När kan man ta av eksemtäcket?

Ms_Antrop

Trådstartare
Ni som har eksemhästar, när vågar ni ta av täcket och låta hästarna gå nakna igen nu när hösten kommer?

Första sommaren för oss med eksem-häst så jag är lite fundersam över när man kan känna sig någorlunda säker på att ta av det... Inte än förstås :p här är fortfarande rätt varmt (bor på gränsen norra västmanland/södra dalarna). Finns en till eksemhäst i stallet och jag har för mig att han brukar ha täcke september ut minst, kanske längre (har inte lagt det på minnet förut eftersom det inte har vart aktuellt för oss).

Sv: När kan man ta av eksemtäcket?

jag tog av täcket för tidigt förra året, i mitten på oktober åkte manen som klarat sig hela sommaren tack vare täcke,, i november vet jag att det var knott. trots frostnätter. bor strax norr om GBG. Detta år får nog täcket vara oktober ut

Jag tar av täcket först efter några frostnätter i rad.

Jag har precis satt på det igen eftersom knotten som lyst med sin frånvaro hela sommaren plötsligt dök upp. Nu får hon ha det tills det varit frost.

Den exemhästen jag hade fick ha täcket dygnet runt tills i november. Så lång tid tog det att bli av med knotten här (Halland). En god vän till mig har en exemponny som hon täckte av i september, den kliade sönder sig fullständigt på ett par dagar.

Jag har precis satt på det igen eftersom knotten som lyst med sin frånvaro hela sommaren plötsligt dök upp. Nu får hon ha det tills det varit frost.

Knotten har en kläckningsperiod under augusti, vill det sig illa och vädret är gynnsamt så kommer det även en i oktober med.

Min som är exemhäst pga av uv ljuset tar jag av täcket mellan september och oktober för då är solen inte så stark längre.... hade jag haft en som var allergisk mot knotten hade jag väntat till november...

delvis kl

Tack för alla svar! Då har jag iaf ett lite bättre hum om hur det ligger till för andra och det är lite i samma banor som vi redan tänker... Här åker nog täcket av i oktober nån gång, beroende på hur vädret ser ut då. Är det ovanligt varmt kanske det får vara på längre, ska prata med stallägaren också (som äger den andra eksemhästen).

Ställ dig ute i hagen på kvällen så lär du få svaret. Det är ju nu på hösten som knotten är allra värst!! Och det är väl den exemhästarna reagerar på. Jag får ha insekttäcken på mina fortfarande pga knotten, den är verkligen hemsk. :crazy:

Ställ dig ute i hagen på kvällen så lär du få svaret. Det är ju nu på hösten som knotten är allra värst!! Och det är väl den exemhästarna reagerar på. Jag får ha insekttäcken på mina fortfarande pga knotten, den är verkligen hemsk. :crazy:

Ja men nu ska jag väll inte ta av det heller! Det va inte så jag menade :p Jag är fullt medveten om att det är knottigt nu ju ;)

Har täcket på minst oktober ut och sen efter några frostnätter kan jag tänka mig att ta av det, förra året tog jag av det i början av okt och han kliade sig direkt.

KL

Min häst hade hela bogarna fulla med bett häromdagen, trots exemtäcke på. De jävla knotten kryper ju innanför :crazy: Ingen annan som har det problemet? Vad kan man göra åt det?

Jag tänker ge ett lite annat perspektiv på tiden nu...

Jag tar av täcket på min valack redan i augusti.

Han har inget gravt exem, med täcket på så har han inga symptom alls. Jag börjar när vinterpälsen kommer att ta av täcket på dagtid. Sen så smått låter jag det vara av över nätterna om det är kallt o blåsigt. Som nu har han varit fri från täcket helt i minst två veckor. Han har kliat sig litegranna i mankammen men inte så där är varken hårt eller skavt, jag håller noga öga på det. Han får på Switch och så sprayar jag med insektsspray enligt givna intervaller på förpackningen.

Men jag får väl poängtera att just min häst har inget svårt exem. Hade han som andra haft sönderkliad man/hud trots täcke, med fet hud och sår o skorv så hade läget varit helt annat! Då hade jag inte riskerat ta av täcket innan frosten kom...

Vi var för sega med att ta på täcket (som sagt, första året med eksemhäst, så vi missade lite :crazy:), så han hann börja klia sig tyvärr... Men nu är han hyfsat symptomfri med täcke och Horsol-behandling (och insektsspray förstås). Han verkar dock inte ha jätteallvarligt eksem, inte så som jag har sett på vissa islänningar... Men som sagt, det blir nog iaf september och halva oktober, beror på väder och temperatur, väldigt varmt = täcke längre, helt enkelt :p

Jag har haft känslig häst med knottallergi i flera år, han hade nästan sin värsta period nu på sensommaren/hösten. Knotten är överjävliga på kvällarna här hos oss trots att det har varit ganska kyligt ett par nätter nu.

Nu slipper min pålle de bekymret mer då han sedan den 3 augusti springer på de gröna ängarna... Men jag hittar dagligen små ruvor på hans syster som jag aldrig upplevt som känslig innan, men iår verkar knotter riktigt ilska.

Jag bor utmed vättern i Småland.

Mvh Domino_s

Och jag säger tvärtom , bättre knottår än på länge. Men täcket får sitta på ändå hela hösten.

Nej jag menar det, är själv jätteallergisk mot knott och jag kan inte stå still utomhus nu under morgon/kväll. Men det funkar att ställa sig ute och känna längre fram också, typ stå bredvid hästen i hagen och se om det finns knott. :)

Hehe okej, då är jag med :D Jag att du trodde att jag ville ta av det redan nu ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 052
Foder & Strö Hej! Jag har två eksemhästar som fått linfröolja dagligen i flera år med gott resultat. Den ena har varit överviktig länge. Den andra...
Svar
3
· Visningar
1 039
Senast: sthu
·
Islandshäst Bor i södra Sverige mellan vänern och vättern. Undrar när det är riskfritt att ta av eksemtäcket. Vet inte ens om min häst har eksem...
Svar
15
· Visningar
2 280
Senast: Merope
·
Hästvård Tjo! Jag undrar om man skulle kunna låta sin eksemhäst få gå ute utan täcke på dagarna.. och ta på det sen då kvällen börja komma?'...
2
Svar
30
· Visningar
2 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka