ner mer i vikt och jag vill helst att hon lägger på sig en 15-20 kg minst.
Har googlat runt lite på när man helst bör skilja sto och föl och man rekomendera ju runt 8 månader. Och jag vill såklart att fölis ska kunna gå med sin mamma så länge som möjligt.
Vad hade ni gjort i min situation?
 
Sv: När kan man tidigast skilja föl och sto?

Som jag skrev så vill jag ju att fölis ska kunna gå så länge som möjligt ihop med sin mamma
Hon får 5 dl lusern.
 
Sv: När kan man tidigast skilja föl och sto?

Ge kraften på morgonen innan dom släpps ihop istället för på kvällen :)?
 
Sv: När kan man tidigast skilja föl och sto?

Men du har ju skiljt dem åt om nätterna? Då har du ju påbörjat avvänjning? Är stoet dräktigt igen? Hur många timmar är de ifrån varandra?
 
Sv: När kan man tidigast skilja föl och sto?

5 dl lusern är en piss i havet för ett digivande sto. Öka maten, ordentligt.
Eller avvänj. Eller ha dom ihop dygnet runt.
 
Sv: När kan man tidigast skilja föl och sto?

Men du har ju skiljt dem åt om nätterna? Då har du ju påbörjat avvänjning? Är stoet dräktigt igen? Hur många timmar är de ifrån varandra?

Ja det skrev jag ju, jag ville ju börja vänja av för om allt går enligt planerna så ska han gå med jämnåriga föl nu i dec-jan. Och jag vill inte hastigt skilja åt dem.
Nej hon är inte dräktig.
Dem tas in ca nio på kvällen och kommer ut ca 7 på morgonen.
 
Sv: När kan man tidigast skilja föl och sto?

5 dl lusern är en piss i havet för ett digivande sto. Öka maten, ordentligt.
Eller avvänj. Eller ha dom ihop dygnet runt.

Och riskera att juvret bli sprängfyllt så hon får ont?

Det var ju därför jag frågade, fölet är bara 6 månader och jag hade planen att vänja av nu. Men så har jag ju läst att man helst ska låta fölet gå med stoet till 7-8 månader. Och som det ser ut nu så finns den möjligheten att han kan göra det. Men så tänker jag ju på stoet.
Så för min del finns bara alt, vänja av helt och låta dem gå i skilda åt dygnet runt. Eller gå ihop på dagarna och skilda på nätterna.
 
Sv: När kan man tidigast skilja föl och sto?

Att juvret är fullt på morgonen är fullt naturligt eftersom fölet inte kunnat dia under natten, samma med att det kan var lite ömt i början. Men det brukar ge med sig när "kroppen" vant sig vid att det inte dias under natten. Så ge det några dagar innan du börjar ändra på för mycket runt om det. Tycker du att det är jobbigt kan du ju låta fölet dia en gång under tiden de står i stallet nu i början.

Det är samma sak med en snabb avvänjning stoet kommer att ha ett fyllt juver i några dagar innan kroppen fattar att det inte finns något föl som ska dia. Men idet fallet drar men ju ner på kraftfodret under den perioden.
 
Sv: När kan man tidigast skilja föl och sto?

Vårat sto som har ett 5-månaders föl får 2,6 kg lucern varje dag. Lite skillnad :p
 
Sv: När kan man tidigast skilja föl och sto?

Vi låter våra föl gå över och dia när vi kvällsfodrar dom, sen går dom tillbaka till sin box och sover där.
 
Sv: När kan man tidigast skilja föl och sto?

Att juvret är fullt på morgonen är fullt naturligt eftersom fölet inte kunnat dia under natten, samma med att det kan var lite ömt i början. Men det brukar ge med sig när "kroppen" vant sig vid att det inte dias under natten. Så ge det några dagar innan du börjar ändra på för mycket runt om det. Tycker du att det är jobbigt kan du ju låta fölet dia en gång under tiden de står i stallet nu i början.

Det är samma sak med en snabb avvänjning stoet kommer att ha ett fyllt juver i några dagar innan kroppen fattar att det inte finns något föl som ska dia. Men idet fallet drar men ju ner på kraftfodret under den perioden.

Okej, tyckte bara så synd om henne. För man såg hur ont hon hade och det såg ut som juvret skulle explodera!
Men efter jag skrev mitt första inlägg så har hon inte haft så stort juver igen. Visst den är ju stor och spänd men inte så hon fått ont och knappt kan gå.
Ja jag kan ju släppa in honom till henne innan jag släcker för natten. Så han få snutta lite om han vill hihi ^^

kl*
Jag har i alla fall ökat lusernen. 3 dl på kvällen och 8 dl på morgonen. 8 dl fyller nästan hela hinken som är på 5 liter. Och så får hon i princip fri tillgång till hö under hela natten.
Lite skrämmande vad dem kan tappa hull fort.

Har en liten fråga om föl. Ska föl vara tjocka eller är det normalt att känna revbenen? Vet att många säger att det ok att känna revbenen eftersom dem växer. Och det gör jag ju på min lilla. Men anser inte att han är smal. Men min mamma tycker han va alldeles för tunn!
Han får 7 dl lusern på morgonen samt 5 dl musli för föl som jag köpte på lantmännen. Minns ej vad märket hette. Och på kvällen 7 dl lusern 4 dl havre och 3 dl korn. Samt knappt en halv dl mineralpellets. Och fri tillgång på hö hela natten.
Jag tycker ju detta låter mycket för ett 6 månader föl. Eller ska jag ge honom mer?
Som ni märker så är ju detta mitt första föl, har läst på så mycket jag kan i böcker och på nätet. Men nu så har dessa frågor dykt upp ändå :)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp