När kan man klaga på veterinär?

Martina_m

Trådstartare
Om man är missnöjd med en veterinärs behandling av häst och vill klaga, hur långt efter själva händelsen kan man göra det? Och till var?

Sv: När kan man klaga på veterinär?

Hur lång tid efter beror på omständigheterna men ju förr dess bättre.

Du har två år på dig att göra en anmälan,
till ansvarsnämnden för djurens hälso och sjukvård.

Om en veterinär kommer ut och gör en gårdsbesiktning och skriver i besiktingsprotokollet att hästen haltar och att hästen förmodligen har en lös benbit och det EN VECKA senare kommer ut en helt annan veterinär och hästen går igenom utan anmärkningar på en likadan gårdsbesiktning, kan man anmäla den första veterinären då för hon gjorde uppebarligen helt fel och lyckades på grund utav det skrämma bort en köpare.

Om en veterinär kommer ut och gör en gårdsbesiktning och skriver i besiktingsprotokollet att hästen haltar och att hästen förmodligen har en lös benbit och det EN VECKA senare kommer ut en helt annan veterinär och hästen går igenom utan anmärkningar på en likadan gårdsbesiktning, kan man anmäla den första veterinären då för hon gjorde uppebarligen helt fel och lyckades på grund utav det skrämma bort en köpare.

Du kan ju prova men jag tvivlar på att man tar upp det. Ansvarsnämden behandlar i frömsta fall felbehandlingart där veterinärer inte agerat enligt vetenskap och beprövad erfarenhet, slarvat, orsakat onödigt lidande, brustit i sina veterinära plikter.

Om veterinären vid en gårdsbesiktning hittar en hälta vad det nu månde bero på så vore det ett grovt tjänstefel att inte ta upp det i ett intyg. Var hästen halt eller hittade veterinären på hältan bara för att? Vad skrevs i intyget? Skrev veterinären att hästen hade en lös benbit eller var det en spekulation eller en rekommendation om röntgen? Svårt att ha en åsikt på den lilla information du ger.

Håller fullständigt med "Digbil",
det där är knappast lönt att ösla tid på,
det ska till bra mycket allvarligare saker för att en veterinär ens ska få en erinran, hästen i ditt fall har ju inte lidid för vad som sades heller, eller hur?

Jag är själv mitt uppe i en process där två veterinärer är inblandade, (hundvalp som dog p.g.a utebliven behandling/undersökning,)
och man behöver mycket kött på benen ska du veta, och bevis för att djuret har lidit p.g.a felbehandling eller utebliven behandling.

Var istället glad för att hästen nu inte är halt :)

det är ganska tufft att få rätt mot jordbruksverket.
Vi hade en hästs om fick tarmen om mjälten, och fick åka ned till ultuna dvs 70 mil för ev buköppning. Innan han fick den diagnosen av vår veterinär så var en distriktsveterinär ut till vårt stall och felbehandlade de grövsta. Hon gav kallt dropp, och det var ingen sommardag detta utan det var runt -10 ute och hon hade det i bilen så det var ett kallt dropp, hästen får köldchock av droppen tappar ett par grader i temp, sedan säger hon han har kolik av dåliga tänder vilket han inte hade alls men hon skapade dåliga tänder, T. Lundström konstaterade att hon gjort han bra många år äldre i munnen...

Samt att hon rekomenderade promenad tills han sket... Detta fick vi mitt i dagen för en timmes besök punga ut nästan 10 000 för samt att på väg till oss körde hon en riktigt omväg för att hon inte hittade... Hur nu det var möjligt med en GPS i bilen. Så bara reskostnaden var flera tusen.

Hon ljuger för sin chef och oss att det är hon som ordinerat veterinären som kom sedan som är privat att göra en rektalundersökning vilket inte stämde hon konstaterade snabbt en upphängning på mjälten och nu har hästen lidit i 1½ dygn för en absolut felbehandling, hon sätter dubbla dropp vi lastar och åker, hon räddade helt klart livet på hästen.

Vi fick rätt mot veterinären som kom ut först och fick igen alla pengar, nu spelade det inte så stor roll när hästen överlevde men det var en onödigt hemsk felbehandling och ska inte behöva hända.

Du kan ju prova men jag tvivlar på att man tar upp det. Ansvarsnämden behandlar i frömsta fall felbehandlingart där veterinärer inte agerat enligt vetenskap och beprövad erfarenhet, slarvat, orsakat onödigt lidande, brustit i sina veterinära plikter.

I mitt fall handlar det om att en veterinär kastrerat en häst som inte borde kastrerats utan skickas vidare till klinik. Man tog bara en "vanlig" testikel och en "tillbakautvecklad" testikel som sas vara ca 2-3 cm i diameter (vilket förmodligen var en bitestikel) och konstaterade ändå hästen till valack.
Efter det säljs hästen i tron om att det är en valack från både säljarens och köparens sida. Ett år senare visar det sig att hästen är klapphingst, det fanns en testikel kvar i buken.

Det känns som ett ganska stort fel att börja en kastration när inte både kulorna finns där.

Senast ändrad:

Det är är väl egentligen bara att anmäla och få det prövat. Det kan det väl vara värt.

Veterinära ansvarsnämden har en egen webbsite.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 500
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 707
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag har en Golden retriever-tik på 2 år som nyligen fått diagnosen kronisk inflammation i tunntarmen. Jag känner mig inte trygg med...
Svar
1
· Visningar
336
Senast: Mia_R
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
1 980
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden