När kan man rida in en islandshäst?

K

killer-blondie

Tänkte höra mig för efter lite råd och tips av kunniga människor inom islandshäst området. hadde länge tänkt köpa min första egna häst efter att jag hållit på med andras hästar hela tiden. Trodde aldrig att jag skulle köpa en 1 åring! men nu gjorde jag det för det var kärlek vid första ögon kastet! han är så snäll och kärleksfull :)

Nu skall han få gå på lösdrift hela vintern med vindskydd precis som han gjort hela sitt första levnads år men jag tänkte att till nästa sommar 2009 då han är 2 år gammal är det för tidigt att börja träna honom med träns och sadel så att han bli van? kanske töm köra?
planerat att inte sitta upp på honom alls innan han är 3 eller 3 1/2 år typ. jag har inte så stor erfarenhet av just islandshästen men har fått höra att de skall ridas in senare, när isåfall? tacksam för svar på det mesta :)

Å när jag endå frågar på här så tror ni att plast pinnar å 3 grövre linor + el håller min lill pojke + hans kompis inne i hagen hela vinter?
har fått höra av en här att de absolut måste vara trä stolpar på vintern, stämmer de?

:bump:

Sv: När kan man rida in en islandshäst?

jag har en vännina som tävlade SM med en av sina islandshästar, hon har även tränat för riktigt kända tränare på rasen. hon har bott och arbetat på island med hästarna där, enligt henne så sitter/rider man inte in en islänning innan dom är inne på sitt 5 år. många väntar tills hästen ska bli 6 år.

personligen har jag ingen egen erfarenhet av att äga islandshäst.

risken med plaststolpar (använder vi bara inne i permanenthagar som avd. och då med eltråd som inte är så tung som rep) är att dom inte står så stadigt/viker sig hyffsat lätt samt om ni har rep att snö tynger ner tråden för mkt. eller att vinden tar tag för hårt i repet.

När islandshästar rids in varierar, men i princip aldrig före fyra års ålder eftersom de växer långsamt. De professionella tränarna börjar ibland inridningen av de riktigt talangfulla hästarna redan när de är 3, eftersom de vil visa dem på avelsvisning när de är fyra. Huruvida detta är bra för hästen eller ej är något som debatteras mkt. Jag har själv jobbat på en gård på island med träning av unghästar. Där vandes de vid sadel när de var fyra, sedan släpptes de på bete några månader innan man satt på dem hösten de var fyra. Den riktiga inridningen, lära stanna, svänga och börja jobb amed gångarterna startades ofta på våren det året de blev fem. Om de verkade psykiskt eller fysiskt omogna då så släpptes de ut på bete ett halvår till för att mogna.

Jag skulle rekommendera att börja med att skaffa någon bok i ämnet. Det finns en som handlar om träning och inridning, skriven av Stina Helmersson och Einar Öder Magnusson (tror han heter så i alla fall), den finns nog på biblioteket.

Vill du ha mer koll på det här med islandshästar så gå in på Islandshästforumet här på buke, ligger som underkategori till Tävlingsgrenar i menyn till vänster. Bland annat så finns det där några aktuella trådar om vad folk gör med sina isisar vid olika ålder.

jag är otålig och kan knappt bärga mig. men jag vill ju bara Gandurs bästa så får se vilken tid det tar för honom att mogna.

Många har ju oxå åsikter om att hantera sin islandshäst för mycket å tycker att de ska stå vind för våg på ett bete med massa andra hästar, medans jag vill ha gandur hemma med en annan jämn årig kompis så att jag får mysa med honom så mycket jag vill, är det så fel?

Islandshästar är ju hästar precis som alla andra hästar, och behöver samma skötsel! I det allra mesta så ska man behandla en isis som vilken annan häst som helst, men självklart så måste man ju ta hänsyn till att de är lite senare i utvecklingen och inte rida in för tidigt(men å andra sidan så lever de ju länge, så man får många år med sin älskling:laugh:).

Att låta dem växa upp i flock utan så mycket inblandning av människor är en isländsk tradition som blir allt vanligare också här i sverige. Om man låter sin unghäst växa upp så eller ej beror väl på vilken typ av häst man gillar. Själv gillar jag de flockuppfödda för att de blir så lätta att hantera när de växt upp så, samt att de blir fysiskt starka av att leva i flock med mycket bus och stora ytor att röra sig på. Men det betyder ju inte att alla måste tycka som jag:D

Det viktiga är i alla fall att hästen har ett bra hästliv; har kompisar att busa med i hagen(helst andra unghästar), får rätt mat, etc. Om man bara lyckas uppfylla alla hästens behov så den mår bra, så har man alla förutsättningar att det ska bli en trevlig häst.

Vet någon om de kan gå att hålla 2 isis hingstar som är 1 år gammla inne i en hage med plast stolpar å 3 bredare snören + el?

Jag har haft en blandning på plaststolpar, trästolpar och träd i min vinterhage. Det har inte vart något problem alls faktiskt. Ha trästolpar/träs i hörn och vid öppning så ska det nog gå bra.

Du måste nog sätta ordentliga hörnstolpar (trä eller metall en bar bit ner i marken) för att det ska stå emot väder och vind, men mellan dessa stabila hörnor kan du säkert ha plaststolpar!

okay, det låter vettigt :) skulle bli lite dyrt att börja införskaffa många trä stolpar just nu, får investera i det till nästa år, detta år var det ju själva Gandur som var dyrast :)

jag o min kompis rider in lite hästar åt folk som hobby typ, just nu har vi en 3 åring som rids in, för att utav ägaren sedan skrittas ut på nån gång i veckan, men denna häst är väldigt mogen!
vi har även en 7 åring som ridits in nu isommar som allt flytit på så fint med så.
men har även en 5 åring som nog inte är mogen för inridningen ännu...men vi skrittar o travar lite på henne utav att ställa några högre krav.
men får känna lite, men en islandshäst är ofta inte färdigväxt fören 4-6 år gamal...halvblod kan du lugnt (oftast) rida in som 3 åringar men vänta med din isis minst ett år till om du vill att han ska hålla i framtiden.

men vi vilket fall så är det långt kvar om han bara är ett, promenera, lastträna, löshoppa, du kan ju börja tömköra vid 2½ kanske?

Lycka till nu!

jo tack :) förväntar mig inte så mycket av honom förän han kanske är 4 år gammal.

Jag red in min islandshäst när han var 4 år.

Angående hästens liv fram tills den skall ridas in, så tycker jag flockliv i stor flock på stora ytor är överlägset, både för hästens mentala och fysiska utveckling. Den lär sig "prata häst" och fungera i en flock, och en större flock unga hästar på stor yta brukar lyckas motionera varandra rätt bra, vilket ger en bättre fysisk utveckling än att "bara" gå i vanlig hage tillsammans med en kompis.

jo jag har börjat förstå att det skulle vara överlägset bättre för honom att få gå kvar i flocken. men det beror på hur mycket betalt hon där skall ha, hon sa att hon endast skulle ta betalt för foder och inget annat än de, och han skall endast äta enchilage (stavning?) hela vintern så börjar hon komma med några skamliga priser så tar jag hem honom för ekonomin är inte den stadigaste just nu.

Nu är det bestämmt att Gandur skall gå kvar i flocken, tror nog att jag tog rätt besult till sist :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 163
Senast: Sassy
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 171
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama